Подкаст | Европейските средства промениха облика на жп гарата в Стара Загора
Обновената гара разполага с удобства както за пътниците, така и за служителите
Железопътната гара в Стара Загора претърпя мащабно обновяване, финансирано с европейски средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Проектът на стойност 12 млн. лв., стартирал през 2020 г., бе завършен в края на миналата година с известно забавяне поради форсмажорни обстоятелства, като войната в Украйна и наводнение.
Състоянието на гаровия комплекс беше лошо, тъй като през всичките години на експлоатация – от построяването ѝ до започването на ремонта – не беше основно ремонтирана, а бяха правени единствено частични ремонти“, разказва Ана Антова, представител на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и ръководител на проекта, в подкаста „Преход на възможностите“.
Тя Допълва, че инсталациите и системите са били в лошо състояние, не е имало добри условия нито за пътниците, нито за персонала на гарата.
Въпреки трудностите гарата днес е модерна и удобна за всички – има нова топла чакалня, подновени санитарни помещения, места за трудноподвижни лица и фотоволтаици на покрива, които спомагат за енергийната ефективност. В подлеза е изложена постоянна експозиция от Регионалния исторически музей, която съчетава модерната инфраструктура с културното наследство на града.
Акустиката на фоайето е специално подобрена благодарение на инсталирането на акустични пана, а при ремонта на касите осигурихме две понижени каси за трудноподвижни лица, които са снабдени със специални устройства, за да може по добре да бъде подобрена чуваемостта, разказва Антова.
Има също така ново място за голям магазин, който ще се отдаде под наем. В чакалните има пространства за павилиони, има и място за бистро, което се надявам съвсем скоро да започне да функционира.“
Антова казва, че осигуряването на финансирането, както и отчитането на проектите са доста трудни процеси и бавни процеси, но от друга страна са необходими, за да бъде сигурно, че средствата са правилно разходвани.
Предвид факта, че проектите за модернизация и развитие на железопътната инфраструктура са изключително скъпи, а възможностите на България за инвестиции от такъв мащаб не са особено големи, европейските програми са много важни за компанията“, допълва още тя.
За всички трудности при реализация на проекта, за капсулата на времето, която бе открита при ремонтните дейности, за всички удобства за пътниците и какъв е отзвукът на обществеността, чуйте в поредния епизод на подкаста "Преход на възможностите", част от едноименния проект, финансиран с европейски средства.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.