Онлайн пазаруването не винаги е по-изгодно
Това доказва проучване на Масачузетския технологичен институт
Много от търговците ни убеждават, че онлайн цените са по-евтини от тези в магазините. Според изследване на учени от Масачузетския технологичен институт се оказва, че това не е точно така. То доказва, че пазаруването в интернет не винаги е по-изгодно.
Анализирани са цените на 24 000 стоки в 10 държави. За целта са използвани ботове, които да анализират цените онлайн и 370 души, които да сканират баркодовете на продуктите и цените в 56 вериги магазини по света, които имат онлайн и физически магазини. На случаен принцип са сканирани между 10-50 продукта от всеки доброволец.
Магазините са избрани, защото имат и онлайн и физическо присъствие и именно такива обекти реализират най-голям дял продажби, коментира Алберто Кавало, ръководител на проучването.
Amazon и eBay не са били част от изследванията, защото, освен че нямат физически магазини, те все още представляват сравнително малка част от сделките в търговията на дребно в повечето страни, пише CNET.
Резултатите: в 72% от случаите цените са едни и същи, най-вече при електрониката. "Има всеобщо схващане, че цените в интернет са различни, но няма обща теза какво точно им е различното", коментира Кавало.
В Бразилия, например, онлайн цените често са много по-високи, което Кавало обяснява с убеждението, че онлайн купувачите са по-богати. Във Великобритания и Канада 91% от цената на стоките онлайн и офлайн цените са същите.
В Япония 45% от продуктите в интернет са на по-ниски цени. В САЩ делът е 69%. Щатите обаче са и водач по онлайн продажби. Там 10% от всички транзакции са онлайн, докато средното за света е 5%.
Проучването показва, че като цяло търговците не променят цените на стоките в онлайн магазините си в зависимост от местоположението на потребителя или други критерии. Според Кавало потребителите трябва да се фокусират към други фактори, когато решават дали да купят дадена стока от обикновен магазин или през интернет.