Защо облеклото остава най-сложният сектор в е-търговията?
Електронното пазаруване процъфтява по време на COVID-19, но това не трябва да успокоява бизнеса
Блокираната икономическа активност по света показа на милиони хора, че могат с лекота да пазаруват онлайн. Щом става въпрос за дрехи обаче, ситуацията става напълно различна – те не могат да се пробват и това води до често връщане на стоки към търговеца. Обработването на тези артикули отнема седмици, а понякога месец. Клиентите се изморяват от чакането и губят желание за следваща поръчка. Ако онлайн магазините искат да продължат да генерират приходи и след повторното отваряне на физическите магазини, е необходимо да решат някои казуси, пише Bloomberg.
Само в САЩ потребителите са похарчили със 192 млрд. долара повече на годишна база за онлайн пазаруване през 2020 г. Акциите на компаниите в сферата на електронната търговия отразяват тенденцията. В САЩ акциите на продавача на мебели Wayfair Inc. са скочили почти 10 пъти през последните 12 месеца. Онлайн стилистът Stitch Fix Inc. е нараснал с 250%, а Farfetch Ltd. е спечелила почти 700%. Amazon.com Inc. увеличи стойността си с 62%, а във Великобритания Asos Plc. покачи оценката си с 340%.
Тези стойности ще бъдат трудно оправдани в случай на големи промени при физическите магазини. Затова дигиталните победители трябва да мислят за начини да подобрят преживяванията на своите клиенти – от събирането на данни за предпочитанията им и улесняване на сърфирането до рационализиране на процеса на връщане и заменяне.
Облеклото е може би най-сложният сектор. Много от магазините за дрехи имаха присъствие онлайн и преди пандемията. Например във Великобритания 18% от продажбите на текстил, облекло и обувки са направени онлайн през януари 2020 г., според Службата за национална статистика на страната. Въпреки че те скочиха до почти 50% само за година, това не означава, че поръчките онлайн ще продължат да валят и след края на мерките срещу пандемията.
Онлайн продажбите на дрехи през миналата година са нараснали далеч по-малко, отколкото на храните и напитките, потребителската електроника, личните грижи и обзавеждането на дома, според eMarketer. Това отчасти е така, защото хората напускат удобството на дома по-рядко, но също така е свързано с дългогодишни предизвикателства при избирането на правилния размер дрехи. Това обаче не беше проблем по време на блокирането на икономиката, защото търсенето беше предимно на по-широки дрехи за дома и спортни екипи. Хората обаче ще се върнат към нормалното и ще се нуждаят от сака и панталони.
Търсенето на онлайн дрехи изостава спрямо останалите сектори на е-търговията
Представете си, че искате да си купите нови маратонки. Поръчвате си чифт от 100 долара от Nike Inc., но те са твърде малки, затова ги връщате и поръчвате следващия размер. Поръчката ви обаче няма да бъде изпратена, докато по-малкият номер не пристигне обратно в склада. И така минава седмица, откакто сте си поръчали обувките, а Nike вече разполага с 200 долара от парите ви и все още нямате чифт, който да ви пасва. Този процес е много по-тромав от това просто да се разходите до местния магазин, където можете да пробвате три чифта за 10 минути и да се отправите към вкъщи.
Компаниите могат да се учат от онези, които са се специализирали в онлайн продажбите преди пандемията. Например Fix Fix. Той изпраща набор от тоалети на своите клиенти въз основа на техните предпочитания за стил и те плащат само за това, което решат да запазят. Така няма чакане за възстановяване. Компанията прави десетки измервания на всеки елемент, например мери мъжките ризи на 15 различни места, така че да гарантира, че дрехите ще паснат на потенциалния им притежател.