Правителственият „Авиоотряд 28“ поема спешната помощ по въздух
Служебната власт закри „Хели Мед“, създадено от кабинета „Петков“, „за да може определени хора, близки до тях, да бъдат уредени с позиции“
Държавният авиационен оператор, или т.нар. правителствен „Авиоотряд 28“, поема дейностите по спешната въздушна помощ. Специално създаденото от кабинета „Петков“ за целта дружество – „Хели Мед Сървиз“ – ще бъде закрито. решението бе взето по време на днешното заседание на Министерския съвет.
Освен това Министерство на здравеопазването се е договорило успешно с италианската компания Leonardo S.p.a. и официално България купува 6 въздушни линейки. Първият хеликоптер се очаква да пристигне през декември, а дотогава държавата ще организира обучението на пилоти, медицински персонал, но и ще се заеме с разгръщане на базите и хеликоптерните площадки в цялата страна.
Закриването на „Хели Мед“
Министерският съвет е гласувал постановление за изменение и допълнение на устройствения правилник на Държавния авиационен оператор. Проектът бе качен за обществено обсъждане малко преди празничните дни през декември 2022 г. Именно тогава стана ясно, че кабинетът иска да закрие „България Хели Мед Сървиз“.
По думите на транспортния министър Христо Алексиев решението е взето след много сериозни анализи. Той подчерта, че дейност, която касае здравето и живота на хората, трябва да се извършва от държавата, а не от търговско дружество. Също така заяви, че „Авиоотряд 28“ има дългогодишен опит в извършването на полети, има изградена авиационна структура, експерти и опит.
Нямаме време за повече експерименти, не може новорегистрирано дружество, създадено от нищото да изпълнява тази дейност. Това касае здравето и живота на хората и държавата поема ангажимента“, каза Алексиев по време на брифинг в МС.
Той подчерта, че спешната помощ по въздух ще е достъпна за всеки гражданин и ще е безплатна. Освен това пилотите от „Хели Мед“ са поканени да се прехвърлят към „Авиоотряд 28“.
Търговското дружество бе създадено през юни – юли от кабинета „Петков“. Целта бе то изцяло да поеме организацията на спешната медицинска помощ по въздух (HEMS) – проект, който се финансира със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Директор на дружеството е Георги Гвоздейков, който е бивш депутат от „Продължаваме промяната“, но напусна депутатското място именно за да застане начело на „Хели Мед“.
По този повод Алексиев коментира, че последното редовно правителство не е направило много, за да развие проекта.
Просто създаде дружеството, за да може определени хора, близки до тях, да бъдат уредени с позиции в един Борд. Аз дадох достатъчно време на това дружество да се организира, но няма резултат, аз не го виждам. Заради това решихме проектът да е абсолютен приоритет на държавата и да се придвижи по-ускорено напред“, заяви Алексиев.
Припомняме, че дружеството стартира търг за наем на хеликоптер, с който на практика трябваше да лицензира дейността си. Това се случи през ноември миналата година, но поръчката пропадна, тъй като нито една компания не прояви интерес.
След това бе стартиран нов, втори търг, при който бе променен процентът гаранция – при прекратената поръчка той бе в размер на 5% от стойността на договора, а при новата е 2%. Така две фирми – от Словакия и Белгия – подадоха оферти. Процедурата обаче бе спряна по жалба на друга фирма. КЗК вече отхвърли жалбата на „Уилинк" ООД, но компанията обжалва и пред ВАС. В тези действия пък Гвоздейков видя опит за умишлен провал на поръчката, тъй като жалващата се фирма няма дейност, свързана с помощ по въздух и хеликоптери.
Гвоздейков на няколко пъти критикуваше решението на държавата и заяви, че „Авиоотряд 28“ няма лиценз да извършва спешната помощ по въздух. За да коригира това, кабинетът пусна за обществено обсъждане проектонаредба. С предлаганата промяна ще се създаде възможност и юридическото лице по смисъла на чл. 64б от ЗГВ, което понастоящем е въздушен превозвач – държавен авиационен оператор, второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта и съобщенията, да може да бъде кандидат за издаване на свидетелство за авиационен оператор.
Поръчката за хеликоптери на МЗ
Здравният министър Асен Меджидиев обяви, че договорът за закупуване на 6 медицински хеликоптера от италианската компания Leonardo S.p.a. вече е сключен. Първата въздушна линейка ще дойде в края на годината.
Припомняме, че и тази процедура бе обжалвана на две инстанции – Комисия за защита на конкуренцията и Върховният административен съд. Едва вчера стана ясно, че ВАС окончателно отхвърля жалбата и че процедурата може да продължи.
Първият хеликоптер ще дойде на 15 декември, а останалите до 2025 г., така че това е една успешно завършена процедура“, заяви здравният министър.
Той допълни, че усилията на държавата са мобилизирани, така че „да имаме по-рано спешна помощ по въздух“. Създадени са съвместни екипи между Министерство на здравеопазването, на транспорта, МВР, на отбраната, на финансите и на регионалното развитие, „така че още преди получаването на първия хеликоптер, ние да бъдем абсолютно готови с обучение на медицински екипи, пилоти, хангари, площадки в лечебните заведения“.
Вече имаме програма за обучение на медици и може би след 7 – 10 дни започва обучението им. Решението е да са лекари със специалност анестезиология и реанимация. Екипи от лекар и медицинска сестра ще бъдат базирани в няколко бази в страната“, коментира Меджидиев.
Транспортният министър допълни, че площадки ще има в София, в района на военните бази Безмер, „Чайка“ до Варна и Долна Митрополия, като това са началните площадки, тъй като там вече има изградена инфраструктура. Държавата ще работи паралелно за изграждане и на другите площадки в страната. Освен това се търсят и най-добрите места за кацане на хеликоптерите при лечебните заведения.