Превозвачите готови да блокират пътища при промяна на обхвата на тол системата
Тримесечният срок съвпадна с кризата и не е показателен, категорични са от автомобилния бранш
Превозвачи са готови да блокират основните пътища на страната, ако бъде направен опит за увеличаване на обхвата на тол системата.
„До нас само достигнаха някакви откъслечни слухове, че МРРБ и АПИ се канят да увеличават обхвата на тол системата, но нямаме абсолютно никаква информация точно за кои пътища става въпрос." Това коментира специално за Economic.bg Георги Петърнейчев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (AEBTRI) и бивш заместник-министър на транспорта.
Припомняме, че Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) вече анализира данните за трафика по пътищата, след което ще реши дали да включи в обхвата на тол системата и второкласните шосета. Промяната може да бъде въведена от 15 юни, когато приключва едномесечният срок за анализ на трафика. Според проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, вече е отчетен 50% ръст на движението по второкласните пътища спрямо 2019 г. При въвеждането на тол системата от 1 март те останаха извън нея.
„Никакви промени в обхвата на тол системата не трябва да се правят, без това предварително и внимателно да бъде обсъдено с автомобилния бранш", категорично заяви Георги Петърнейчев. „Не може така – на някого не му излизат парите и хоп – решава да увеличи обхвата. Да, наистина ние имахме тримесечна уговорка с правителството, но за съжаление тя съвпадна с въведеното извънредно положение, когато голяма част от камионите и почти всички автобуси стояха закотвени по плацовете. Така че аз не виждам откъде може да се е появило това 50-процентно увеличение на трафика по второкласните пътища, за каквото твърдят от АПИ, тъй като ние, фирмите за тежкотоварни автомобилни превози, отчитаме над 50% спад на работата, а автобусните – много повече."
„Всичко това изглежда много странно, тъй като ние – целият бранш, имахме миналия четвъртък продължителна и много положителна среща с министъра на транспорта Росен Желязков, на която обсъдихме как държавата да подпомогне нашия бизнес. На тази среща дори и една дума не се каза по въпроса, че може да се стигне до увеличение на обхвата на тол системата. И сега като гръм от ясно небе да ни натоварят с повече тол такси – така ли ще ни помогне държавата да се справим със загубите от продължаващата вече три месеца криза?" – попита реторично Георги Петърнейчев и посочи, че веднага ще поиска среща на бранша.
Още по-категорично се изказа пред Economic.bg срещу евентуална промяна на обхвата на тол системата заместник-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП) Красимир Лалов.
„Доколкото съм информиран – за увеличаване на обхвата на тол системата настоява основно министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Но да се вкарват нови пътища в тол системата по време, когато браншът все още далеч не е започнал да излиза от кризата, е безкрайно безотговорно. Ние вече веднъж искахме оставката на министър Аврамова, но после се договорихме с премиера и поради това не стигнахме докрай. Сега обаче можем да блокираме пътищата и докато министър Петя Аврамова не си подаде оставката – да не ги отблокираме", категоричен беше Красимир Лалов.
„И ще го направим поради простата причина, че от нашия бранш на няколко пъти й изпратихме писма, на които тя изобщо не си направи труда да отговори. Не може един министър, ако е отговорен, да демонстрира такова неглижиращо отношение към бранша – все едно че не съществува. И вместо постоянно да му помага да работи и да се развива, за да открива повече работни места и да внася повече приходи в хазната – да го товари с нови налози, и то във време, когато едва диша" – коментира Лалов.
„Да, аз добре разбирам, че управляващите много се дразнят, че второкласният път Пловдив – Смолян не е в обхвата на тол системата", отбеляза още Лалов, като обясни обаче, че този път е единствената връзка на куп планински населени места със света, тъй като там няма железница или друг вид транспорт.
„Така евентуалното вкарване на пътя Пловдив – Смолян в тол системата на практика означава директно наказание на хората, живеещи по неговото протежението, тъй като всичките цени за тях ще се вдигнат. Защо? Защото на някого му трябвали пари, за да ремонтира пътищата.
Според него в една държава освен за пари трябва да се мисли и за социални дейности, особено за застаряващо и изолирано население, каквото е нашето. Лалов и припомни, че още в средата на 90-те години беше официално обявено, че акцизът върху горивата ще бъде използван основно за ремонт и поддръжка на пътната система.
„И до този момент нито един министър, нито член на АПИ можа да ми отговори каква точно е философията на българската тол система", посочи още Красимир Лалов. „Ето, в Унгария например, тол такси се плащат само за аутобаните – но от всички, включително и от леките коли, а всички останали пътища са извън тол системата. Философията там е ясна – магистралите поемат транзитния трафик, а всички останали пътища са свободни от такси, за да обслужват населението и икономиката на страната. А тука всичко е избирателно – по едни пътища ще има тол такси, по други – няма да има, за едни превозвачи ще има, за други – не. Това философия ли е?", коментира Красимир Лалов и категорично заплаши, че при промяна камионите ще блокират страната.