Производителите на електромобили горят пари с голяма скорост
Новите компании на пазара са в позицията на Tesla отпреди няколко години, но конюнктурата е много по-различна
Всеки път, когато Lucid Group Inc. или Rivian Automotive Inc. продадат електромобил, те губят стотици хиляди долари поради зашеметяващите разходи за суровини и производство. Това показват последните им отчети за приходите, цитирани от Reuters.
Тримесечните финансови данни на производителите на електрически превозни средства (EV) от последните две седмици показват, че те се опитват всячески да постигнат целите за доставка и харчат пари с бързи темпове.
Приходите на Lucid скочиха до 492.5 милиона долара през тримесечието юли – септември от 3.3 милиона долара година по-рано, а загубите се увеличиха, тъй като клиентите анулираха поръчки, страхувайки се от дълго време за чакане.
Компанията, която стана публична преди малко повече от година и е подкрепена от Публичния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия, видя как пазарната ѝ стойност се свива с две трети тази година до около 20 милиарда долара от 95 милиарда долара на върха си през ноември 2021 г.
Производителят заяви, че има достатъчно пари, за да се издържа поне през четвъртото тримесечие на следващата година и се стреми да набере около 1.5 милиарда долара чрез продажба на акции. Цената на дяловете ѝ падна със 17% след обявяването на резултатите и се възстанови донякъде през следващите две сесии, за да завърши в петък с 4.4% спад.
Листнатата в САЩ британска фирма Arrival SA предупреди миналата седмица, че може да няма достатъчно пари, за да поддържа бизнеса си към края на следващата година и ще трябва да съкрати работни места. Все още не е започнало масово производство.
Няма да седя тук и да ви казвам, че времето не е трудно“, каза Авинаш Ругубур, президент на британската Arrival SA, пред Reuters в петък.
„Трудно е, ние сме там всеки ден, всяка вечер, работим върху технологиите, превозните средства, а също и върху набирането на капитал.“
Canoo Inc заяви през май, че има „съществени съмнения“ относно оцеляването на предприятието. В края на септември компанията имаше едва 6.8 милиона долара в брой и еквиваленти, което е рязък спад спрямо 415 милиона долара година по-рано.
Кешът е цар
Много стартиращи фирми за електромобили записаха огромни загуби през септемврийското тримесечие и предупредиха, че високите разходи ще останат поради нарастващата инфлация и глобалната криза при веригата на доставки. Само година по-рано няколко листнаха акциите си на високи цени, привлечени от успеха на Tesla, която сега е най-скъпият производител на автомобили в света.
Tesla преживя това, което нейният шеф Илон Мъск тогава нарече "производствен ад", преодолявайки затрудненията в доставките, сключвайки сделки за батерии с ключови доставчици, и увеличавайки производството за хитовия Model 3.
Компанията обаче се сблъска с тези предизвикателства в друго време, когато беше почти единственият производител на електромобили, а конкуренцията от големите играчи на пазара на конвенционални автомобили, включително General Motors и Volkswagen, беше в зародиш.
През последното тримесечие Tesla отчете печалба от 3.3 милиарда долара.
В бизнеса с електромобили... ранният етап е упражнение по изгаряне на пари, трудно е да се преодолее гърбицата“, каза анализаторът на Canaccord Genuity Джордж Джанарикас.
Анализатори са на мнение, че тези компании трябва да намерят начини да пестят пари, ако искат да надживеят лошата икономическа ситуация. Фирмите са възприели различни подходи.
Rivian прехвърля повече доставки на автомобили в Съединените щати към железопътен товарен транспорт, Lucid също обмисля това като опция.
Lordstown Motors продаде 20% от капитала си на технологичния гигант Foxconn този месец. Миналата година той продаде завода си в Охайо на тайванската фирма – сделка, наложена от липсата на средства, с които да започне производството на своите пикапи Endurance.
Все пак, по-високата производителност в крайна сметка ще намали цената на автомобилите, а ограничаването на производството може да застраши пътя към рентабилността, казаха анализатори.
Някои от тези компании са в по-добра позиция да оцелеят.
Rivian, подкрепяна от Amazon.com и Ford Motor, имаше 13.8 милиарда долара в брой в края на септември. Освен това има договор за доставка на 100 000 електрически микробуса на Amazon. Но себестойността е около 220 000 долара на продадена кола спрямо средна продажна цена от 81 000 долара през тримесечието, изчислява CFRA.
Gianarikas от Canaccord каза, че тук могат да се извлекат поуки от дотком балона през 90-те:
Не винаги е успявала компанията с най-добрия бизнес план. Това беше компанията с най-добрия баланс.“