Варненската компания, която създаде първия български електрически катамаран
„Галера 07“ пусна на вода луксозната лодка, свързваща Силистра с румънския град Кълъраш
Речният туризъм в България е изключително слабо развит въпреки големия потенциал, особено по поречието на Дунав. Инвестиционен интерес почти липсва, затова е изключително интересно, когато се появи такъв.
Една варненска компания се опитва да даде тласък на развитието на този вид туризъм. „Галера 07“ създаде първият български електрически катамаран, който ще свързва Силистра с румънския град Кълъраш.
Изработката на луксозния плавателен съд е по европейски проект – „Подобряване безопасността на корабоплаването по река Дунав в трансграничния регион Кълъраш – Силистра“. Целта на проекта е да подобри плавателния път и инфраструктурата от двете страни на река Дунав. Предвижда се да бъдат изградени и две речни гари – по една за всяка страна на реката.
Изразходваните средства за построяването на катамарана са 745 хил. евро.
Катамаранът е напълно завършен и вече правим изпитания на вода. Това е туристически кораб, който е с капацитет 28 пътници и двама души екипаж”, разказа пред Economic.bg Светослав Стоянов, управител на компанията.
Снимка: Петър Петров/ Sky Pictures Bulgaria
Маршрутът, по който ще се движи плавателното средство, е директно от Силистра до Кълъраш, като от румънска страна също ще има туристически кораб – амфибия. Българският катамаран е с дължина 14 метра и широчина 6 метра. Оборудван е с два електрически двигателя и развива скорост до 13 км/ч.
История на компанията
Това не е първият проект на варненската компания за туристически катамаран. През 2021 г. „Галера 07“ произведе за община Бургас, отново по европейски проект, туристически катамаран, който служи за разходки до някои от морските забележителности около пристанище „Бургас“.
Катамаранът, който изработихме за Бургас има соларни панели, но не е напълно електрически. Освен това е два пъти по-голям – за около 100 пътника е“, уточнява Стоянов.
Снимка: Петър Петров/ Sky Pictures Bulgaria
Управителят на компанията разказва, че към момента екипът на фирмата се е насочил изцяло към електрическото производство, но не смята, че в близко бъдеще корабите ще успеят да станат напълно електрически.
Все още има какво да се желае по работата на батериите, затова не смятам, че поне в близко бъдеще електрическите кораби ще успеят да заменят напълно конвенционалните“.
„Галера 07“ е варненска компания, основана през 2007 г. Активната ѝ дейност по корабостроене и ремонт на различни плавателни средства започва през 2012 г. Тя е сред водещите фирми за малотонажно корабостроене в България и Черноморския регион. Изпълнени са редица проекти: риболовни кораби, многоцелеви катери, катамарани. Компанията е участвала и в построяването на търговски кораби, плаващи кранове, буксири.
Ние сме корабостроители. В самото начало компанията започна с кораборемонт и двама души екип. Към днешна дата екипът е от 60 души, а компанията се занимава с производство на рибарски лодки, ветроходни яхти и ремонт“, разказва Светослав Стоянов.
Извън граница
Компанията работи и по много международни проекти, но в последните години развива партньорски отношения основно с Нидерландия.
В момента работим по 15-метрова рибарска лодка за риболов в Черно море. В строеж сме на деветметрова алуминиева електрическа лодка. Правим дървена двумачтова ветроходна яхта и започваме изграждането на осемметрова алуминиева лодка с цел изследвания“, разказва Светослав.
По думите му потенциал за развитието на речния туризъм в България, и по-специално по поречието на река Дунав, има, но все още няма желание от страна на инвеститорите да направят първата крачка.