Работниците на Tesla опитват да се обединят в синдикат
Компанията обаче индиректно парира опитите на подчинените си
Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск и неговите служители във фабриката на компанията са съгласни за едно: работата е ад.
За Мъск адът е техническо неудобство. Tesla, която в момента продава ограничен брой висококачествени коли, наскоро обяви плановете си да навлезе на масовия пазар с новия си Model 3. „Честно казано, отиваме в производствен ад. За най-малко шест месеца, може и по-дълго”, каза Мъск пред служителите на компанията си по време на представянето на автомобила на 28 юли.
За редица работници във фабриката на Tesla, които в момента се опитват да се обединят в синдикат, адът се изразява в шипове във врата, Синдром на карпалния канал и тендинит, пише The Daily Beast. „Да трябва да гледам нагоре всеки ден, 12 часа в денонощието, шест дни в седмицата, ми се схваща рамото, а два шийни прешлена са ми засегнати от херния”, обяснява Майкъл Санчес. От тогава той извършва по-малко интензивна дейност по панелите на вратите. „След повече от три години работа в Tesla тя (работата – б.р.) започва просто да се натрупва, докато не започнете да изживявате болката всеки ден. Независимо дали сте на работа или не”, добавя работникът.
Tesla се рекламира като екологична компания, но тя всъщност продължава да зависи от физическия труд на работници, които сглобяват превозните ѝ средства във фабриката в град Фримонт, щата Калифорния. Тъй като компанията навлиза в производствен блицкриг, част от служителите настояват за синдикат и се аргументират в висок процент на пострадали работници в миналото. Мълвата за синдикат на служителите на Tesla е тръгнала още миналото лято, но сега, година по-късно, когато компанията превключва на по-висока предавка, движението за създаване на синдикат все още буксува.
Мениджмънтът на Tesla има готово предупреждение относно най-лошия сценарий за синдикализирани автомобилни заводи. „Единственият им отговор е да казват на хората, че синдикатът е безполезен”, обяснява Санчес. Аргументът на компанията е, че именно синдикатите преди време са сринали NUMMI – съвместно предприятие между Toyota и General Motors, което се разпадна, след като General Motors обяви фалит и излезе от партньорството.
Алън Очоа, служител на Tesla, който също подкрепя създаването на синдикат, обяснява, че натискът на компанията срещу идеята се е появил в аргументите между работниците и мениджърите на фабриката. „Всеки път, когато излизаме и се опитваме да раздадем листовки, охраната идва и разговаря с нас за 20-30 минути, взима ни баджовете, уверява се, че сме служители на завода”, разказва той и добавя: „Понякога идват хора от „Човешки ресурси” и те не премълчават мнението си по темата”.
След запитване към Tesla говорител на компанията е изпратил следното изявление: „Като най-големия производител в Калифорния и компания, създала хиляди качествени работни места в Район на залива, това не е първият път, когато сме цел на такива усилия за организиране на професионален синдикат. Безопасността и удовлетвореността от работата на нашите служители в Tesla винаги са били изключително важни за нас”.