Слънцето – новото зарядно на бургаските автобуси
„Бургасбус“ планира да изгради собствена фотоволтаична централа до края на месеца
Стремежът на Бургас към електрификация на обществения транспорт е още една стъпка към "позеленяването" на града. Вече може да се каже, че над 50% от линиите в крайморския град вече са електрифицирани, а освен това общинският оператор „Бургасбус“ започна да строи и фотоволтаичен парк, който ще ги зарежда.
Слънчева енергия в транспорта
Използването на слънчева енергия в обществения транспорт все още е сравнително нова концепция, но е иновативен начин за намаляване на зависимостта от изкопаеми горива, а от там и на нивата на замърсяване. Захранваните със слънчева енергия автобуси позволяват и да се намалят разходите за експлоатация.
В момента в Бургас се движат 56 електрически автобуса, от които 12 са 9-метрови, 34 са 12-метрови и 10 са 18-метрови. Всеки е снабден със собствена зарядна станция в гаража и депата на „Бургасбус“. Там е разположена и фотоволтаичната електроцентрала на общинския превозвач.
Мощността на парка е до 990 kWp, а панелите вече се монтират и се очаква да заработи до края на този месец, осигурявайки изцяло енергия за зарядните станции на електрическите автобуси. Инвестицията в него е около 1.3 млн. лв., за която „Бургасбус“ тегли кредит от Общинска банка и очаква той да се изплати в следващите три – четири години.
Забавихме проекта за фотоволтаичен парк почти година, защото очаквахме да се отвори някоя програма, за да го изградим с европейски средства. Но поради политическите разногласия и липсата на консенсус видяхме, че нещата се бавят и преминахме на втори вариант – с кредит“, обясни управителят на дружеството инж. Петко Драгнев пред Economic.bg.
До момента дружеството е работило с доставчик на електроенергия на свободния пазар, а новият парк ще му позволи да бъде абсолютно независимо от външни източници.
Електробусите работят на смени, което позволява зареждането им през деня, като за пълен заряд са необходими три часа.
Драгнев направи бърз разчет за разхода на енергия за различните типове автобуси в града. Цената на 100 км на едно електрическо превозно средство излиза на общинското дружество 25 до 30 лв. разход. Сметката за автобусите на метан е малко по-висока – около 45 лв./100 км, а за дизеловите, които обаче са и по-големи, разходът е около 90 лв./100 км.
По план електроенергията от фотоволтаичния парк ще се използва само за нуждите на обществения транспорт. След като заработи системата, ще се направи анализ колко се консумира и ако има голям излишък, се обмисля вариант да бъде захранена бензиностанцията, която има голям компресор за зареждането на метановите автобуси. Другата опция е продажбата на електрическата енергия, което е малко тромав процес, допълни управителят на „Бургасбус“.
Плановете за енергия от слънцето не свършват до тук. Автогара „Запад“, която е собственост на „Бургасбус“, разполага с големи площи на покривите и на козирките на секторите за автобусите и идеята е и там да се монтират солари с мощност около 600 – 700 kW.
Бъдещето на транспорта е зелено
Освен 56 електрически автобуса, в града се движат и 22 тролея. 80 от автобусите са с двигател с вътрешно горене, от тях 39 са на метан (SNG), дизеловите са с норма Евро 5 и 6. И те обаче остаряват и трябва да бъдат сменени, а плановете са за цялостна електрификация на градския транспорт.
Имаме готовност в момента, в който се отворят програмите, по които можем да участваме ние или община Бургас, да търсим електрически и евентуално водородни автобуси“, каза Драгнев, допълвайки, че надеждите са такава програма да бъде пусната в края на годината.
По думите му обаче това изисква много време и със сегашните темпове на производство за поръчка на 40 – 50 автобуса ще са нужни поне 3 години за доставката им.
Жизненоважно е да се поднови паркът, за да се гарантира качеството на услугата".
Именно модернизацията на транспорта качва все повече бургазлии в автобусите, като на ден около 60 хил. души използват линиите.
Работя от много години в „Бургасбус“ и си спомням времето, когато в старите „Икарус“-и се рисуваше с флумастери по седалките, а кожените се режеха с ножчета и т.н. В момента, в който започнахме да подновяваме парка и бургазлии се качиха на новите автобуси, имаше коренно различно отношение към превозните средства. Започнаха да ги пазят и няма почти никакви вандалски прояви“.
Общинското дружество поглежда и към водорода и ако бъдат поръчани автобуси с такова гориво, е предвидено в проекта да има компресорна станция, която да ги зарежда.
Драгнев е убеден, че бъдещето е в електрификацията и подобряването на градския транспорт и инфраструктурата, за да може все повече хора да го предпочитат.
Предлагаме най-качествената услуга в страната на вътрешноградски транспорт“, казва Драгнев и допълва, че зелената трансформация на транспорта в града се случва благодарение на добрата работа на община Бургас и кмета Димитър Николов.