Собствен бранд без първоначален капитал
Струва ли си да изпуснем „питомното“ на наемния труд, за да гоним „дивото“ на предприемаческите си мечти
Човек и добре да живее, понякога решава да стане предприемач. Най-често дори не заради парите, а въпреки тяхната липса. Дори без очаквания, че всичко ще върви по мед и масло. Просто защото има хора, които така каляват себе си в желанието да сбъднат някоя своя мечта, която е в полза на другите. Успешният бизнес не е просто една „печатница“ за пари. Той е от хора за хора. Най-успешен може да наречем не бизнесът с огромни печалби, а онзи, който печели доверието на клиента, онзи бизнес, в който потребителят става съучастник и гласува за неговото бъдеще с портфейла си.
Но как да стартираме бизнес с нула лева първоначален капитал, още по-лошо е, ако са налични предишни кредити, ако старият бизнес е фалирал, ако липсва нужният бизнес опит, ако ги няма средствата, които да са „трамплин“ към високия полет? Достатъчен ли е ентусиазмът и готовността да се скочи в дълбокото, оправдан ли е рискът, струва ли си да изпуснем „питомното“ на наемния труд, за да гоним „дивото“ на предприемаческите си мечти?
Трима предприемачи споделят своя опит:
Деан Безлов, управляващ партньор и директор „Бизнес развитие“ в MYX:
Доволният клиент става най-верният ви помощник
Финансирането е „горивото“, с което всеки технологичен стартъп си осигурява най-добрите специалисти, но и растежа.
Искате ли да създадете нов бранд с нула лева първоначален капитал, ключовото е постоянството и многото работа за развитието на визията, на самата технология и за намирането на клиентите. По всевъзможни начини трябва да се гради доверие. Затова винаги давайте повече на клиентите си, отколкото те ви плащат. Доволният клиент става най-верният помощник в развитието на бранда.
Доброто име
носи бизнес. Препоръките са най-важни, на нас са ни донесли около 40% от следващите поръчки.
Дейността на MYX е свързана със създаването на дигитални близнаци, или двойници (англ. digital twins). Според нашето разбиране това е точен 3D модел на реален физически обект – от нещо малко до цял град. На база събрани данни и множество изображения (често от дронове), нашият софтуер създава моментна 3D репрезентация на въпросния актив. Наш фокус е поддръжката и развитието на огромната мрежа от телеком инфраструктура. Техните антени трябва да работят непрекъснато. Вместо профилактика по ръчен способ, правим това с дронове и разчитаме на събраните данни. Имаме решения и за електроразпределителната мрежа, за мостове – например Дунав мост, който е построен през 1954 г. нямаше документация и трябваше да я създадем. И за моста край Видин се прави такова улеснение, което да автоматизира инспекциите за състоянието на съоръжението. Поддръжката на тунелите също може да става чрез технологията на
дигиталните двойници
Ползваме дронове, камери и други устройства, с които се извършва над 90% от работата. Този способ позволява съоръжението само в краен случай да се затвори за поддръжка и профилактика. Нашата технология не води до загуба на работни места, напротив, помагаме на клиентите да развиват своя бизнес без излишен човешки труд и без риск някой да пострада в трудните за достъп съоръжения.
Стартирането на MYX тръгна от Клуба по роботика към СМГ. Двама от ключовите партньори Явор Михайлов и Михаил Георгиев са развивали 7 г. този Клуб. Запознах се с тях преди 4 г., когато те се занимаваха със състезателна роботика, но правеха и дронове по поръчка на клиенти. Работех във Великобритания, когато те търсеха финансиране, за да отидат на Световното първенство по роботика в Естония. Аз също съм минал през този Клуб, но десетина години по-рано. Помогнах им с известна сума, за да се включат в състезанието. После посетих тяхната работилница и тогава за пръв път заговорихме как всичко това може да бъде превърнато в бизнес. Не след дълго излезе проект за инвентаризиране на дърветата в Борисовата градина в София, като се искаше да се създаде дигитална картина на растителността, но и да се извлекат полезни данни. Важни се оказаха
времето и точността
като ключови фактори. Добави се и цената, която е поне два пъти по-ниска, когато се прави с нашите технологии. Този проект ни даде първото финансиране, но и увереността, че имаме бъдеще в новата ниша. В началото започнахме на мускули, със собствени пари си купувахме сървърите за смятане. Скоро към нас се присъединиха Димитър Райнов и Васил Рабухчиев, мои състуденти от университета в Уоруик. От няколко месеца имаме още един партньор - Станислав Николов, отговорен за IT екипа и писането на софтуера. Вече сме шестима партньори, но никой не се изживява като шеф, а всеки има конкретни отговорности и роли. Екипът надхвърли 30 души и продължава да расте. Димитър е нашият финансов гуру, аз отговарям за бизнес развитието и продажбите. Имаме много работа и затова сме въвели разделение на труда. Трудности не липсват, но е важно на всичко
своевременно да се намира решение
и да сме оперативни. Наскоро ни се отвори възможност на пазара в Германия и компанията, която ни се довери, стана най-големият ни клиент. В нашите услуги те видяха огромната добавена стойност.
Имаме офиси в София Тех Парк и тъй като сме млада компания, мениджмънт екипът трябва да е за пример, да реагираме бързо на всичко и да сме на разположение. Насърчаваме гъвкавостта, работата от дистанция, но сега градим отбор и трябва да работим много повече. При създаването на технологичен бранд едно от основните неща е финансирането. За да разполагаш с
най-подходящия екип
трябва да си осигуриш най-добрите професионалисти, а те са скъпоплатени. Трябва да успееш да привлечеш онзи персонал, който ще създава технологията, ще гради компанията и нейния бизнес. Първото ни голямо финансиране в размер на 350 хил. евро дойде през март 2021 г. – от NV3, третият фонд за рисков капитал на NEVEQ, и от двама частни инвеститори. През юни т. г., за да подпомогнем експанзията и растежа, затворихме рунд от 3,5 млн. евро – те са предимно от Connect44, стратегически инвеститор от Швейцария. За да плащаш заплати, да си осигуриш техническите средства, да наемеш офисите – са нужни пари. Те са важен инструмент: свърши ли горивото на автомобила, той спира, така е и с финансирането на нов бизнес. Целта на всеки стартъп е
да се развива интензивно
за сметка на средствата, които харчи. Хората трябва да са мотивирани да работят.
Българската екосистема на стартиращия бизнес в последните години се разви и достъпът до финансиране вече е много по-лесен. Има над 10 фонда, готови да подкрепят всеки обещаващ технологичен стартъп, но за да инвестират в него, те трябва да са наясно колко ще спечелят от това. Нужна е ясна визия за развитието и добър бизнес план.
За първия рунд на финансиране най-важна е визията, тъй като компанията е твърде млада, има малко клиенти, а и продуктът ѝ е в процес на разработване. Затова екипът, събрал най-добрите таланти, е този, който създава доверието. Ние се конкурираме с компании от цял свят и професионализмът и креативността ни са от решаващо значение. При следващ рунд се гледа
как компанията се е развила
колко клиенти е привлякла, колко големи са те. MYX стартира през 2020 и установихме, че съществено за развитието на технологията е необходимо да разберем какви са проблемите на нашите клиенти, за да намерим най-добрия начин да им помогнем.
Участваме в сътворяването на новата технологична реалност. Индустрията, в която работим, е твърде млада, ние създаваме пазара и растем заедно с него. Налага се да разясняваме на какво е способна тази технология. След пет години, който не използва дигитални двойници, ще е изостанал в развитието си и няма да е конкурентен.
Вероника Начева, основател на Центъра за здраве и красота Ronique:
Устойчивото предприятие се създава по-бавно
Грижата за клиентите и изграждането на взаимоотношения да е водеща цел за предприемача, а не просто правенето на пари.
Предизвикателство в семейството, на което дълго търсихме решение, стана причина да се насоча към точно този бизнес. Натрупах много знания и през личния опит проверявах кое работи. И така стъпка по стъпка вървях към създаването на Центъра за здраве и красота Ronique. Въведох полезни услуги, в това число и работа с психотерапевт, специализирал психодрама. Идеята ми беше, допринасяйки за доброто здраве, да вървим към красотата. Помагаме и на хора с наднормено тегло и затова привлякохме дори имидж консултант. Когато човек се променя отвътре, той стига до осъзнаване, което му дава друг поглед върху неговия живот, същевременно се върви към цялостна визуална трансформация.
Нашето юридическо лице е наречено „Без маска“. Името не е свързано с пандемията, а с
промяната на всеки
който ни се довери. Призивът ни е най-после да свалим маските, зад които свикваме да се крием. След направен анализ, решихме брандът да е „Ronique“, което означава грижа, отношение, подкрепа и е в унисон с посоката ни на развитие.
Важен момент в старта на този бизнес е, че имах подкрепата на моя съпруг, но и от фирмите, които избрах за партньори. Продадохме имоти, купихме си място, на което някой ден ще построим къща, наехме голямо помещение, което оборудвахме с много уреди. Не успяхме да вземем кредит, не намерихме инвеститор, който да подкрепи осъществяването на идеята. Всичко, с което разполагахме, го инвестирахме в този Център. И сега тук работим и живеем също тук. Онова, което ние направихме, не го препоръчвам на никого.
Водещата сила при мен е
мечтата
и реших, че ако сега не я осъществя, тя никога повече може да не се реализира. Опитът ми дотук показа, че ако човек има много голямо желание за развитие, му се изпращат предизвикателства, за да провери дали това е неговото призвание, дали е на пътя си. Сега, когато изпитвам остра нужда от нещо, се появява ситуация или човек, който по някакъв начин да ме подкрепи.
При старта на бизнес от нулата, може и да няма какво да продадете. Има обаче фондове и програми, които биха могли да дадат
началния финансов тласък
При мен стана така, че на събитие пред 200 души ми беше обещан кредит, а после човекът потъна вдън земя и спря да си вдига телефона. Но вече съм на такава вълна, че всичко приемам с благодарност. И си мисля, че по-добрият вариант е бил да не вземем този кредит, тъй като той най-вероятно щеше да усложни нещата. Продадохме нашия комфортен апартамент и скочихме в поредица от трудности и изпитания. Но пък нищо не може да замени удоволствието да осъществяваш мечтата си. За мен водещо е не правенето на пари, а грижата за клиентите, изграждането на взаимоотношения и зная, че всичко друго идва след това. По тази формула бизнес се прави по-бавно, но пък така е по-устойчив, тъй като привличаме клиенти, които стават наши приятели.
Преди да стартирате бизнес, трябва да сте наясно защо го искате. Ако мотивът е само финансов, нещата може и да не се получат по най-добрия начин. Удоволствието и
удовлетворението на предприемача
не идва от парите. Затова не слушайте какво ще ви казват всички онези, които ще искат да ви откажат. Аз минах през това. Като икономист гледах как да наблегна на приходите, а не само на разходите. Приходите може да са неограничени, ако човек съумее да направи нещо качествено за другите.
Винаги, когато в трудни моменти съм се питала дали ще успея, съм се връщала към онази силата, която ме тласна по този път. Имам тефтер, в който всеки ден си пиша целите, вижданията как да ги постигна, но също и благодарностите. Това много ме подкрепя и го препоръчвам на всеки, който се е насочил да катери високи бизнес върхове. Този подход ме държи да не изляза от фокус.
Клиентите
идват като на магия. Центърът работи от края на 2021 г. Те започнаха да пристигат още първия месец, привлечени от големите витрини на помещението, а после от нашето отношение към тях. След това ни препоръчват и водят при нас свои приятели и познати.
Научих доста уроци през призмата на собствения си предприемачески устрем: Да вярвам на хората, но да не ги чакам. Да следвам своята цел и да не се отказвам. Да си дам време и да се откъсвам от бизнеса, за да поема свеж въздух – иначе ще си загубя креативността, а тя е важната брънка в правенето на всичко. Моята визия за развитието е смела. Доверявам се на интуицията си. През миналата година минах през много предизвикателства, всичко се разрешаваше в последния момент и това ми даде увереност да продължавам напред. Научих се да оставям нещата да се случат и да не проявявам онова нетърпение, което съм имала назад през годините. Казвам си, че ако нещо има да стане, то ще се нареди по най-добрия начин за всички. Появяват се и ще се явяват трудности от най-различен характер и трябва да се научим да ги посрещаме. Дори и такива като това - помещението, в което сме под наем, да бъде обявено за продан на много висока цена и на оглед да идват потенциални купувачи, след като в него ние сме инвестирали цялото си състояние. Сега продължаваме да развиваме бизнеса, целта е да имаме една година с
успешна история зад гърба
си, за да вземем кредит и да купим помещението. Вече приемам всичко, което дойде, с увереност, че в крайна сметка то идва за най-висше благо. Когато дадена трудност се появи и после бъде разрешена, виждам, че всичко става дори по по-добър начин, отколкото ми се е искало в началото.
Опитваме се да окуражаваме и нашите клиенти, че няма да е все така, както в онази популярна притча. Всичко, което ни изглежда, че е за лошо, може впоследствие да се окаже много хубаво, но и обратно. Въртележката на живота и бизнеса постоянно променя нещата. Учим се да не гледаме с прекалено къс хоризонт. Стремежът ми е до края на годината в Центъра да има хора за всичко, а аз да се грижа основно за развитието на мястото и бизнеса.
Галина Петрова, основател на „Ведра кафе“:
Социалният капитал е най-мощният двигател
Нашите клиенти са нашите посланици и нашият маркетингов екип.
Как да създадем нов бранд без средства? Краткият отговор е с много любов, отношение и желание да правиш точно това. Пътят обаче е дълъг и труден. Идеята за собствен бранд зрееше от няколко години у мен, след като дълго време работехме с кафе, но по друг модел. И все не беше време за това ново и наше. Пандемията и спирането на заведенията стана за нас естествен ускорител. Оборотът секна, натрупахме дългове, стигнахме до фалит и това се превърна в „ритник“, който да ни забърза да направим нещо по съвсем друг начин. Преди всичко трябваше добре да преценим какъв клас кафе да предлагаме. Насочихме се към високия бутиков сегмент, тъй като в ниския и средния диапазон конкуренцията е огромна. Зад премиум продуктите обикновено стои голяма първоначална инвестиции, а ние не разполагахме с такъв ресурс.
Нямахме пари, но
имахме хората около себе си
и те започнаха да ни помагат – не само с финансова подкрепа, но дори и с точните думи, които да ни насърчат да действаме. Така разбрахме, че разполагаме с най-ключовото за развитието на бизнеса – социалният капитал. Наличен ли е, притежаваш огромна сила, защото всички търсеха начини как да ни съдействат. Това ми даде увереност, че дори да не зная точно как да продължа, дори да не виждам целия път, нещата ще се се получат.
Направихме „Кафе за споделяне“, което предизвика ентусиазъм у клиентите и готовност да ни помагат. Липсата на финансови средства компенсирахме с
много креативност
с която да спечелим потребителите. Стъпка по стъпка поехме уверено напред с нашето прясно изпечено специално кафе, оценено от Световната бариста асоциация. Пробвахме различни канали, по които да стигнем до клиентите. Правихме им подаръци, за да усетят не само вкуса на кафето, но и позитивната сила на бранда. Работихме с препоръки и с обратна връзка. Въодушевлението на хората ни донесе много нови клиенти, защото те искаха да споделят своето откритие на нашите продукти. Започнахме с четири вида кафе, стигнахме до над 20. Влязохме в голяма вериги, която хареса нашите предложения. Но после трябваше сами на място да се борим за вниманието и доверието на потребителя.
Залагаме на
личния контакт
и при всяка поръчка през сайта, задължително се чуваме с клиента, за да разберем как и защо той е стигнал точно до нас. Офлайн ние развивахме нашия онлайн магазин, тъй като нямахме средства за реклама. До клиентите стигахме през участия във фермерски пазари, събития, кафе паузи, където на всеки обяснявахме предимствата на този продукт, а после и в много други лични разговори. Не спираме да търсим нови начини за ангажиране с бранда. Създадохме и фен артикули - свещи с аромат на кафе, занаятчийски сладолед с кафе екстракт, кафе късмети... Те обаче не са наша идея, а са изработени от хора, които ние вдъхновихме, без да имаме ангажимент към тяхното производство. Установихме, че на 100% работи качественото обслужване, в което клиентът се чувства специален, и се убедихме, че точно така се изгражда лоялност към бранда. Когато се прави малък бизнес, личната връзка и отношение са решаващи. Трябва да обичаш, това което правиш, и да го живееш. Тогава и хората ще искат да станат част от това сътворяване.
Защо да го има нашият бизнес? Обичам го, живея го всеки ден, носим радост със своето
специално отношение
и виждам как хората, които обичат да пият хубаво кафе, имат нужда точно от това. Малкият и средният бизнес са гръбнак на икономиката и самите ние сме част от тази устойчивост. Малкият бизнес като нашия създава продукти от хора за хора.
Минаваме през сериозни трудности, но преживяването ни за трудност вече е различно. Вярваме, че всеки проблем намира решение. И в тази наша отдаденост имаме усещането, че цялата вселена ни помага. Нашите клиенти са нашите посланици и нашият маркетингов екип. Има и малки, и едри бизнеси, които се вдъхновяват от нашия пример. Те търсят как да си взаимодействаме. Началото на този бизнес го поставихме двама души, сега са повече, но доста неща ги правим на аутсорсинг и ключовото е да намериш
точните партньори
на които винаги да можеш да разчиташ. Нашият пример, вярвам, че е приложим и от други. Но той е много смел пример. Завършила съм икономика и туризъм, преди правех бизнес на база на логиката, на правилата, на знанието, получено в много обучения. Но нещата потръгнаха едва когато започнах да слушам себе си. Голяма част от решенията са непопулярни, но... работят. Стартиращият предприемач трябва да тръгне с вярата в себе си, да я пренесе в своя продукт и да го усъвършенства всеки ден. Ключов момент е изграждането на отношения с хората. Затова социалният капитал е много по-важен от финансовия.
Всяка нова идея
я осъществявам с помощта на хора, не толкова на пари. Не приемам работата като тежест. И аз не съм мечтала да работя по 24 часа в денонощието, но малкото пиленце докато порасне, е така. Когато те връхлитат трудности, не ги приемай като драма, а изчакай да видиш защо ти се случват и намери начин да откриеш решението. Обикновено се съпротивляваме срещу проблемите, вместо да ги приемем, да ги преодолеем и да продължим напред по-силни. Трудностите създават усещането за дисбаланс, за движение нагоре-надолу с асансьор, но въпросът е да се научиш емоционално да приемаш това. Стабилността и устойчивостта се получава като резултат от емоционалното развитие. Когато си създал бизнес, бъди неговият най-добър двигател и творец.