София ще разполага с над 250 споделени електромобила догодина
Искаме да развием услугата и в други български градове
Стефан Спасов – основател на споделената автомобилна услуга Spark:
~ 3 мин.
Електромобилите навлизат все повече на пазара, а масовото въвеждане на по-безшумните и екологични пътувания със сигурност са цел на голяма част от европейските общества. Тук се намесва платформата за споделено пътуване Spark, която работи в България от края на октомври 2017 г. и предлага на потребителите електромобили, които могат да бъдат взети и оставени в почти всяка точка на столицата. Повече за услугата ни разказа основателят на платформата Стефан Спасов.
Г-н Спасов, от няколко месеца сте вече на българския пазар, какъв напредък отчитате?
- В началото разполагахме с 25, а вече имаме 60 електроавтомобила, които пускаме по улиците на София. А в цифри, от гледна точка на регистрации, имаме вече 10 хиляди. Основно колите, които купуваме са с марката Volkswagen e-UP, като имаме и няколко бусчета, които са пилотен проект. Колите, които ще продължаваме да купуваме ще бъдат от марката Volkswagen.
За какъв период от време се наемат споделените електромобили?
- Имаме много подробна статистика за това и обикновено потребителите ползват услугата средно между 13 и 25 мин. За минута е 0.29 ст., като за първите 12 мин. цената е фиксирана на 3.48 ст.
Какви са вашите инвестиции в проекта до момента и какво очаквате като резултат до края на годината?
- Имаме инвестирани 200 хил. евро собствени средства, а останалите са привлечени средства – лизинги и т.н. Нашите цели са до края на годината споделените електромобили в София да бъдат над 100 – те вече са поръчани и тази цел ще бъде реализирана. За следващата година гоним поне 250 електромобила.
Склонен ли е българинът да използва такава услуга?
- Статистиката за момента показва точно това. С увеличаването на зоните и на автомобилите търсенето се увеличава с още по-голям мултипликатор. Отговорът е, че хората свикват с услугата и при по-голяма наличност на колите, търсенето става още по-голямо.
Какви са плюсовете на услугата?
- По-лесно ще ми е да кажа какви са минусите. За тези коли, тъй като те не са ваша собственост, не пада върху вас отговорността ако евентуално се развалят. Ако говорим за самия автомобил – електродвигателят е нещо много по-просто от двигател с вътрешно горене и изисква много по-малко поддръжка, а имат много по-дълъг живот. Нещото, което притеснява много хора е батерията, но батериите всяка година намаляват главоломно като стойност.
Системата за регистрация е изключително лесна, отнема 30 секунди, за да се регистрира човек, като ще положим големи усилия в подобряване на сигурността, надеждността и удобството на употреба на апликацията.
Планирате ли да развиете услугата в други градове?
- Планираме не само да развием услугата в други градове, но и в други държави. Подобна услуга като нашата с електромобили в съседните страни няма. Има услуги, които са за споделени автомобили основно с двигатели с вътрешно горене, но ние вярваме, че нашият бизнес модел е на малко по-напреднало ниво.
Наскоро беше открадната джанта и гума на ваш автомобил. Често ли ви се случват подобни проблеми?
- Това са нормални проблеми, все пак ние сме в бизнес, свързан с градска мобилност, съответно колите претърпяват щети от време на време. Неволно, дали по невнимание, но има и хора, които го правят нарочно, съответно те биват санкционирани.
Как разбирате за щети по автомобила, ако ползвателите не съобщят за такива?
- Колите са оборудвани с телематично устройство и ние много добре знаем кога и къде са автомобилите, знаем дали е имало или не е имало удари, така че имаме много солидни доказателства за това какво къде се случва. Ние следваме автомобилите си много стриктно.
Какво се случва ако колата е оставена на паркинг и някой я удари?
- Ако наш ползвател не е въвлечен в тази щета, ние си търсим правата по други възможни начини. Ако наш ползвател е виновен за щетата, колите имат пълна застраховка. Разбира се, има една част самоучастие, което ако не се покрие от застрахователя – ние префактурираме това към ползвателя. Това е най-лошият сценарии, но само ако застраховател откаже да покрие щетата. Това може да се случи, ако ползвателя умишлено е причинил щетата и тогава той носи пълната отговорност.
Много хора не са запознати с услугата. По какъв начин се рекламирате?
- До момента сме избягвали масова реклама поради ред причини. Първо, не мислихме, че колите са адекватна бройка за размера на София. Второ, ние вярваме, че това нещо се разпространява много по-ефективно от уста на уста. Сега с разширяването на автопарка стартираме по-мащабна рекламна кампания, включително и по всички станции на метрото. Разбира се, дигиталният маркетинг е водещият канал, по който се рекламираме.