10% спад в цените на ваканционните имоти
Около 15% от огледите приключват със сделка
Сериозно намалелият брой огледи на ваканционни имоти от началото на годината до края на третото тримесечие не доведе до драстично намаление на броя сключени сделки, защото клиентите са много по-мотивирани. Работата с активни, реални купувачи е един от позитивните ефекти от спада на активността в сегмента, породен от политическата ситуация в Русия в края на 2014 година, посочва в годишния си анализ строително-инвестиционната компания Green Life Property Development.
„Действително първите шест месеца на годината бяха изключително трудни за пазара, а прогнозите – силно песимистични. Като всяка криза обаче и тази имаше своите позитивни страни. На пазара активни останаха онези купувачи, които проявяват сериозни намерения за инвестиция в български ваканционен имот. Около 15% от огледите приключваха със сделка при 10% в предходните години”, коментира Антоанета Тодорова, търговски директор в компанията.
По думите й, почти всички продажби, започнати преди началото на кризата в Русия, са финализирани. Повечето клиенти, които са изпитали финансови затруднения са поискали предоговаряне на срока, а не на цената.
„Около 98% от клиентите ни успяха да затворят сделките си, без да се налага да предоговаряме цените. На тях им беше необходимо време, в което да осигурят средствата, преодолявайки трудности и валутни ограничения в страната. По-малко от 2% от нашите клиенти не успяха да се справят с кризисната ситуация”, казва още Тодорова.
Друг ефект от промените на ваканционния пазар е промяната в темповете на развитие в сектора.
„Утвърдените инвеститори, които през изминалия сезон реализираха добри продажби, чувстват увереност и предприемат нови, макар и по-малки стъпки на развитие. Ваканционните комплекси, успешно реализирани и с добра репутация, продължават плавно да се разширяват, като прогнозите са за задържане и леко покачване на пазара през следващите години”, казва Тодорова.
Според нея има ръст в дела на българите, украинците и британците, но те все още не са определящи за структурата на пазара. Има промяна в профила на клиентите, породена от бюджетите, с които домакинствата разполагат след обезценяването на националната валута. „Класически ефект от кризата е "отварянето на ножицата” –търсят се най-скъпите и най-евтините имоти, а средният сегмент изчезва или намалява значително”, казва Тодорова.
Средните бюджети на купувачите по южното Черноморие са около 50 000 евро за готов апартамент с една спалня. В Поморие, където компанията има проект от градски тип, нивата са по-ниски и варират между 30 000 и 40 000 евро. Таксата за поддръжка на годишна база в градските затворени комплекси също е по-ниска – около 100-150 евро на фона на 650-800 евро в класически ваканционните проекти.
Цените на новите имоти по южното Черноморие са отбелязали спад с около 10% за година, което е незначително изменение на фона на влошените икономически условия в Русия, откъдето идват основните купувачи.
За лично ползване са купени около 80% от имотите от началото на годината, като това е целта на почти всички купувачи в по-ниския сегмент. Останалите 20% се придобиват с цел инвестиция и са по-скоро решение на клиенти, търсещи запазване на стойността на спестяванията си още в началото на срива на рублата.
Според Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Property Development пазарът на терени във ваканционните комплекси и морските градове не се радва на засилена активност, както този в София. Сделките, когато се сключват, са по-скоро инцидентни и са продиктувани от интереса на големите инвеститори към разширяване на функциониращи проекти. Нови мащабни инвестиции по Черноморието едва ли ще се появят в следващите години, тъй като обемите са свити, а търсенето изключително взискателно по отношение на историята на инвеститора.