Суперскъпите коли преживяват ренесанс в пандемията
Луксозните марки отчитат рекордна 2020 г. заради огромния интерес от страна на богаташите
Производителите на луксозни автомобили трудно разкриват колко продават и каква е печалбата им, но напоследък започна да се шуми доста около успехите им през 2020 г. По данни на Bloomberg пандемията има благоприятен ефект върху търсенето на суперколи и компаниите отчитат бум при продажбите през миналата година.
„Нека просто кажем, че започнахме 2020 г. с най-много поръчки от 2003 г. насам, а този януари поръчките са с 50% повече от предходния“, каза Адриан Холмарк от Bentley по време на видеоконференция с журналисти. Британската компания е доставила 11 206 коли през 2020 г. и отбеляза ръст от 1.8% спрямо предходната година. Така тя отчита най-силната година в 101-годишната си история.
Продажбите ни в момента са с около 30% повече от миналата година, като се има предвид, че тя беше рекордна“, продължава Холмарк. „Здраво стъпили сме на земята и дори пандемията не може да ни изкара от релси.“
По време на видеоконференцията Стивън Винкелман от Bugatti беше откровен и призна, че е изненадан от това колко добре френската марка със 112-годишна история е преодоляла пандемията. "Bugatti се справи невероятно добре", каза той. Традиционно марката не разкрива конкретни резултати за продажбите си, но Винкелман характеризира 2020 г. като „третата поредна година на рекорди за компанията“.
Дори обичайно мълчаливите германци се похвалиха и шефът на Porsche AG Оливър Блум нарече резултатите на компанията „фантастично постижение“ в края на „изключителна година“ по време на кръгла маса с журналисти. Приходите на 90-годишната марка достигнаха рекорд за всички времена от 28.7 млрд. евро през 2020 г., надминавайки 2019 г. с повече от 100 млн. евро.
Годишните глобални печалби на Lamborghini бяха по-високи през 2020 г., отколкото през всяка предходна година. Продажбите на повечето луксозни марки спаднаха през 2019 г. - с 11% при Lamborghini, с 3% при Porsche и с 10% при Ferrari. Много от компаниите бяха принудени да спрат производството си за няколко седмици по време на локдауна заради пандемията. Също така изложбените им зали бяха затворени. Bentley спря производството си за седем седмици, като през всяка една от тях губеше по 10 млн. долара. Компанията все пак се възстанови и произвежда повече коли от всякога, според Холмарк.
При нас няма рецесия, има бум“, казва той.
Доказателство за рецесия
Докато милиони хора са изправени пред икономически загуби, богатите трупат пари, както никога досега. Това се дължи на К-образното възстановяване след пандемията, което има благоприятен ефект върху луксозните стоки, включително и автомобилите.
Още през юли 2020 г. анализатори от Technavio прогнозираха, че пазарът на луксозни автомобили в САЩ ще нарасне с 6.7 млн. бройки за периода от 2020 до 2024 г. В своя годишен доклад за 2021 г. Statista прогнозира приходите от САЩ в сегмента да достигнат 6.9 млрд. долара. Пандемията прави цялостния пазар на автомобили по-здрав благодарение на рационализирани процеси на закупуване, намалени съкращения и ръководители, принудени да бъдат гъвкави (и по-практични) относно бъдещите стратегии.
"Историята предполага, че търсенето на суперлуксозни спортни автомобили ще остане стабилно въпреки глобалната рецесия, свързана с COVID-19", каза Майкъл Дийн, ръководител на автомобилния анализ на Bloomberg Intelligence. Резултати като 27% увеличение на цената на акциите на Ferrari през 2020 г. и вече пълната книга с поръчки на Lamborghini за първите девет месеца на 2021 г. свидетелстват за тази сила.
Всъщност Lamborghini се представи толкова добре през миналата година, че близки наблюдатели като Дийн и други предположиха, че компанията майка Volkswagen AG може да я листне на борсата заедно с фаворизирания Porsche, който наскоро Блум нарече „интересна опция“. Дори модели от ограничени специални серии, струващи милиони, са изключително печеливши.
Дори Aston Martin, който претърпя разочароващо първично публично предлагане през 2018 г., последвано от разрушително сътресение при ръководството, изглежда се е настроил за по-светло бъдеще. Рефинансирането от 1.79 млрд. долара през декември и неотдавнашният съюз с Mercedes, съчетан с пускането на DBX SUV, ще помогнат на компанията да възвърне положителния паричен поток до 2023 г., според анализатора Дийн. "Aston Martin вече не е в критичния списък", написа той през март.
Линията от ограничени модели, като Valkyrie и Valhalla, също ще бъде ключова през 2021 г. за подобряване на маржа на печалбата на Aston, според анализатора. „Само няколко марки са в състояние да продават суперавтомобили с ограничен марж на стойност над 1 млн. долара с допълнителна цена, и този клуб включва Aston Martin, Ferrari, Lamborghini и Porsche. Приносът от един суперавтомобил Valkyrie на цена 2.4 млн. паунда е еквивалентен на продажбата на 19 модела Vantage V8, чиито разочароващи продажби през 2019 г. бяха основна причина за намаляването на обема.“
Междувременно Rolls-Royce може да не влезе в списъка на печелившите производители. Компанията отчита спад с 26% в производството си през 2020 г. „Спадът дойде отчасти поради злополучен момент“, смята Мартин Фричес, президент и главен изпълнителен директор на Rolls-Royce Motor Cars Americas, в имейл, обвинявайки за загубата модела Ghost, който беше спрян от производство още през 2019 г.
Е, защо не?
Един от факторите за големия успех по време на пандемията е голямото търсене в Китай. Продажбите на Bentley там са се удвоили през 2020 г., според Холмарк.
Китай ще се превърне във втория по големина пазар за Lamborghini до края на 2021 г.“, категоричен е Стивън Винкелман.
Общата пазарна концентрация (Aston Martin си партнира с Mercedes, да речем, или Porsche и Rimac работят заедно) може само да помогне.
Тези, които бяха достатъчно любопитни да попитат клиентите си защо купуват толкова скъпи коли по време на пандемия, получиха относително просто и неочаквано идентично обяснение - наречете го Covid-19 carpe diem ефект.
„Попитах клиентите си защо“, споделя Винкелман. „Имахме повече време да мислим за бъдещето си и какво може да се случи, решавахме къде да инвестираме парите си и - е, защо не?“
Холмарк казва, че всеки човек, който е купил Bentley Bacalar за 2 млн. долара, му е казал нещо подобно: „След пандемията, животът ще се върне към някакъв нормален начин и аз предпочитам да имам точно такава кола.“
Производителите на суперколи също казват „Е, защо пък не?“