Създаденият от кабинета „Петков“ оператор на въздушни линейки е пред закриване
Дружеството няма реална дейност, но разходи за персонал текат
Служебното правителство планира да закрие Държавния медицински авиационен оператор. Става въпрос за дружеството „България Хели Мед Сървиз“, което бе създадено от редовния кабинет „Петков“ и което трябваше да отговаря за оперирането на медицинските хеликоптери.
Проект на Постановление на Министерския съвет, качен за обществено обсъждане на 23 декември, обаче сега предлага тази дейност да се повери на Държавния авиационен оператор за срок от 10 години.
В момента ДАО отговаря главно за полети на министерства и ведомства, като превозва държавния глава, премиера, председателя на Народното събрание, министрите, но и понякога различни чуждестранни държавни ръководители. Оперира 1 Еърбъс A319, 1 Фалкон 2000, 2 хеликоптера Ми-8 и 1 Аугуста AW109. До 2021 г. се нарича „Авиоотряд 28“.
Необходимо е да бъдат обединени възможностите (технически, финансови и правни такива), за да се гарантира максимално бързо стартиране на проекта на спешната медицинска помощ по въздух“, се посочват в мотивите на кабинета.
Допълва се, че Държавният авиационен оператор е съществуващ авиационен оператор, притежаващ добре развита структура в административно, организационно и логистично отношение. Има натрупан сериозен дългогодишен опит в безопасната летателна експлоатация на различни типове въздухоплавателни средства. Със своите самолети и хеликоптери, той и към момента може да изпълнява определени полети за нуждите на помощта по въздух.
Прибавяйки към своя флот хеликоптери за спешна медицинска помощ, с много по-малки разходи на публични средства, ресурси и персонал, ДАО може успешно да изпълнява зададените функции по HEMS, в сравнение с нов оператор, започвайки своето изграждане отначало.“
В постановлението е посочено, че щатната бройка на ДАО ще бъде увеличена от 105 души на 115. Едва ли обаче 10 души могат да покрият в бъдеще цялата територия на страната при осигуряването на спешна помощ по въздух, имайки предвид, че освен медицински персонал са нужни и пилоти.
В документа е предвидена и компенсация за ДАО, като тя не е уточнена изрично, но е упоменато, че не може да превишава 15 млн. евро, тъй като би се водила държавна помощ и за отпускането на средствата ще трябва да се иска разрешение от ЕК. Качена е и методика за определяне на компенсацията.
Всяка година с срок до края на май месец ДАО ще изготвя годишен доклад за действително направените нетни разходи, както и за разходите за преки инвестиции, за извършване на услугата. Министърът на транспорта ще има грижата да проверява стойностите и да ги одобрява. Средствата ще трябва да бъдат залагани в бюджета всяка година.
Предвидено е Постановлението да влезе в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Важните въпроси
Не е ясно дали кабинетът може да прави такива промени и дали това няма да повлияе на средствата, свързани с Плана за възстановяване и устойчивост, тъй като Спешната медицинска помощ по въздух (т.нар. HEMS) е заложена като проект именно в него. Освен закупуване на хеликоптери е предвидено и изграждането на площадки за кацане, както и поетапно разгръщане на 6 оперативни бази в страната.
Общият планиран ресурс е 103.3 млн. лв., като 86.1 млн. лв. ще са сметка на Плана, а националното съфинансиране ще е в размер на 17.2 млн. лв. Периодът на изпълнение на проекта е 2022-2026 г.
Веднага след създаването на „България Хели Мед Сървиз“ кабинетът „Петков“ назначи за изпълнителен директор Георги Гвоздейков. Той бе депутат от „Продължаваме промяната“ в 47-ото Народно събрание, но се отказа от мястото си, за да оглави държавното дружество.
През октомври бе стартирана поръчка за наем на медицински хеликоптер, така че с него дружеството да може да легитимира дейността си и да получи лиценз. Тя обаче пропадна, тъй като нито една компания не подаде оферта. По-късно бе стартирана нова, като разликата единствено бе в процента гаранция – при прекратената бе в размер на 5% от стойността на договора, а при новата е 2%.
Въпреки пропадналата поръчка Гвоздейков бе оптимистичен и отричаше, че проблемът е толкова голям, колкото го изкарват медиите.
Остава неясно и какво ще се случи с вече направените разходи от дружеството, тъй като въпреки че не разполага с хеликоптер и все още няма реална дейност, то има персонал – около 10 човека, назначени на 4 часа. Гвоздейков дори коментира, че са осигурени два екипа с пилоти за въздушната линейка под наем. Бюджетът на дружеството е 3 млн. лв., като се включват и средствата за наема на хеликоптер. По думите му заплата на пилота е 5 хил. лв., но е ниска спрямо другите европейски държави.
Преди това Министерство на здравеопазването пък прекрати поръчката за закупуване на 6 медицински хеликоптера, тъй като единственият участник в надпреварата бе предложил оферта с над 3 млн. лв. по-висока от допустимото.
Цялата тази драма не е подмината от служебния кабинет и фигурира в мотивите на предложението му. Според властта събитията от последните месеци може да осуетят проекта за спешна медицинска помощ по въздух.
Изминалите месеци от създаването на търговското дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД, на което е възложено извършването на услуга от общ икономически интерес – полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, не дават оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект.“