Telelink инжектира „ум“ в българските градове
Фокусът на компанията пада върху транспорта и сигурността
~ 5 мин.
Около 55% от световното население днес живее в градовете. ООН очаква, че до 2050 г. този дял ще нарасне до 68%. Пространствата утесняват, а темповете на развитие видимо изпреварват възможностите на местните власти да отговорят на нуждите на хората. Ето защо се полагат все по-големи усилия за това градовете да „поумняват“. Ефектът в България е трудно забележим, но процесите са задействани дори тук.
В Пловдив например от повече от две години работи система за управление на трафика. Тя следи натоварването на кръстовищата и показва всички свързани светофари в реално време, позволявайки тяхното дистанционно контролиране. Благодарение на детекторите и събраната от тях информация са възможни различни оптимизации на трафика. Така например светофарите светят по-кратко време в червено в дадено направление, ако в даден момент е пусто по улицата.
Любопитна е опцията, приоритизираща превозните средства на публичния транспорт. Системата следи тяхното движение и ако забележи, че закъсняват, им помага да преминат по-бързо на някой светофар. Служителите в Контролния център пък могат да реагират, като пуснат допълнителни автобуси по дадена линия и така да компенсират закъсненията.
На практика системата дава възможност за своевременни решения и позволява в момента, в който нещо се случи на дадено кръстовище, пък било то и обикновена повреда на светофар, да може да се вземат бързи мерки.
Компанията, която внедри „умните светофари“ в града под тепетата е Telelink. Тя бе отличена с награда за най-добра иновация за мобилност на Webit.Festival 2017 именно с този си проект. Българският IT играч е на дигиталния форум и тази година, където представи новите си решения за интелигентни градове.
Смартфонът ми е билет
В контекста на обществения транспорт е и концепцията на Telelink за електронна билетна система. Тя дава възможност да се пътува удобно с различни видове превоз и вместо човек да купува и дупчи хартиени билети или да се ангажира с поредната магнитна карта в портфейла си, може да използва за валидация мобилно приложение.
Решението на компанията не изключва и физическите карти. Предимството обаче е, че информацията за клиента – закупен брой пътувания или срочни абонаменти, ще се съхранява директно в облака. Така дори да изгуби носителя, било то телефона или магнитната си карта, той спокойно ще може да възстанови достъпа си до услугата.
В България системата първо ще заработи в Стара Загора. Там Telelink вече изпълнява проект на общината с еврофинансиране. Стефан Малиновски, ръководител на отдел „Интелигентни системи“, обясни пред Economic.bg, че към момента екипът все още е на етап планиране, но очакванията са първи видими резултати да има още в началото на 2019 г. Иначе проектът е двугодишен и е сключен в началото на 2018 г.
„Системата ще бъде сглобена специално за града и оптимизирана според нуждите му“, поясни Константи Спасов от Telelink. Той изтъкна нейната гъвкавост и възможност за интеграцията ѝ към вече съществуващ хардуер, което я прави по-достъпна и лесна за надграждане с течение на времето.
Финансови ползи произтичат и от друго. Изчисленията сочат, че с внедряването на такава система общината повишава събираемостта с около 20%. Сега е лесно хората да измамят системата, коментира Константин Спасов, но да направиш това с мобилното приложение няма да си струва.
Добавената стойност се състои в това, че системата събира данни за броя на пътниците, къде се качват и слизат, кога е най-натоварено. В тази връзка Стефан Малиновски подчерта, че системата е съобразена с новите изисквания на ЕС за защита на личните данни (GDPR) и цялата информация за потребителите е криптирана, така че да не могат да бъдат идентифицирани. „Нас ни интересува статистиката“, казва той и обяснява, че тя служи на общината за последващ анализ. Благодарение на него може да се планират по-добре линиите – да се оптимизират, да се добавят или премахват превозни средства според реалната необходимост от такива.
Любопитно е, че тикет системата вече функционира в около 20 румънски града. В подкрепа на успеха на Telelink там има местна IT компания, която българският играч придоби преди време. Що се отнася до България, тук решението има шанс да пробие и в столицата. В София в момента тече оценяване на подадените оферти по обявената по-рано обществена поръчка за изграждане на тикет система. Компанията се бори в надпреварата заедно с корейски партньори, участвали в превръщането на Сеул в едно от „най-умните“ места по света.
За първи в път в Европа
В София обаче Telelink е внедрила и друго решение по линия на партньорството си с Microsoft. То е свързано със сигурността и вече се ползва от МВР, като пускането му в експлоатация е било свързано с българското европредседателство. Любопитното е, че за първи път системата е била лансирана в Ню Йорк след атентатите на 11 септември 2001 г. Оттогава то е било внедрено на много други места, включително Сао Паоло, Абу Даби и Сингапур. Сега за първи път стъпва в Европа и то в България.
В своята същност то представлява интелигентно наблюдение на обществени пространства. Извършва се с наличните градски камери, информацията от които се събира и анализира посредством специален софтуер. Радослав Ризов от Telelink посочи, че благодарение на специален алгоритъм става възможно засичането на нетипично поведение.
„Ако сме му казали например, че в деня „Х“ в НДК е планирано събитие и наоколо не трябва да има хора, но такива изведнъж се появят, веднага се вдига аларма“, обясни той. Така органите на реда могат да реагират веднага. По този начин може както да се фиксират обекти и движения, така и да се подпомогне разследването при инциденти след това или да се засичат автомобили за издирване, чийто регистрационни номера са в системата.
„Цялото това нещо улеснява разкриването на престъпления и опазването на града“, казва Ризов и допълва, че в бъдеще се обмисля внедряването на усъвършенстван изкуствен интелект и технологии за лицево разпознаване. Компанията вече е в преговори с държави от Балтийския регион, Централна и Източна Европа и Близкия Изток, където се очаква решението да бъде внедрено. Подобни системи са особено актуални на Стария континент сега на фона на засиления мигрантски поток и зачестилите терористични атаки.
„Сигурността и транспортът са в основата на „градската интелигентност“ и заедно съставляват около 80% от концепцията за умен град“, обобщи Стефан Малиновски. Именно заради това по негови думи Telelink се е насочила към тези сфери, като и в двете си партнира с Microsoft и базира решенията си в облака.
В Пловдив например от повече от две години работи система за управление на трафика. Тя следи натоварването на кръстовищата и показва всички свързани светофари в реално време, позволявайки тяхното дистанционно контролиране. Благодарение на детекторите и събраната от тях информация са възможни различни оптимизации на трафика. Така например светофарите светят по-кратко време в червено в дадено направление, ако в даден момент е пусто по улицата.
Любопитна е опцията, приоритизираща превозните средства на публичния транспорт. Системата следи тяхното движение и ако забележи, че закъсняват, им помага да преминат по-бързо на някой светофар. Служителите в Контролния център пък могат да реагират, като пуснат допълнителни автобуси по дадена линия и така да компенсират закъсненията.
На практика системата дава възможност за своевременни решения и позволява в момента, в който нещо се случи на дадено кръстовище, пък било то и обикновена повреда на светофар, да може да се вземат бързи мерки.
Компанията, която внедри „умните светофари“ в града под тепетата е Telelink. Тя бе отличена с награда за най-добра иновация за мобилност на Webit.Festival 2017 именно с този си проект. Българският IT играч е на дигиталния форум и тази година, където представи новите си решения за интелигентни градове.
Смартфонът ми е билет
В контекста на обществения транспорт е и концепцията на Telelink за електронна билетна система. Тя дава възможност да се пътува удобно с различни видове превоз и вместо човек да купува и дупчи хартиени билети или да се ангажира с поредната магнитна карта в портфейла си, може да използва за валидация мобилно приложение.
Решението на компанията не изключва и физическите карти. Предимството обаче е, че информацията за клиента – закупен брой пътувания или срочни абонаменти, ще се съхранява директно в облака. Така дори да изгуби носителя, било то телефона или магнитната си карта, той спокойно ще може да възстанови достъпа си до услугата.
В България системата първо ще заработи в Стара Загора. Там Telelink вече изпълнява проект на общината с еврофинансиране. Стефан Малиновски, ръководител на отдел „Интелигентни системи“, обясни пред Economic.bg, че към момента екипът все още е на етап планиране, но очакванията са първи видими резултати да има още в началото на 2019 г. Иначе проектът е двугодишен и е сключен в началото на 2018 г.
„Системата ще бъде сглобена специално за града и оптимизирана според нуждите му“, поясни Константи Спасов от Telelink. Той изтъкна нейната гъвкавост и възможност за интеграцията ѝ към вече съществуващ хардуер, което я прави по-достъпна и лесна за надграждане с течение на времето.
Финансови ползи произтичат и от друго. Изчисленията сочат, че с внедряването на такава система общината повишава събираемостта с около 20%. Сега е лесно хората да измамят системата, коментира Константин Спасов, но да направиш това с мобилното приложение няма да си струва.
Добавената стойност се състои в това, че системата събира данни за броя на пътниците, къде се качват и слизат, кога е най-натоварено. В тази връзка Стефан Малиновски подчерта, че системата е съобразена с новите изисквания на ЕС за защита на личните данни (GDPR) и цялата информация за потребителите е криптирана, така че да не могат да бъдат идентифицирани. „Нас ни интересува статистиката“, казва той и обяснява, че тя служи на общината за последващ анализ. Благодарение на него може да се планират по-добре линиите – да се оптимизират, да се добавят или премахват превозни средства според реалната необходимост от такива.
Любопитно е, че тикет системата вече функционира в около 20 румънски града. В подкрепа на успеха на Telelink там има местна IT компания, която българският играч придоби преди време. Що се отнася до България, тук решението има шанс да пробие и в столицата. В София в момента тече оценяване на подадените оферти по обявената по-рано обществена поръчка за изграждане на тикет система. Компанията се бори в надпреварата заедно с корейски партньори, участвали в превръщането на Сеул в едно от „най-умните“ места по света.
За първи в път в Европа
В София обаче Telelink е внедрила и друго решение по линия на партньорството си с Microsoft. То е свързано със сигурността и вече се ползва от МВР, като пускането му в експлоатация е било свързано с българското европредседателство. Любопитното е, че за първи път системата е била лансирана в Ню Йорк след атентатите на 11 септември 2001 г. Оттогава то е било внедрено на много други места, включително Сао Паоло, Абу Даби и Сингапур. Сега за първи път стъпва в Европа и то в България.
В своята същност то представлява интелигентно наблюдение на обществени пространства. Извършва се с наличните градски камери, информацията от които се събира и анализира посредством специален софтуер. Радослав Ризов от Telelink посочи, че благодарение на специален алгоритъм става възможно засичането на нетипично поведение.
„Ако сме му казали например, че в деня „Х“ в НДК е планирано събитие и наоколо не трябва да има хора, но такива изведнъж се появят, веднага се вдига аларма“, обясни той. Така органите на реда могат да реагират веднага. По този начин може както да се фиксират обекти и движения, така и да се подпомогне разследването при инциденти след това или да се засичат автомобили за издирване, чийто регистрационни номера са в системата.
„Цялото това нещо улеснява разкриването на престъпления и опазването на града“, казва Ризов и допълва, че в бъдеще се обмисля внедряването на усъвършенстван изкуствен интелект и технологии за лицево разпознаване. Компанията вече е в преговори с държави от Балтийския регион, Централна и Източна Европа и Близкия Изток, където се очаква решението да бъде внедрено. Подобни системи са особено актуални на Стария континент сега на фона на засиления мигрантски поток и зачестилите терористични атаки.
„Сигурността и транспортът са в основата на „градската интелигентност“ и заедно съставляват около 80% от концепцията за умен град“, обобщи Стефан Малиновски. Именно заради това по негови думи Telelink се е насочила към тези сфери, като и в двете си партнира с Microsoft и базира решенията си в облака.