Time в един век време
Медийната корпорация се радва на 100 успешни години новинарско присъствие, но в момента по-важно е да намери новата формула, по която да продължи напред
Времето е непрекъсната последователност от съществуване и събития, които се случват в очевидно необратима посока от миналото през настоящето към бъдещето. Това е определението за време. Има едно списание, което вече почти век мери ръст с времето, като по свой начин подбира и отразява най-важните събития – Time.
Началото
Time е американско новинарско списание, базирано в Ню Йорк. И за да е в крак с времето, днес то има и новинарски уебсайт. В продължение на 97 години излиза всяка седмица, но от март 2020 г. вече е двуседмично. Първият негов брой се появява в Ню Йорк на 3 март 1923 г. В продължение на много години то е управлявано от своя влиятелен съосновател Хенри Лус. И преди Time е имало новинарски списания, както в САЩ, така и в Европа. Негов предшественик е Pathfinder (1894–1954) – за седмично поднасяне на новините за читателите от селските райони. Имало е и опити за компресиране в дайджест тип, но Time е първият седмичник, който постига кратко и систематично представяне на най-важните световни новини. Концепцията се основава на твърдението, че хората не са добре осведомени, тъй като нито една публикация не е съобразена с времето, което заетият човек е готов да отдели, за да се информира. Началото му е несигурно, но Бритън Хадън и Хенри Люс се втурват да обобщават новините от снопове ежедневници, за които според разпоредбите за авторското право на вестниците това използване е било позволено. Тиражът на списанието започва да нараства непрекъснато. Това, с което Time става известно, са двата големи демократични идеала, към които се придържа - неуважение към авторитета и почит към успеха. Представя новините с добре проучени и проверени факти. През 30-те години, за да осигури адекватни източници на информация, Time Inc. създава собствена организация за събиране на новини. Като част от групата се появяват различни съпътстващи издания, сред които Fortune (основано през 1930 г.), обобщаващо бизнес новините, Life, а по-късно и People - седмичник, който започва да излиза през 1974 г. Илюстрираните новинарски издания се появяват през XIX век, но те приемат съвсем нова форма, когато фотографията стремително да се развива. Най-влиятелно срез тях става сп. Life.
Основателите
Бритън Хадън (Briton Hadden) и Хенри Люс (Henry Luce) - двамата основатели на Time, преди това са работили заедно на ключови позиции в Yale Daily News. Първото име, на което се спират, е „Факти“, с цел да подчертаят краткостта, така че заетият човек да може да го прочете бързо. Но после решават списанието да се казва Time, като използват и слогана „Take Time – It's Brief“ (англ. Отделете време – кратко е). Разказват новините чрез хора и до края на 60-те години на корицата на списанието е ликът на един конкретен човек.
След смъртта на Хадън през 1929 г. Лус става доминантната фигура не само в изданието, но оставя и своя следа в историята на медиите от XX век. Подобна роля в развитието на Time Inc. играе Рой Едуард Ларсен, който е признат като най-важната фигура след Лус.
Финансиране
За да финансират списанието, Хенри Лус и Бритън Хадън набират 100 000 долара от богати възпитаници на Йейл, каквито са и те двамата. Наемат Ларсен през 1922 г. – въпреки че е завършил Харвард. След като Хадън умира през 1929 г., Ларсен купува 550 акции на Time Inc. и става вторият по големина акционер в този медиен конгломерат след Хенри Лус. Ларсен успява да си завоюва позицията на „дясна ръка“ на Лус. През 1929 г. Рой Ларсен е назначен за директор и вицепрезидент на Time Inc. Акциите на Time Inc., притежавани от Лус към момента на смъртта му, са стрували около 109 млн. долара (886 млн. долара през 2021 г.) и по онова време са му носели годишен дивидент от над 2,4 млн. долара. Акциите на Time на семейство Ларсен струват около 80 млн. долара през 60-те години на миналия век.
Стил
Първоначално Time въвежда като отличителен стил своя остър език, наричан Timestyle, който до голяма степен е създаден от Хадън. Използва се обърнат словоред и много неологизми, сред които guesstimate (предположение), televangelist (телевангелизатор), tycoon (магнат), въвеждат и своеобразен почерк в заглавията. От първия си брой Time има раздел Milestones, или Важни етапи, за ключови събития в живота на известни хора, включително раждания, бракове, разводи и смърт. Читател пародира тази форма така: „Умрял. Възхитителният, но объркващ навик на Time да изброява имена, възрасти, претенции за слава и други интересни подробности за именити новопочинали в своите известия за важни събития; следват обстоятелствата и местата, където е настъпила смъртта; на видимо добра структура на изречението; в Ню Йорк“.
До средата на 70-те години на миналия век Time има седмична рубрика с резюмета и рецензии на филми, пиеси, мюзикъли, телевизионни програми и литературни бестселъри.
Реклама
Рой Ларсен успява да увеличи тиража на списанието, като използва американското радио и киносалони по цял свят. Той рекламира не само списанието, но и политически и корпоративни интереси на САЩ. Първо въвежда викторина, озаглавена Pop Question, която се излъчва в детски радиостанции, после идва ред на седмичната 10-минутна програмна поредица по 33 радиостанции в Съединените щати, която включва кратки новинарски резюмета, извлечени от текущите броеве на Time. През годините медийният конгломерат се превръща в институция и генерира огромни рекламни бюджети. Но светът се променя и медийният пазар започва да се пренарежда.
В ерата на интернет
Световната икономическа криза, която настъпи през 2008 г., даде отражение върху тиража и на Time. Може би икономическият срив просто ускори настъплението на интернет и това предизвиква свиване на интереса към хартиените издания. През втората половина на 2009 г. е отчетен 35% спад в продажбите на Time, а през първата половина на 2010 г. се наблюдава нов продажбен спад с поне още една трета, след което сривът продължава. Към 2012 г. има тираж от 3,3 млн., което го прави 11-ото най-тиражно списание в САЩ и второто седмично издание след People. През октомври 2017 г. Time свива тиража си до два милиона, като поне половината от читателите му са в САЩ.
Червената рамка
Списанието е популярно с червената рамка на корицата, въведена през 1927 г. Оттогава насам тя е променяна само седем пъти: Специалният брой, пуснат след атаките на 11 септември 2001 г. в Ню Йорк, има черна траурна рамка. Изданието за Деня на Земята от 28 април 2008 г., посветено на проблемите на околната среда, е със зелена рамка. 10-ата годишнина от атаките на 11 септември, е отбелязана с метален сребрист контур, а броят от 31 декември 2012 г. има сребърна рамка по случай избора на Барак Обама за Личност на годината.
Бившият президент Ричард Никсън е сред най-често появявалите се на корицата на Time - 55 пъти от 25 август 1952 г. до 2 май 1994 г. През октомври 2020 г. списанието замени заглавието си Time с Vote (Гласувайте), обяснявайки, че малко събития ще повлияят върху бъдещето на света по начин, какъвто ще окаже резултатът от предстоящите президентски избори в САЩ.
Редизайн
През 2007 г. Time прави редизайн на корицата си, за да актуализира и модернизира формата. Червената рамка е намалена, увеличен е размерът на заглавията, намален е броят на представените истории, към статиите са сложени снимки на авторите. Промените са посрещнати както с критики, така и с похвали.
Класации
Time се свързва с избора на „Личност на годината“ (Person of the Year), по-рано „Човек на годината“, или Man of the Year. Списанието отличава личности, които са имали най-силно влияние върху заглавията на новините през последните 12 месеца. Изборът пада върху онзи, който „за добро или зло“ променил хода на събитията, и това не е непременно чест или награда. В миналото фигури като Адолф Хитлер и Йосиф Сталин са били Човек на годината. През 2006 г. Личност на годината е „Ти“ (You), посрещнато е с крайни мнения - от „идеята е креативна“ до очакванията за реално лице на годината. През 2017 г. Time определя като „Нарушители на тишината“ хора, които излизат с лични истории за сексуален тормоз. През последните години Time прави класацията на 100-те най-влиятелни личности на годината, като първоначално излиза с класация на 100-те най-влиятелни през XX век. Списанието класира и „100-те най-добри романа за всички времена“, „100 филма за всички времена“ през 2005 г. , следват „100-те най-добри телевизионни предавания на всички времена“ през 2007 г. и „100 модни икони за всички времена“ през 2012 г.
Клеймо
В шест случая Time има специален брой с корица, на която с X е задраскано лицето на мъж или национален символ. Първата такава корица е от 7 май 1945 г. с Адолф Хитлер, на 20 август 1945 г. с черен кръст е покрит флагът на Япония след капитулацията ѝ, с която се сляга край на Втората световна война. На 21 април 2003 г. Time зачерква лицето на Саддам Хюсеин, а на 13 юни 2006 г. отпечата издание със заклеймения лик на Абу Мусаб ал-Заркауи след въздушен удар на САЩ в Ирак. На 2 май 2011 г. и портретът на Осама бин Ладен е развенчан. Най-скорошният брой с червен X на корицата е върху 2020, обявена от изданието като най-лошата година досега.
Разместване
През септември 2013 г. Нанси Гибс става първата жена главен редактор на сп. Time. През ноември 2017 г. Meredith Corporation обяви придобиването на Time Inc., подкрепено от Koch Equity Development. Но още през март 2018 г., само шест седмици след приключването на продажбата, Meredith обяви, че ще проучи продажбата на Time и дъщерните списания Fortune, Money и Sports Illustrated, тъй като те не са в съответствие с лайфстайл марките на компанията. През септември 2018 г. Meredith Corporation съобщи, че ще препродаде Time на Марк Бениоф и съпругата му Лин за 190 млн. долара, транзакция, завършена на 31 октомври.
Остават броени месеци и Time ще отбележи 100 години от излизането на първия си брой. Безспорно това е медия със славна история, но въпросът е как Time ще си гарантира добър живот и силно медийно влияние в годините напред…
Българско присъствие
- На 20 януари 1941 г. Time излиза с лика на български държавник - цар Борис III. Той е единственият български представител, който е бил на корицата в цялата история на това издание.
- На 11 април 2022 г. Time пyблиĸyвa гoдишнaтa cи ĸлacaция „100-тe нaй-влиятeлни ĸoмпaнии" (100 Моѕt Іnfluеntіаl Соmраnіеѕ). Ha cтpaницитe нa издaниeтo пoпaднa бългapcĸaтa фapмaцeвтичнa ĸoмпaния „Xювeфapмa" и нeйният глaвeн изпълнитeлeн диpeĸтop Kиpил Дoмycчиeв. В статията за пионерската визия на „Хювефарма“ Домусчиев казва: „Paбoтим нa глoбaлeн пaзap. He caмo пpoдaвaмe пpoдyктитe cи в пoвeчe oт 100 дъpжaви, нo пpoизвoдcтвoтo ни e paзпoлoжeнo в paзлични cтpaни. Имамe две пpeдпpиятия във Фpaнция, зaвoд зa xимичeски cинтeз в Итaлия, тpи зaвoдa зa биoтexнoлoгии и вaкcини в Бългapия и шecт oтдeлни пpoизвoдcтвa в CAЩ зa вaкcини и вeтepинapнoмeдицинcки пpoдyкти“.
Територия на влияние
Европейското издание - Time Europe, по-рано известно като Time Atlantic, е базирано в Лондон и обхваща също Близкия изток и Африка, а от 2003 г. и Латинска Америка. Азиатско издание Time Asia е със седалище в Хонконг. Южнотихоокеанското издание, което обхваща Австралия, Нова Зеландия и тихоокеанските острови, е с основен екип в Сидни.