Транспортните фирми искат орязване и отлагане на тол системата
Те искат и облекчения за социалните дейности - превоз на хляб и горива
~ 2 мин.
Тол таксите да обхващат само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори. Около тази идея се обедини транспортния бранш на пресконференция днес. Освен това браншовите сдружения поискаха задължителен шестмесечен тестови период на системата.
Припомняме, че Националното тол управление стартира тестовете на тол системата от утре. Те ще се проведат на два етапа, а официалната дата за пускането на системата е 16 август. Все още не са ясни точните тарифи, както и кои пътища ще бъдат таксувани. През април регионалният министър Петя Аврамова обяви, че близо половината републиканска пътна мрежа ще бъде толувана, като 2300 км ще бъдат с „нулева ставка“, тъй като са в лошо състояние.
Освен това стана ясно, че в обхвата на системата ще влизат магистралите, пътища първи, втори и трети клас.
Превозвачите заявиха, че може да се стигне до протест, ако управляващите не вземат мерки.
„Не смятаме, че формата на диалог с правителството и администрацията е протест, никой от вас не желае да влиза в конфронтация, но, ако трябва да направим протест, ще го направим“, коментира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
От бранша поискаха още да има пълна прозрачност на разходите за тол системата, както и за какво ще се изразходват те. Освен това превозвачите коментираха и възможността за облекчения на таксите за вътрешния пазар, за дейности със социални функции – например превозът на стоки и храни от първа необходимост.
По думите на IT специалиста Мартин Димитров, контролът при преминаването на тежкотоварните автомобили ще се извършва чрез пътни рамки и камери. Те трябва да бъдат 420 – 100 от тях нови, а другите 320 ще бъдат преобразувани преброителни пунктове на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Те заснемат регистрационния номер на превозното средство и определят неговите размер и тегло.
„Ако няма такива рамки, всеки ползвател на пътната мрежа може да реши дали да заплати или не, а българската държава няма да има начин, по който да го глоби“, коментира Димитров. Опасенията на българските превозвачи са, че все още тези рамки не са монтирани.