Трафикът по второстепенните пътища е скочил заради тол системата
Предстои разговор с бранша за евентуални промени
~ 2 мин.
Въвеждането на тол системата през март е довело до увеличаване на тежкотоварния трафик по някои второстепенни пътища, които за извън обхвата ѝ. Това каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) проф. Олег Асенов в ефира на bTV днес, който иначе определи старта ѝ като успешен.
От 15 юни предстои държавата и бизнесът да влязат в нов диалог за бъдещето на тол системата. Заедно те ще анализират резултатите от първите три месеца на нейното действие, което съвпадна с избухването на пандемията от COVID-19 и последвалите ограничителни мерки.
По думите на Асенов, държавата е събирала средно по около 9 млн. лева месечно от новите такси. Прогнозните очаквания са за 1-1.5 млн. лева на ден, или около 30 млн. лева месечно. „При условие, че самите превозвачи казват, че бизнесът им се е свил до 30% и ние събираме 9 млн. на месец, простата математика показва, че резултатът не е толкова лош и притеснителен на база на забавянето на икономиката“, коментира той, напомняйки колко „чувствителен“ е транспортният бранш и особено автобусният, почти останал без клиенти.
Мониторингът ще покаже как транзитният и местният трафик са реагирали на въвеждането на тол системата. Още сега е ясно, че има има второкласни пътища, които са „рекордьори в натоварването с повече от два пъти увеличен трафик на тежки камиони или по отношение на трафика от миналата година“, каза Асенов. Той даде пример с трасето Пловдив-Карлово, където има повече от 100% ръст.
„Очевидно има такива акупунктурни елементи, които трябва да бъдат изведени и обсъдени с превозвачите, за да се видят причините за трафика и да намерим решенията“, каза Асенов. От думите му не стана ясно дали ще има разширяване на обхвата ѝ, за каквото заговориха от регионалното министерство, или ще се търсят други решения, например с промяна на тарифите.
Припомняме, че след натиска на бранша обхватът на тол системата бе драстично свит от около 20 000 км републиканска пътна мрежа на едва 3115 км пътища (803 км автомагистрали и 2312 км първокласни пътища)
„Резултатите до момента дават основание за умерен оптимизъм“, смята Олег Асенов. Според него системата е „работоспособна“ и това ще проличи през бъдещите месеци, след като икономиката се рестартира. Председателят на АПИ се надява да няма връщане към „пинг-понга“ режим от протести-решения-протести.
56000 пътни превоз средства вече са оборудвани с бордови устройства за електронно таксуване. А от март досега има издадени и над 950 000 еднократни маршрутни карти.