Тодоров не успя да обясни удълбочаването на каналите на Пристанище Варна
Поръчката на стойност повече от 400 млн. лв. е възложена на държавното „Транспортно строителство и възстановяване“, а то е превъзложило работата на частни фирми
Транспортният министър Георги Тодоров отново бе изслушван от депутатите в парламента. Той трябваше да отговаря на въпроси, свързани с обществена поръчка на стойност над 400 млн. лв. за удълбочаване на канал 1 и 2 от пристанище Варна.
Депутатите искаха информация защо държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е възложило дейностите по удълбочаването на държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ), както и защо то е превъзложило дейността на подизпълнители.
Тодоров заяви, че няма информация как се е осъществявал договорният процес между „Пристанищна инфраструктура“ и ТСВ.
Превъзлагането на поръчката не е разглеждано от УС на ДППИ."
Каква е историята на обществената поръчка?
За да може Пристанище Варна да е конкурентно и да приема по-голям товарооборот, е нужно каналите на Варненското езеро да бъдат с по-голяма дълбочина, така че оттам да минават по-големи кораби. Дълбочината на канал 1 е била 12.5 м, а на канал 2 – 12 метра. За поддържането на водната екватория се грижи държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“.
За удълбочаването на двата канала на варненското пристанище ДППИ се обръща към ТСВ. Предишното правителство отпуска 220 млн. лв. на ДППИ. След писмена кореспонденция през август 2019 г. двете дружества подписват рамков договор, според който ТСВ изпълнява проучвателни, проектни, строително-монтажни, ремонтни и драгажни дейности, залегнали в инвестиционната програма на ДППИ. Отделните дейности обаче се възлагат със споразумения извън рамковия договор, чрез т.нар. „ин-хаус“ поръчки.
Така се стига до следващо споразумение между дружествата за същинското удълбочаване на каналите 1 и 2 до 13.5 м. Именно по метода „ин-хаус“ ДППИ прехвърля поръчката на ТСВ на стойност 135.5 млн. лв.
Това обаче не е всичко. ТСВ изпраща покани до 4 компании, които да извършат дейностите. Така е избран консорциум „ЕС Билд“. По думите на Тодоров стойността на договора е малко над 417 млн. лв. с ДДС, като 345 млн. лв. са предвидени за драгажните дейности, а за проучването и надзора струват 3.4 млн. лв.
„Сега удълбочаването е достигнало до нива от 14 метра. Трябва да бъде извършено и брекоукрепване на Аспаруховия мост“, заяви Тодоров. Той допълни, че печалбата за ТСВ по силата на договора възлиза на 20 млн. лв.
През пролетта на 2020 г. във Варненското пристанище изневиделица влизат четири специализирани руски кораба дълбачки, собственост на компанията „Гидрострой“, регистрирана в Калининград, по информация на "Капитал".
„Нямам информация как се е стигнало до сключването на договор с „Гидрострой“. Тя не е част от консорциум „ЕС Билд“, заяви Тодоров, но не отрече фирмата да извършва дейност по каналите.
Депутатите от „Демократична България“ и ДПС влязоха в задочен спор. ДБ попита транспортния министър не е ли странно как институциите се задействат да работят по проекта, едва когато собственик на ТЕЦ „Варна“ става Ахмед Доган – почетният председател на ДПС.
Удълбочаването се извършва на границата на канал 1 и 2. Пристанището на ТЕЦ "Варна" се намира в дъното на Варненското езеро, точно на входа към канал 2, през който се осъществява достъпът до терминалите на „Варна-запад". Още със старта на драгажните работи през лятото на м.г. информация от навигационната система Marine Traffic показа, че дълбачките разчистват приоритетно именно пътя от и до порта на Доган.
Депутатите от ДПС коментираха, че това са внушения, но времето за отговор на транспортния министър не стигна. Той не можа да даде повече конкретика за проекта, започнал по времето когато е бил председател на УС на „Пристанищна инфраструктура“.