Третият лъч на метрото повиши цените на имотите по линията
Covid ситуацията не успя да промени и приспособи имотния сектор в България към съвременните бизнес модели и технологичен напредък
Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на „Адрес“:
Гергана Тенекеджиева е изпълнителен директор на "АДРЕС Недвижими имоти". Работи в сферата на недвижимите имоти от 2006 г. Професионалното ѝ развитие започва като консултант в бургаския офис на компанията. Две години по-късно става мениджър, работеща предимно с рускоговорящи клиенти - „Ключ България“, която е част от групата на AG Capital. През 2010 г. поема кантора Север в АДРЕС, а от 2014 г. е назначена за Регионален мениджър за гр. Бургас.
- Г-жо Тенекеджиева, преди дни беше официално пуснат третият лъч на Софийското метро. Как се отразяват подобен тип големи инфраструктурни проекти на цените на имотите, които се намират в близост до тях? Може ли да се каже средно с колко се оскъпява/поевтинява едно жилище, когато се намира в близост до този вид транспорт?
- Раздвижване в предпочитаните локации е налице при по-големи инфраструктурни проекти за подобряване на транспортните връзки. Овча купел е един от кварталите, в който наблюдавахме осезаема промяна в нагласите и сериозно повишаване на интереса за покупка с изграждането на третия метродиаметър. Инвестиционните сделки тук се обуславят и от близостта до Нов български университет, поради по-високата ликвидност на имотите. Ръстът на цените беше плавен, в периода на строителните дейности, като пикът се усети през 2018 г. От тук нататък ще следим ефекта и върху другите квартали по линията на метрото.
- Кои са най-предпочитаните квартали за покупка на имот в столицата? Какви имоти търсят потребителите в момента?
- Традиционно интересът на купувачите е съсредоточен в южните райони, централната градска част, някои от северните квартали. През последните 3 месеца най-много сключени сделки, по данни на "Адрес", има във Витоша, Люлин, Манастирски ливади, Младост, Надежда, Овча купел, Център. Търсят се основно двустайни и тристайни апартаменти за живеене, с дял на покупките съответно 37% и 36%. През летните месеци, след края на извънредното положение, интересът към къщи се запазва устойчив. Запитванията представляват около 10-15%.
- Вследствие на въведеното извънредно положение в страната имотната индустрия трябваше да се промени така, че да успее да се съобрази спрямо ситуацията, в която се намира. Успяхте ли да „свикнете“ с извънредната епидемична обстановка, в която все още се намираме?
- В месеците на извънредно положение се наложи бързо да съобразим работата си с изискванията за социална дистанция. В началото клиентите с голям ентусиазъм гледаха видеа с представяне на имотите онлайн, но в момента, в който върнахме огледите на живо, желанието им да стоят пред компютъра, вместо да се разходят из жилището, изчезна. Все още живият контакт и личното посещение на място са много важни стъпки в процеса на покупка.
Covid ситуацията не успя да промени и приспособи имотния сектор към съвременните бизнес модели и технологичен напредък. Считам, че индустрията трябва да извърви дълъг път за промяна на самите бизнес процеси. През последните месеци забелязвам, че клиентите отделят повече време в предварително проучване и разглеждане на оферти. Стремят се да бъдат максимално информирани преди да се свържат с консултант за конкретно жилище. В този смисъл платформите за търсене на недвижими имоти дават възможност на купувачите да се ориентират в пазарната обстановка.
- По какъв начин ситуацията, в която коронавирусът ни постави, повлия на цените на имотите в София? И какви са Вашите прогнози за тяхното развитие през следващата година?
- Устойчивостта на жилищния пазар по време на и след Covid кризата не предполага резки движения в цените на имотите. Няма и фактори на пазара, които да доведат и до покачване, и до понижаване на цените. Промените, вследствие от пандемията, се случват бавно във времето, но са с дългосрочен ефект. В момента търсенето е активно, като превес все още имат купувачите. Предлагането се увеличава плавно, а интересът за покупка се поддържа от активната кредитна политика на банките и изгодните условия по ипотечните заеми. Настоящият период е особено подходящ за покупки за покриване на жилищни нужди.
- Как се промени потребителското поведение заради кризата?
- Купувачите изискват повече и по-подробна информация за имотите преди да пристъпят към среща с брокер и оглед. Нагласата им към живия контакт се променя. Тези, които уговарят среща с консултант, добре знаят какво искат и са склонни бързо да вземат решение, в случай че открият правилния имот за себе си.
В тази посока виждам поле за развитие на имотния сектор. Необходимо е да се подобри начинът на представяне на жилищата, така че купувачите да получат ясна представа и правилни очаквания още в етап на разглеждане на офертите. По този начин ще пестят време и ще са по-подготвени по време на огледи.
- Преди време бяхте споделили пред Economic.bg, че вследствие на пандемията се наблюдава засилен интерес към покупката на къщи и жилища на партерни етажи. Запазва ли се тази тенденция и към момента? Какъв процент от общите сделки за годината, до момента, са за такъв тип имоти?
- Извънредните условия, в които бяхме поставени, отключиха у някои хора желание за живот извън града. Очакванията ни бяха тази тенденция да отшуми с настъпването на лятото, но стремежът на хората към алтернатива на градското жилище се запази, макар все още делът на такива сделки да е нисък.