Uber е използвал „адски“ софтуер срещу основния си конкурент
Американският стартъп е следил служителите на конкурентната Lyft
Напрежението около компанията за споделено пътуване Uber расте ли, расте с всеки изминал ден. За по-малко от месец американският стартъп получи забрана да развива дейността си в две европейски държави – Дания и Италия. Сега на бял свят излезе и скандалното разкритие, че Uber е използвала незаконен софтуер, за да следи шофьорите на своя основен конкурент Lyft.
Софтуерът, наречен „Hell“ („Ад“), е служел да се създават фалшиви профили на потребители на Lyft. Това е дало възможност на Uber да следи местонахождението на конкурентните превозвачи на територията на цял град. Тази информация бе разкрита от изданието The Information, цитирано от Tech Crunch. Всеки фалшив профил е давал информация за най-близките осем превозвачи на Lyft в даден район.
Благодарение на пробив системата на Lyft, от Uber са успели да присвоят идентификационните номера на редица шофьори. Това им позволило да осъществяват дългосрочно проследяване и да разберат кои от превозвачите на конкурента им са също и техни шофьори. Анализирайки кога и къде те влизат в конкурентната система, Uber е излизал с персонални предложения към тях, предлагайки им различни стимули, включително финансови бонуси, за да ги убеди да използват единствено нейната платформа.
Незаконният софтуер е използван до началото на 2016 г. За него са знаели малцина служители на американската компания. Името му е инспирирано от инструмента на Uber “God Veiw” (“Божествена гледка”), наричан още „Heaven“ (“Рай”), който се използва за проследяване на местоположението на клиентите.
Ако изнесената информация се потвърди, има реална възможност Uber да бъде подведена под отговорност и срещу нея да бъдат заведени граждански искове. Става дума за договорни нарушения, нелоялна конкуренция, кражба на търговски тайни и нарушения на Закона за компютърните измами и нарушения. Говорителят на Uber е заявил, че засега компанията няма да прави публично изявление по случая.
Съперничеството между Uber и Lyft съвсем не е от скоро и през годините е провокирало нападки за нелоялни практики и от двете страни. Lyft обаче набира все по-сериозни активи, а само преди няколко дни излезе и информация, че компанията е успяла да привлече инвестиция от 600 млн. долара. Броят не превозите ѝ расте непрекъснато, докато в същото време потребителското доверие към Uber спада.