Вечерни новини: Рестарт на търга за електрически влакове; Нов завод за олио
Най-голямата поръчка за нови влакове ще продължи с пряко договаряне
Държавната поръчка за доставка на 20 едноетажни електрически влака тип „push pull”, която бе прекратена през декември, ще продължи, но под друга форма. Министерството на транспорта ще се договаря пряко с отстранените две компании в търга на стойност 1.2 млрд. лв. Това стана ясно от интервю на ресорния министър Георги Гвоздейков.
„Кристера“ строи нов завод за преработка на олио в Северна България
Агрокомпанията „Кристера“, част от борсовия холдинг „Агрия Груп Холдинг", ще строи нов завод за преработка на слънчогледово олио в Северна България. Общата стойност на проекта е 75 млн. евро, като дружеството ще ползва 35 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Средствата от него ще бъдат вложени в изграждането на базата и в закупуването на железопътни вагони за транспортиране на хранителни масла.
OMV продължава ударно да купува ВЕИ проекти в Румъния
OMV Petrom, най-голямата интегрирана енергийна компания в Югоизточна Европа, продължава експанзията си на пазара на възобновяеми енергийни източници. Дружеството ще придобие 50% дял в румънската Electrocentrale Borzesti, която е инсталирала приблизително 1 GW капацитет на север от България, от които 950 MW вятърни и 50 MW фотоволтаични проекти.
Еврото през 2024-а: От политическите промени до икономическите предизвикателства
През 2024 г. еврото ще бъде изправено пред сложен пейзаж, белязан от политически промени и икономически предизвикателства. Ключовите събития включват парламентарни и президентски избори в няколко държави от еврозоната, на фона на глобални конфликти, фискално затягане и продължаващи опасения за инфлацията. След като претърпя две последователни години на обезценяване, единната европейска валута се възстанови през 2023 г. и успя да постигне ръст от 3% спрямо долара. През 2024 година обаче предизвикателствата пред еврото ще бъдат много и от най-различно естество.
ЕС включи руския диамантен гигант „Алроса“ в списъка със санкции
Европейският съюз разшири своите санкции срещу Русия, като направи решителна стъпка, поставяйки най-голямата компания за добив на диаманти в света „Алроса“ и нейния главен изпълнителен директор в забранителен списък. Това решение, част от 12-ия пакет от санкции на ЕС, означава засилване на действията на ЕС срещу руски субекти в отговор на постоянното геополитическо напрежение.
Турция завърши годината с близо 65% инфлация
Инфлацията в Турция е останала малко под прогнозата на централната банка в края на годината, макар и с леко ускорение през декември. Това предполага, че средният ръст на цените на дребно може да надхвърли 70% до май, ако се появят нови рискове.
Атаките в Червено море застрашават търговия за 225 млрд. долара
Заплахата за световната търговия в Червено море остава висока, дори и при усилията за защита на търговските кораби от атаки на подкрепяните от Иран бунтовници хуси, базирани в Йемен. Решението от вторник на датския корабен гигант Maersk да спре преминаването през Червено море и Аденския залив до второ нареждане подчертава трудността за водената от САЩ инициатива, наречена Operation Prosperity Guardian. Хеликоптерите на ВМС на САЩ, отвърнали на огъня, потопиха три от четирите лодки на хусите, които атакуваха Maersk Hanzghou през уикенда, казаха американските военни.
Туристически платформи спряха да продават билети на Ryanair
Едни от най-големите платформи за онлайн туристически резервации – Booking, Kiwi, Kayak – внезапно са спрели да предлагат на своите страници услугите на нискотарифната авиокомпания Ryanair. От официално изявление на компанията става ясно, че действието е „внезапно предприето“ в началото на месец декември. И добавят, че това ще повлияе негативно на превозвача, увеличавайки незаетите седалки през декември и януари с 1 – 2 процента.
Коя е китайската компания, която детронира Tesla
В края на миналата година BYD изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света – постижение, увенчало изключителния възход на китайския автомобилен производител. За първи път през тримесечието до 31 декември компанията успя да достави повече напълно електрически автомобили от Tesla. Така намали и преднината на компанията на Илон Мъск по целогодишни продажби. Но как малко известният китайски производител на батерии се разви толкова бързо, за да се превърне в най-големия конкурент на Tesla?