Влизането в еврозоната ще ускори финтех пазара в България
Доверието в онлайн плащанията нараства и все повече клиенти използват нови и алтернативни методи
Росен Метев, вицепрезидент продажби Skrill & NETELLER за Европа, Близкия Изток и Африка:
Росен Метев е част от екипа на Paysafe вече над 10 години. Той се присъединява към компанията през 2009 г. и оттогава преминава през различни роли, посветени на търговско обслужване, управление на проекти и продажбите. Росен прекарва една година в Klarna, където ръководи операциите на SOFORT за Великобритания. В София идва от офиса на Paysafe в Лондон.
С него разговаряме по повод ежегодното проучване „Изгубени в трансакциите“.
– Г-н Метев, кои нагласи при разплащанията ускори COVID в България и с колко (спрямо по-ранните прогнози)? Имаше ли изненади?
– Наблюденията ни сочат, че основната промяна в поведението на потребителите в България, а и по света, по време на пандемията е свързана с дигиталните методи на разплащане. COVID-19 ни тласна в посока да пазаруваме повече онлайн, да плащаме безконтактно. Интересно е, че 36% от българите предпочитат онлайн плащанията, защото така разходите им са по-лесно проследими. Пандемията неминуемо ускори процеса по дигитализация на много бизнеси – редица търговци, които преди не си представяха да управляват присъствието си онлайн, бяха принудени да пуснат услугите и продуктите си в интернет, за да отговорят на търсенето на потребителите. Само за последния месец, близо 75% от българите са предпочели да платят с дебитна или кредитна карта онлайн. Дигиталните портфейли също са на почит, като прави впечатление, че българите са активни техни ползватели. Според проучването от март–април тази година „Изгубени в трансакциите“ 46% сочат, че са плащали с дигитален портфейл през последния месец.
– Пандемията все пак ще приключи и много стари навици ще се възобновят. Кои са факторите, които подсказват за трайно преобръщане на нагласите? Коя според Вас е най-значимата промяна?
– Действително вече се усеща масовото нетърпение животът да се върне към предишния си ритъм. Това пролича и от резултатите в проучването ни. Сред българите 50% отбелязват, че дори след края на пандемията ще пазаруват толкова или дори по-често в магазини, колкото и преди Covid-19. По отношение на методите за плащане, за последния месец при пазаруване във физически магазин 57% от потребителите плащат в кеш, а само 22% безконтактно, където е възможно. Това, което би преобърнало трайно нагласите в голяма степен, би била диверсификацията на методите за плащане при търговците. В резултат на пандемията много физически магазини създадоха свои онлайн версии, благодарение на което успяха да останат близо до потребителите си. Това ще се запази и в бъдеще, но съществен фактор е да се диверсифицират методите за плащане, така че при пазаруване потребителите да имат богат избор как да платят на „касата“.
– За какви продукти и услуги хората проявиха по-голяма склонност да плащат онлайн през последната година? И съответно за какво в бъдеще пък ще продължават да използват приоритетно кеш?
– Пазаруването на дрехи и стоки за дома онлайн преобладава през изминалия период. Запазва се тенденцията пазаруването на хранителни стоки и такива от първа необходимост да се случва във физически магазини, често с пари в брой. Парите в брой никога няма да изчезнат напълно и ще продължават да бъдат използвани за плащане и на различни видове услуги.
– А какво отличава българския потребител в отношението му към плащанията в сравнение с тези в региона и Европа като цяло? Кои съвременни методи предпочита и защо?
– Прави впечатление, че от всички други държави взели участие в проучването (Великобритания, САЩ, Канада, Германия, Австрия, Италия) българите са тези, които сега в сравнение с периода преди Covid-19 използват най-често дебитни карти за плащания онлайн (68%). След нас по този показател се нареждат Великобритания (49%) и САЩ (43%). При дигиталните портфейли сме на второ място по честотата на използването им (35%), като преди нас е Италия. Кредитните карти (26%) и банковите преводи (19%) продължават да бъдат също предпочитан метод за плащане онлайн.
– При наличието на все повече дигитални портфейли, какво води потребителите при избора на един конкретен?
– Тъй като парите са емоционална тема за всеки човек, то сигурността на средствата и личните данни е един от водещите елементи при избор на дигитален портфейл. С портфейлите ни Skrill и NETELLER например, ние използваме системи за сигурност на световно ниво, както и най-модерните такива. Наша цел е да гарантираме сигурността на нашите клиенти. Потребителското преживяване също е от водещо значение. Интуитивният интерфейс и лесната употреба на услугата създават голяма лоялност у клиентите, както и наградите, които им предоставяме.
– В тазгодишното изследване „Изгубени в трансакциите“ на Paysafe са отразени и плащанията с криптовалути, като най-голям дял на ползващите ги имат българите. Как бихте обяснили тази особеност и за какво всъщност се разплащат хората с такъв тип дигитални монети?
– Криптовалутите са възможност и, разбира, се модерна тенденция. Преди всичко обаче са истинска възможност. Като цяло употребата им е за плащане в сайтове за залагания, покупка на луксозни стоки и най-вече за инвестиция. В голямата си част хората печелят от курсовете на самите валути, както най-вече и от лихвите, които се получават за криптовалутите. Тези лихви са по-високи от банковите и със сигурност не са негативни, както за някои традиционни валути.
– Към днешна дата кои са най-високите бариери пред българските потребители за това да се отворят за дигиталните плащания? В този контекст кои от съвременните инструменти са най-достъпни и защо?
– Доверието в онлайн плащанията нараства и все повече клиенти използват нови и алтернативни методи. Въпреки това клиентите все още са много загрижени за сигурността и предотвратяването на измами с техните данни. Сред българите 47% все още не се чувстват комфортно да споделят финансовите си данни онлайн. Това обусловя и факта защо 59% предпочитат да пазаруват при едни и същи търговци, за да са по-спокойни, че няма да станат жертва на измами. Това кара бизнесите да добавят повече методи за плащане и да осигуряват безкомпромисни стандарти за сигурност. За да отговорят на изискванията на потребителите, те се стремят към интегриране на практически решения, предоставящи им достъп до голям набор от сигурни опции за разплащане. Това позволява бързо добавяне на нови методи на плащане с малко оперативни усилия и без нужда от допълнителни ресурси.
– Сигурността на онлайн плащанията е сред основните притеснения за потребителите. Как се промени отношението им по темата по време на пандемията и как се отразява ръстът на хакерските атаки върху доверието им във финтех решенията?
– По-малко от половината (45%) от потребителите са съгласни, че в определена степен рискът от измами е неизбежен, когато пазаруват онлайн, в сравнение с 56% през 2020 г. В същото време почти двойно е нараснал процентът на потребителите, които твърдят, че биха пазарували онлайн по-често, ако има баланс между сигурност, удобство и защита от измами. Ако говорим за хакерските атаки, обемът им нарасна в началото на пандемията, когато системите трябваше бързо да се адаптират към новите дистанционни условия на живот. Интегрирането на информационна и киберсигурност във всеки аспект на нашия бизнес и култура е ключов фактор за успех, който отличава и дава конкурентно предимство.
За съжаление, както напоследък често се обсъжда, поради някои фактори вследствие на пандемията наблюдаваме голям ръст в заплахите за киберсигурността на компаниите. Това поставя цялата индустрия пред голямо предизвикателство и работим ежедневно с цел да подобряваме все повече защитите си и да сме постоянно нащрек.
– Как се разви българският пазар на финансови технологии през последните няколко години? Какво още му предстои, за да достигне нивото на дигитализация, присъща за по-зрелите пазари?
– На пазара в България навлязоха доста международни компании, които предлагат добри финансови услуги. Това е изключително положителна тенденция, която освен че дава повече избор на потребителите, също подтиква съществуващите играчи (в това число и банките) да подобряват услугите си за крайни клиенти. Нивото на пазара в България не е толкова ниско, колкото може би хората допускат. Достигането на нивата, които виждаме в Централна и Западна Европа, ще зависи от влизането на България в Еврозоната. Тогава някои важни бариери ще отпаднат – както за местните, така и международните играчи.
– Използването на пари в брой се сви по време на пандемията, но все пак се очаква отново да отскочи. Какво е нужно, за да вземат дигиталните разплащания превес над кешовите? Бихте ли прогнозирали кога би могло да се случи това в България и при какви условия?
– В новата реалност, в която се намираме, е нужно да се осигури диверсификация при методите за плащане, за да имат избор потребителите. В България проучването сочи, че за последния месец при пазаруване във физически магазин 57% от потребителите плащат в кеш, а само 22% безконтактно, където е възможно. Сигурността при плащане онлайн също е от водещо значение.
– Какви са ползите за бизнеса от това да предоставя на клиентите си повече методи за плащане? А за икономиката като цяло?
– Една от ползите е навлизането на нови пазари – доста онлайн търговци бележат ръст на международните пазари. Всеки пазар има своя собствена специфика по отношение на ползваните начини за плащане – например Англия е пазар, доминиран от картови плащания, докато Германия има голям дял банкови трансфери, дигитални портфейли и е-кеш. С добавяне на повече методи се гарантира успех на повече пазари. Друга полза е задоволяване на нуждите на клиентите, които променят начините си на плащане. Основните причини за тези промени са притеснението от измами, както и търсенето на по-добро потребителско изживяване с по-малко стъпки и повече бързина. Полза е и по-добрият процент успешни плащания – предлагането на повече опции за плащане гарантира повече приети трансакции.