Внимавайте с подвеждащите „промоции“ по празниците
Съветвам потребителите да сравняват цените с конкурентните офери, каза пред Economic.bg Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители"
Г-н Николов, кои са най-честите оплаквания на българите през тази година?
През тази година най-масовия проблем са рекламациите, като това най-често са техника и обувки. След това се нареждат всички обществени услуги - ток, парно, вода, както и оплаквания от телекоми. Поставям рекламациите на първо място, защото са много проблемни и много трудно се решават. Междувременно в Западна Европа те не са толкова голям проблем. Очевидно нещо не е наред в системата, след като на едно място може да се решава бързо даден проблем, а на друго - не.
Колко оплаквания получавате на година?
На година получаваме около 5 хил. оплаквания, като Комисията за защита на потребителите получават грубо още 20 хил. Това, което на нас не ни харесва, е броят на съответните дела, които се завеждат от потребители и особено в някои сектори, тъй като у нас хората не си търсят правата и нямат доверие в съдебната система. Трябва да бъдем по-смели в тази посока, не да живеем с това чувство за безнаказаност.
А кои са най-честите оплаквания по Коледа?
Няма особена разлика с останалия период през годината. Предишните години имаше много оплаквания за различни спекулативни цени, но от две години насам няма. От друга страна започнаха много подвеждащи промоции с проценти на намаление, които не са верни. Например преди седмица една стока е струвала 500 лв. Сега се появява с намаление от 30%, но пак е 500 лв. Това са подвеждащи практики и хората трябва да сигнализират, за да бъдат санкционирани подобни дейности.
Как могат да се познаят истинските промоции по празниците?
Мисля, че не е нужно човек да разпознава промоцията, просто трябва да сравнява конкурентните оферти. Няма значение дали една стока е представена с 20 или 50% намаление, просто трябва да видим каква е цената на друго място. Тя може да е по-ниска и въобще да няма намаление. Най-добрият вариант е намаленията и процентите да не ни интересуват толкова, колкото самите цени.
Какво е мнението ви за т.н. коледни промоции на мобилните оператори, които са с обвързващи договори за година или две?
От опита ни от предишни години мога да кажа, че е опаковано добре, изглежда добре, звучи привлекателно, но винаги има дребен шрифт и допълнителни условия, на които потребителите на обръщат внимание и след време се оказва, че има нещо примамливо, но то се компенсира от друго условие. Трябва много да се внимава и да се гледа за скрити уловки. В този смисъл има огромна претенция към мобилните оператори. Според мен е редно освен общите условия на оператора при подписване на договор, да се публикуват и типовите условия, които се сключват с потребителите. В момента има една много лоша практика човек да подписва с дигитална писалка, без да има възможност да види какво подписва. В крайна сметка договорът се отпечатва след като се подпише.
Подобна практика законна ли е?
Ако попитате операторите, те ще кажат, че е законно. Според нас дори и да е законно, това не е редно и не бива да е така. Потребителите подписват гледайки на екрана, без да имат времето да се запознаят със всичко, което пише на документа. Поради тази причина смятам, че добра практика би било да се публикуват самите типови договори. Те се отличават само по конкретните планове. Но трябва да има една папка, в която човек може да се запознае детайлно с договора си и едва тогава да се подпише. До момента не сме получили никакво стойностно обяснение и гаранция за това, къде се съхраняват тези дигитални подписи и дали може да се злоупотреби с тях.
Тази година отчита ли се ръст на оплакванията при онлайн покупки?
Да, има ръст на оплакванията, но той върви паралелно с увеличаването на самата онлайн търговия. Тя просто обхваща все повече хора и генерира все по-голям оборот. В този смисъл е нормално да има и повече оплаквания. Лошото е, че започва да се увеличава и рискът от измами. Интернет е едно глобално пространство и наскоро пак се случи една огромна и организирана измама с един сайт, който се появи в началото на октомври и изчезна в началото на ноември. Той се казва grouponi.bg. Този сайт "менте" е предлагал евтини продукти за около месец и много потребители са се възползвали от ниските цени. След това хората започнаха да се оплакват, че сайтът е изчезнал, телефоните са изключени и няма никаква връзка, имейлите са блокирани. Този измамник вече е в неизвестност и се надяваме полицията и прокуратурата да го намерят и заловят по най-бързия начин, така както стана през 2011 г. с първата подобна измама - една фирма, която продаваше пакети за почивки на екзотични острови. Те бяха много своевременно разкрити, заловени и осъдени. Сега трябва да се подходи по същия начин. В момента не знаем броя на потребителите, които са си поръчали стоки от сайта, но се надяваме прокуратурата да си свърши работата.
Каква част от българите прибягват до онлайн пазаруване?
Изследвания от миналата година показват, че два или три пъти по-малка част от хората у нас пазаруват в интернет, за разлика от тези в развитите държави. Ако в една Германия 75% от хората са пазарували онлайн през последната година, в България процента е под 30, което е все още много малко.
От какво трябва да се пазят хората, които пазаруват онлайн?
На първо място потребителите трябва да знаят правата си. Онлайн имаме много права, повече отколкото в нормалния магазин. Например, продуктите в интернет могат да се върнат в 14-дневен срок - нещо, което го нямаме във физическите магазини. Бих посъветвал всички да проверяват сайтовете, от които пазаруват и да не пазаруват от тези, в които няма данни за обратна връзка. В случай, че няма подобна информация, това е червена лампа и има огромен риск правата ни да бъдат накърнени. Искам да алармирам и за прословутите нигерийски измами, които доскоро се разпространяваха по имейлите. Те имат много разновидности, но в най-старите си класически форми се предлагаше съдействие за трансфер на някакво завещание или печалба от лотария, в която не сте участвали. Хората обаче се хващат на въдицата и от тях измамниците започват да искат всякакви такси, за да им преведат сумата. Накрая лъжците отиват към Нигерия, където законодателството не позволява да ги пипнеш и това си е държавно покровителство. В последно време има оплаквания от хора, които са харесали нещо от малка обява, например в сайтове за автомобили и са опитали да поръчат автомобил втора ръка онлайн. В последствие се оказва, че са измамници, защото събират капаро, такси, глоби и какво ли още не. Така че съветвам всички да внимават дори и при този тип малки обяви.
От кое се влияят българите повече - качеството или цената?
За жалост цената, и това се дължи на ниските доходи. Не можем да сложим всички под общ знаменател, но много хора са осъдени да купуват най-евтините стоки. Те много добре знаят кое сирене е по-добро като качество, но не могат да си го позволят.
Става ли все по-взискателен българина към производителите и предлаганите от тях стоки?
Много е индивидуално. Има хора, които стават все по-взискателни, както и хора, които са наивни и небрежни. Трябва да кажа, че изборът на пазара си е индивидуален проблем и всичко е въпрос на личен подход и личен избор.
Очаквате ли оплаквания при излизане на зимните сметки за ток?
По-скоро очаквам големи вълнения при ноемврийските сметки за парно, тъй като в новата наредба плащанията за по-топлите месеци ще са по-големи за сметка на плащанията през по-студените месеци. Много хора ще бъдат възмутени и няма да им хареса тази работа.