Все по-вероятно е Facebook и Google да плащат на медиите в ЕС
Очаква се правната комисия на ЕП да гласува предложението другия месец
Все по-вероятно е Европейският съюз да въведе „данък препратка”, който ще принуди интернет гигантите като Google и Facebook да плащат на медиите за всяко споделяне на линкове към техни материали. Размяната на хиперлинкове в чатовете между потребителите няма да бъде обхваната, а става въпрос за т.нар. „картичка” – заглавие, снимка и малко текст.
За въпросното споделяне на „картичка” ще е нужен лиценз, съпроводен от инструменти за медиен мониторинг, за проверка на фактите и от инструменти за блогъри.
„Тъй като сродните прави, за разлика от авторското, не изискват съдържанието да е оригинално, те ще защитават дори и кратките и неподписани материали”, коментира германският евродепутат и член на „Пиратската партия” Джулия Реда.
Планът за „данък препратка” вече е бил одобрен от няколко парламентарни комисии. Сега предстои да бъде разгледан от правната комисия на Европейския парламент, чийто председател Аксел Вос е напълно „За”. Очаква се правната комисия да гласува предложението другия месец.
Информационните агенции също подкрепят идеята. AFP, която е член на Европейския алианс на информационните агенции, цитира изказвания от Алианса, че „силно печеливши компании като Facebook и Google предлагат на потребителите си качествени новини от издателите, включително от информационните агенции, но те не предлагат честна отплата за тази употреба”.
Други обаче са притеснени от идеята на ЕС. „Промените ще направят данък "препратка" неотменимо право, от което издателите няма да могат да се откажат, дори и да искат”, посочват от организацията Electronic Frontier Foundation. „Практическият ефект може да доведе до това издателите да не могат да публикуват своите материали за безплатна употреба, като например чрез употребата на лиценза Creative Commons”, добавят те.
Има и опасения, че разходите за спазване на новите правила биха направили интернет гигантите по-малко склонни да плащат на малките и непознати медии. Това би поставило въпросните медии в неблагоприятно положение и би затруднило тяхното утвърждаване на пазара.
Реда посочва, че ходът на Брюксел дори може да насърчи разпространението на фалшиви новини. Причината е, че измамните медии биха били по-малко склонни да се съобразяват с правилата и да изискват заплащане, което от своя страна би довело до повече споделяния на техните манипулативни материали.
Учудващо е, че идеята за „данък препратка” е стигнала толкова далеч, като се има предвид историята с други подобни опити. През 2014 г. Испания прие сходен закон, но той накара Google вместо да плаща милиони долари, просто да спре достъпа на тази държава до услугите си.
Euractiv пише, че новинарските агенции са приветствали „важната стъпка” от страна на ЕС. И това издание обаче посочва, че страните членки на Блока остават разделени да се поставят каквито и да било данъци или такси на технологичните гиганти, които остро се противопоставят на такива идеи.