ЕС започна да отделя повече въглероден диоксид в атмосферата
Това е свързано с увеличаването на продажбите на новите автомобили, задвижвани с бензинови двигатели
През миналата година в Европейския съюз са се развили две интересни тенденции, които са свързани помежду си и преобръщат пазар на двигателите с вътрешно горене. Данните на Европейската агенция по околна среда (EEA) показват, че 2017 г. е първата за последните 8 години, през която емисиите на въглероден диоксид в ЕС се увеличават. В същото време Европейската асоциацията на автопроизводителите (ACEA) съобщи, че това е годината, в която за първи път от 2009 г. насам продажбите на нови бензинови автомобили са изпреварили тези на дизеловите.
Двете тенденции са пряко свързани, а ръстът при бензиновите двигатели логично води до повишаване на емисиите въглероден диоксид, отделяни в атмосферата. Според данните на EEA през 2017 г. купените нови автомобили в страните от ЕС са отделяли средно 118.5 грама на километър въглероден диоксид, което е с 0.4% повече от 2016 г.
Статистиката на ACEA пък показа, че през миналата година бензиновите превозни средства са станали почти най-продаваните в ЕС. Според данните на Асоциацията продажбите на дизелови коли през изминалата година са намалели с около 5 процентни пункта – от 49.9 на 44.8%.
В 17 страни членки от ЕС емисиите през 2017 г. са били повече от предходната година. Сред тези държави са големи автопазари като Обединеното кралство (+0.8%), Франция (+0.6%), Испания (+0.5%) и Германия (+0.1%). Най-забележителен обаче е бил ръстът на емисиите въгледорен диоксид в Холандия (+2.27%) и Полша (+1.43%).
Спадът в търсенето на дизелови автомобили най-вероятно се дължи на планове на редица производители и държави да ограничат производството и продажбите на такива коли. Холандия обяви, че от 2030 г. ще забрани продажбата както на дизелови, така и на бензинови автомобили. Норвежката столица Осло също обяви планове поетапно да забрани изцяло автомобилите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. Само след 4 години пък Fiat Chrysler планира да прекрати производството на дизелови коли.