Започва ремонтът на емблематичната гара Септември
Обновяването на гарата ще струва почти 6 млн. лв., а дейностите трябва да приключат за около година и половина
Обновяването и модернизацията на жп гара Септември започва, съобщават от Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Основно ремонтирана ще бъда сградата на гарата, както и пространството около нея. Целта е да се достигнат съвременните критерии за комфорт и безопасност на железопътните услуги, както и нормите за енергийна ефективност.
Гарата осигурява връзка на региона с останалата жп мрежа на България чрез жп линията София – Пловдив – Бургас, както и с международната линия от Централна Европа към Истанбул, която следва трасето на паневропейски транспортен коридор № 10. От гарата тръгва и теснолинейната линия за планините Родопи и Пирин.
Припомняме, че търгът за ремонта на гарата бе стартиран в края на юли миналата година. Изпълнител е Обединение „Инфра Инженеринг“ ДЗЗД, в което участват „Дк Инфра Инвест“ ЕООД и „Ат Инженеринг 2000“ ООД. Стойността на договора е близо 6 млн. лв. с ДДС, а ремонтът трябва да приключи в рамките на 540 дни, или приблизително година и половина.
При извършване на ремонтно-строителните дейности ще се промени предназначението на част от обществените, обслужващите и административните помещения, както и функционалните връзки между тях. Ще бъдат обособени санитарни помещения за гражданите. Предвижда се изграждане на визуална комуникация за осигуряване на бърза и лесна ориентация, както и постигане на по-добра свързаност с интегрирания градски транспорт.
История
Гара Сарамбей става експлоатационен пункт на железопътната ни карта на 20 юни 1873 г., когато започва да функционира линията Истанбул – Одрин – Филипопол (Пловдив) – Бельово (Белово). Тя се открива за редовна експлоатация много тържествено. Железният път внася нещо ново и вълнуващо в активния обществен живот на този буден български край.
През 1926 г. Сарамбей става начална гара на „Транс-Родопска” железопътна линия Сарамбей – Добринище – Неврокоп (Гоце Делчев) с междурелсие 760 мм, свързваща Горнотракийската низина с три планини: Западни Родопи, Рила и Пирин. Със своите 125 км тази линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена през много тежък планински терен на шест етапа между 1921 и 1945 г., тя стига само до Добринище. Тръгвайки от гарата в Септември, теснолинейката се отправя на юг към склоновете на Родопите, и постепенно напуска пределите на Тракия. Маршрутът е посещаван от много български и чуждестранни туристи.
Заради активното участие на населението в септемврийските събития през 1923 г., след 1944 г. селото и гарата получават ново име – Септември. През 1956 г. село Септември и гара Септември се сливат в едно селище, което става град Септември.