Желязков иска от ЕП спиране на пакет „Мобилност“ заради кризата
Транспортните министри на няколко държави изпратиха общо писмо до европейските институции
Министрите на транспорта на България, Унгария, Литва, Полша, Кипър, Латвия, Малта и Румъния изпратиха писмо до Европейския парламент и Европейската комисия, в което настояват за спиране на пакет „Мобилност“ заради кризата с коронавируса.
Те твърдят, че по-голямата част от транспортните компании в ЕС са малки и средни предприятия, които са изключително уязвими от ситуацията. Според тях Европейският съюз трябва да фокусира своите усилия в подкрепа на тези предпрития по време на драматичната ситуация, в която се намираме, както подпомага европейските авиолинии чрез измяна на конкретното законодателство.
„Вместо обаче да подходят по същия начин, в нашата сфера се прави опит да се гласуват разпоредбите на Мобилен пакет 1, които в комбинация с последиците от коронавируса, буквално ще доведат до несъстоятелност на множество европейски транспортни фирми“, пишат транспортните министри.
Според текстовете на пакета, водачите на тежкотоварните камиони трябва да се завръщат в страната, от която тръгват на всеки 8 седмици, за да карат дългата си почивка, или да пътуват с превозните си средства обратното до страната по установяване на транспортното предприятие. Могат да нарушат ефективността на транспортните операции и заради рестрикциите, наложени върху движението между различните държави заради създадалата се ситуация.
Транспортните министри посочват още, че отпадането на забраната за ползване на нормалната седмична почивка в превозното средство, ще помогне за постигането на по-ефектина социална дистанция между водачите, което е сред основните мерки за борба с COVID-19. „Предвид създадената ситуация, вярваме, че гласуването на Мобилен пакет 1 в настоящия му вид, не е нито разумно, нито оправдано“, се казва още в писмото.
Припомняме, че в края на месец януари 2020 г. Комисията по транспорт в Европейския парламент (ЕП) одобри пакета „Мобилност“, с което беше направена още една стъпка напред към прокарването на спорните текстове, срещу които България и други източноевропейски държави негодуват.
В одобрения проект се запазва изискването за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на всеки 8 седмици, както и на самите водачи – на 3 или 4 седмици в зависимост от работния график.