Желязков иска от ЕП спиране на пакет „Мобилност“ заради кризата
Транспортните министри на няколко държави изпратиха общо писмо до европейските институции
![Желязков иска от ЕП спиране на пакет „Мобилност“ заради кризата](/web/files/articles/115925/narrow_image/thumb_1040x585_itemjelyazkov.jpg)
Снимка: Economic.bg/Архив
Министрите на транспорта на България, Унгария, Литва, Полша, Кипър, Латвия, Малта и Румъния изпратиха писмо до Европейския парламент и Европейската комисия, в което настояват за спиране на пакет „Мобилност“ заради кризата с коронавируса.
Те твърдят, че по-голямата част от транспортните компании в ЕС са малки и средни предприятия, които са изключително уязвими от ситуацията. Според тях Европейският съюз трябва да фокусира своите усилия в подкрепа на тези предпрития по време на драматичната ситуация, в която се намираме, както подпомага европейските авиолинии чрез измяна на конкретното законодателство.
„Вместо обаче да подходят по същия начин, в нашата сфера се прави опит да се гласуват разпоредбите на Мобилен пакет 1, които в комбинация с последиците от коронавируса, буквално ще доведат до несъстоятелност на множество европейски транспортни фирми“, пишат транспортните министри.
Според текстовете на пакета, водачите на тежкотоварните камиони трябва да се завръщат в страната, от която тръгват на всеки 8 седмици, за да карат дългата си почивка, или да пътуват с превозните си средства обратното до страната по установяване на транспортното предприятие. Могат да нарушат ефективността на транспортните операции и заради рестрикциите, наложени върху движението между различните държави заради създадалата се ситуация.
Транспортните министри посочват още, че отпадането на забраната за ползване на нормалната седмична почивка в превозното средство, ще помогне за постигането на по-ефектина социална дистанция между водачите, което е сред основните мерки за борба с COVID-19. „Предвид създадената ситуация, вярваме, че гласуването на Мобилен пакет 1 в настоящия му вид, не е нито разумно, нито оправдано“, се казва още в писмото.
Припомняме, че в края на месец януари 2020 г. Комисията по транспорт в Европейския парламент (ЕП) одобри пакета „Мобилност“, с което беше направена още една стъпка напред към прокарването на спорните текстове, срещу които България и други източноевропейски държави негодуват.
В одобрения проект се запазва изискването за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на всеки 8 седмици, както и на самите водачи – на 3 или 4 седмици в зависимост от работния график.