Основният двигател на американската икономика се срива
Потребителските разходи са паднали с близо 9% през март, а прогнозите за второто тримесечие са още по-негативни
Продажбите на дребно в САЩ са претърпели
рекорден спад през март след принудителното затваряне на някои бизнеси в
страната заради епидемията от Covid-19, които потиснаха търсенето на редица стоки, пише Reuters. Търговският департамент
обяви, че продажбите на дребно през миналия месец са спаднали с 8.7% на годишна
база, което е най-голямото понижение, откакто се води такава статистика – от 1992
г.
Данните идват в момент, в който милиони американци останаха без работа, а убежденията на икономистите, че Съединените щати са в рецесия, се засилват. Държавите и местните власти призоваха хората да си останат у дома, а призивите, засягат над 90% от американците и буквално блокираха икономиката на страната.
„Икономиката е почти в свободно падане“, казва Сун Уон Сон, професор по бизнес икономика в университета Loyola Marymount в Лос Анджелис. „Ще видим дъното, когато скоростта на коронавирусната инфекция се стабилизира. Ще бъде доста дълбоко дъно, от което да се издигне“, казва той.
Влошаването при продажбите на дребно в повечето категории далеч надвишава увеличението на постъпленията при онлайн търговците на дребно като Amazon и хранителни магазини и аптеки, тъй като потребителите се запасяват с предмети от първа необходимост за дома, като храна, тоалетна хартия, консумативи за почистване и медикамент, пише Reuters.
Потребителските разходи представляват повече от две трети от икономическата активност в САЩ. Икономистите прогнозират срив от 41% в потребителските разходи през второто тримесечие въпреки историческия фискален пакет от 2.3 трлн. долара, който предвижда плащания в брой на някои семейства и вдига обезщетенията при безработица.
„Като цяло потребителските разходи ще са толкова зле, колкото никога досега, макар че ще има някои категории с устойчивост“, коментира Тим Куинлан, старши икономист от Wells Fargo Securities в Шарлът, Северна Каролина. „Паническото купуване в хранителни магазини не може да компенсира намаляването на разходите, които ще видим в други категории“, смята той.