Вълчев: Децата трябва да развиват дигитална креативност
Наближава времето учителите да създават цифрово съдържание, което да се заплаща
Работата на учителите е неблагодарна, защото те полагат усилия с години, а резултатът се вижда след време и не всеки път се оценява.
Тази кризисна ситуация ни даде възможност да оценим тяхната професията и да видим, че можем да разчитаме на образователната система, защото в нея работят професионалисти със сериозно отношение. Това коментира министърът на образованието и културата Красимир Вълчев по време на конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“, организирана от Economic.bg, Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.
"Необходимо е да работим за създаване на дигитални умения, но и да редуцираме ученето чрез технологии за най-малките. Те могат да навредят на креативността, въображението и развитието на децата, според изследвания в областта на невробиологията и неврофизиологията. Взаимодействието в ранна детска възраст с "умните" машите води и до нарушаване на опорно-двигателната система, забавя формирането на мозъчната кора. Този начин на учене е по-подходящ за децата в прогимназиален етап и там трябва да наблегнем повече на технологиите", каза Вълчев.
Той е на мнение, че децата се нуждаят от дигиталната креативност и цифровите умения, за да се справят с предизвикателствата в бъдеще. "Нашата задача е да ги подготвим, но само чрез информационни технологии", коментира министърът. "Четенето от дигитални устройства вредят на комуникативните компетенции, като намаляват арсенала от думи на децата", добави Вълчев.
Въпреки всичко това днешното поколение учи много повече с дигитални устройства и образователната система не може да върви срещу тази тенденция.
"През следващите 6-7 години учителите ще изготвят учебния материал онлайн и за това ще им се заплаща", смята министърът.
Той смята, че достъпът до знания отвсякъде по всяко време ще ни помогне да се справим с различния достъп до образование. "Ще бъдат заложени много средства за справяне с неравенствата, защото много български деца не успяха да бъдат включени в учебната система по време на пандемията. Половината от тях са били възпрепятствани заради липса на устройства", каза Вълчев.
От Министерството обмислят въвеждането на смесени класни стаи. Болните деца ще имат възможност да се включват дигитално и да не пропускат от важния материал, докато връстниците им могат да присъстват и на място. „Следващата учебна година трябва да стартира присъствено, но не е изключено още една година да живеем в условията на извънредно положение“, сподели Вълчев.