Дунав мост 2 ще функционира 120 години
При изграждането на съоръжението са използвани най-иновативните технологии, каза ръководителят на проекта инж. Алберто Бергара -представител на компанията-изпълнител FCC Construccion
Г-н Бергара, преди година обещахте Дунав мост 2 да бъде пуснат до края на 2012 г. Защо се забави строителството?
Изграждането на моста по същество беше завършено до края на 2012 г. Структурата на мост, пътят, жп линията, и цялата прилежаща инфраструктури бяха готови до края на годината. Останалото, главно хидроизолацията и следващите слоеве асфалт, зависиха в огромна степен от метеорологичните условия. Ниските температури, дъждът или дори високата влажност, възпрепятстват изпълнението на тези дейности. Освен това правителството подаде оставка през февруари, което донесе допълнително бюрократични проблеми и закъснения.
За щастие мостът в момента функционира и ще бъде отворен за движение най-скоро време.
Кои бяха най-големите трудности при строителството на моста?
Този мост използва най-съвременните технологии и следователно имаше много технически предизвикателства. Сблъскахме се с неочаквани проблеми със състоянието на земята в коритото на реката, което ни принуди да променим вида на основите. На много места се сблъскахме с геотехнически проблеми, липсата на запълващ материал за насипи и много други.
При изпитанията, мостът се оказа по-здрав, отколкото беше предвидено. Каква е гаранцията на съоръжението и колко години ще може да се експлоатира?
Очакваният живот на моста е 120 години. Това означава, че съоръжението ще функционира поне до 2123 г., без основен ремонт. Това е разбира се, ако текущите ремонтни дейности се извършват по график.
Колко струва окончателно мостът?
Бих предпочел да запазя тази информация конфиденциална. Нашият клиент - българското правителство, има правото да разкрие подобна информация.
Говори се за още мостове над Дунав. Бихте ли участвали като строител на някой от тях?
Ние сме компания за изграждане на мостове. Трудните проекти са нашата специалност и за над това е предизвикателство. В момента работим по проекта General Desmond Bridge в Лос Анджелис, а наскоро спечелихме проекта Mersey Gateway Bridge в Ливърпул. И двата проекта са сред най-важните от този вид, които в момента са в процес на изграждане. Разбира се, ние ще се радваме да участват в нови търгове за мостове в България.
При строителството на Дунав мост 2 използвахте ли български работници и бихте ли ги използвали отново за бъдещи проекти?
Със сигурност.
Използвахте ли иновативни технологии при строежа на Дунав мост 2?
Използвали сме няколко иновативни техники. Бих искал да отбележа използването специалното оборудване за пробиване на основите за пилоните. Иновативната техника беше необходима, за да получим основи с дълбочина 80 метра и да положим кабелната система. Това беше най-ефективното и евтино решение за такъв тип мост. Разбира се трябва да спомена дизайна и производството на сглобяемата конструкция, която ни позволи да отговорим на високите изисквания за качество, както и за намаляването на срока за изпълнение на проекта.
FCC Construccion работи в много държави и по много проекти. Каква оценка давате на Дунав мост 2 като мащаб?
Това е един изключително забележителен проект за нас. Сигурен съм, че и за българите също е такъв.
Кризата и бюджетните съкращения в Европа отразяват ли се осезаемо на бизнеса?
Факт е, че се отразява. Всички строителни компании са засегнати от кризата.
Строят ли се големи инфраструктурни проекти в Европа?
Аз вече споменах един в Обединеното кралство. Разбира се големите инфраструктурни проекти са малко и поради тази причина няма много фирми с достатъчно опит, за да бъдат в състояние да се справят с тях.
Кажете някой от другите проекти, над които сте работили?
Аз съм само една малка част от голяма организация. Всички ние работим като отбор и споделяме нашия опит с нашите колеги. От значение е натрупаният опит на цялата организация.