Стоковите кредити се развиват в посока автомобили и жилища
Хората търсят продукти, отговарящи на техните ежедневни нужди и на разумна цена, смята изпълнителният директор на "БНП Париба Лични Финанси" Луик Льо Пишу
- Какъв е средният размер на стоковите кредити през първата половина на годината и каква е разликата със същия период на 2011 г.?
Средният размер на стоковите кредити, отпуснати от "БНП Париба Лични Финанси", България през първата половина на 2012 г. е около 750 лв. Наблюдаваме слабо понижение в сравнение със същия период на 2011 г.
- Какъв е пазарният дял на БНП Париба Лични Финанси, България към момента? Бихте ли направили сравнение с миналата година?
"БНП Париба Лични Финанси", България е лидер на пазара на потребителско кредитиране с пазарен дял от 1/3 при финансирането на покупката на стоки на изплащане. Към момента ние имаме близо 1.1 млн. клиенти и техният брой се е увеличил спрямо 2011 г., като в сравнение с миналата година значително нарасна и пазарният дял на компанията.
- Какъв е целият обем на отпуснатите кредити? Каква част от тях са необслужвани? Можете ли да направите сравнение с 2011 г.?
През последните 10 години компанията е отпуснала кредити на стойност над 1.2 млрд. млрд. лв. Към декември 2011 г. кредитното ни портфолио е над 338 млн. лв. През тази година броят на новоотпуснатите кредити нарасна с повече от 20% в сравнение с първите 6 месеца на 2011 г.
Що се отнася до необслужваните кредити, ситуацията за нашата компания се подобрява и не наблюдаваме увеличение на броя на клиентите, които срещат трудности при обслужването на заемите си. Очакваме, че за "БНП Париба Лични Финанси", България тази тенденция ще се запази, тъй като ние вземаме много сериозни мерки за ограничаване на броя на т.нар. "лоши кредити". Това е целенасочената политика на отговорно кредитиране, с която "БНП Париба Лични Финанси" е известна в целия свят, и която успешно практикуваме от основаването на компанията Cetelem (сега БНП Париба Лични Финанси) през 1953 г.
- Каква е средната продължителност на отпусканите кредити? Бихте ли направили сравнение с миналата година?
Срокът на кредита зависи от типа на стоката, ако говорим за стокови кредити или от размера на заема при паричните кредити. Например, ако сме отпуснали кредит за покупка на изплащане на мебелировка, техника или нещо друго, срокът на заемите за този тип стоки е около 12 месеца.
За сравнение, офертите за парични кредити, които предлагаме са със средна стойност от 3 500 лв. и период от около две години и половина. Реално колкото по-голяма е сумата, толкова по-дълъг е срокът на отпуснатите средства. Например, ние имаме програма, с която можем да предоставим паричен заем до 50 хил. лв., който съответно е за по-дълъг период. Начинът, по който структурираме заемите е обвързан с проекта на клиента и например, ако финансираме покупката на телефон, в никакъв случай няма да позволим срокът да е 5 години.
Като цяло се наблюдава увеличаване на сроковете на кредитите. Това се дължи на предлагането на Кредит План, който е предназначен за финансирането на проекти, изискващи повече средства като ремонт на дома или покупка на автомобил.
- Виждаме, че при 7 от 10-те стоки, които попаднаха в класацията "Топ 10 на изплащане", средната цена е по-ниска в сравнение с миналата година. Каква е причината за това?
Според мен хората търсят устройства, които отговарят на техните ежедневни нужди на разумна цена. Ако погледнете характеристиките на най-популярните модели, ще откриете, че няма голяма разлика между най-търсените модели през 2011 г. и през първата половина на 2012 г. Изключение от това са лаптопите и климатиците.
Поради все по-широкото проникване на интернет и на WiFi технологията в ежедневието, притежаването на лаптоп се възприема като необходимост. От друга страна, обикновеният потребител използва ограничен брой услуги като интернет, e-mail, социални мрежи и възпроизвеждане на видео. Поради това повечето клиенти търсят устройства, които отговарят на тези нужди на разумна цена и поради това най-търсеният модел през първите 6 месеца на 2012 г. е по-евтин в сравнение с победителя в класацията през 2011 г.
- Какви са резултатите от партньорството ви с Multirama при предлагането на възможност за онлайн покупка със стоков кредит? Кои са най-купуваните стоки през интернет? Какво е средно месечното повишение или понижение?
"БНП Париба Лични Финанси", България беше първата компания, която започна да предлага онлайн стокови кредити. Мога да кажа, че интересът на клиентите към тази услуга непрекъснато расте и в момента ние работим с всички търговски партньори, които имат електронни магазини. Тъй като тази услуга е иновативна за българския пазар, е трудно да се дадат точни цифри за месечните ръстове. Очевидно интересът към тези кредити расте, но ще можем да предоставим по-конкретна информация в следващото издание на класацията "Топ 10 на изплащане".
Най-търсените стоки за онлайн покупка със стоков кредит са лаптопите, телевизорите, компютрите, пералните машини и т.н. Пазаруването онлайн с потребителски кредит е обещаващ аспект в търговията и потребителското кредитиране у нас и ние ще продължим да го развиваме.
- Каква е Вашата прогноза за пазара на стокови кредити през втората половина на годината?
Тъй като нашият бизнес е силно зависим от потреблението е трудно да се направи точна прогноза за второто полугодие на 2012 г., защото не знаем как ще се развият икономиката и потреблението. Но ние сме уверени, че продажбите на "БНП Париба Лични Финанси", България ще продължат да нарастват и че компанията ни ще продължи да бъде лидер на пазара на потребителско кредитиране с най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити.
Според мен през 2012 г. развитието на сектора ще бъде в посока предлагане на нови възможности за кредитиране. Нашите проучвания показват, че клиентите ще търсят иновативни продукти, съобразени с техния профил, които им помагат да финансират конкретни проекти като ремонт на дома, покупка на автомибил и др. Именно затова през 2011 г. ние пуснахме на пазара специализираните финансови продукти Кредит План, който е за финансиране на ремонт, покупка на нов или употребяван автомобил или хоби и Програма Привилегия, която е за преференциално финансиране на служителите на компании, с които "БНП Париба Лични Финанси", България има сключено споразумение.