Топ 10 на железопътните гари в света
В редица западноевропейски градове линиите на релсовия товарен превоз се преобразуват в линии за скоростен регионален транспорт
Ако сте пътували в Европа и по света, сигурно ви се е случвало да се впечатлите от някоя великолепна старинна сграда в центъра на голям град, която за ваша изненада се оказва не дворец, не музей, даже не университет, а местната жп гара. Същевременно няма начин да не сте изпитали притеснение да посрещате гости на някоя българска гара. Затова днес ви представяме класацията на ДеЗона за 10-те най-красиви железопътни гари.
10. Guangzhou South Railway Station, Гуангжу, Китай
Архитекти: TFP Farrells
Гарата в Гуангжу е един от четирите основни инфраструктурни възела, които обслужват все по-бързо развиващата се високоскоростна жп мрежа в Китай. Стратегическото разположение на гарата, в центъра на региона, обуславя прогнозите, според които през 2030 г. дневният пътникопоток ще надхвърли 300 000 души. Основният замисъл в проекта на сградата е базиран на ясна вертикална организация на вътрешните пространства, вдъхновена от дизайна на съвременните летищни комплекси.
9. Leeds Station, Лийдс, Великобритания
Архитекти: Jefferson Sheard Architects
Проектът представлява реконструкция и преустройство на старата гара в Лийдс. Между 1999 г. и 2002 г. съоръжението претърпява цялостна модернизация на стойност 245 GBP за кв.м. Целта на ремонта е новата гара да бъде адаптирана към високоскоростния железопътен транспорт. Резултатът е увеличаване броя на коловозите, от 12 на 17, и подмяна на старата метална обшивка със стъклен покрив, който позволява достъпа на много повече естествена светлина до салона за пътниците и пероните.
8. Kuala Lumpur Sentral Train Station, Куала Лумпур, Малайзия
Архитекти: Kisho Kurokawa
Тази елегантна съвременна сграда представлява най-голямата железопътна гара в Югоизточна Азия. Забележителното архитектурно – инженерно съоръжение приютява основният транспортен възел на столицата на Малайзия – Куала Лумпур. Общата площ на сградата е 290 000 кв.м.
7. Nordpark Railway Stations, Инсбрук, Австрия
Архитекти: Zaha Hadid Architects
Проектът обхваща четири гари, обслужващи електрическата железопътна линия, която води към северните планини на Инсбрук, Австрия. Всяка една от тях притежава уникални контекст, топография и обемно-пространствено решение. Характерни и за четирите сгради обаче са леките органични покривни конструкции, които „плават" върху бетонни основи. Основният материал, който е използван в изграждането на конструкцията е двойно огънато стъкло.
6. Lyon - Saint Exupery Airport Railway Station, Лион, Франция
Архитекти: Сантиаго Калатрава
Драматичната форма на гарата с площ 5600 кв.м представлява недвусмислена метафора на птица в полет. След построяването си сградата се превръща в основен архитектурен символ и забележителност на град Лион. Покривната конструкция е с тегло 1300 тона и размери 120/100 метра, а максималната й височина е 40 метра. Залата съдържа билетни каси, търговски обекти, ресторанти и висока галерия, която осъществява връзката на съоръжението с летището на града.
5. Newport Station, Нюпорт, Уелс
Архитекти: Grimshaw Architects
Град Нюпорт в Уелс е разделен на две части от железопътната линия, а старата гара се нуждае от обновяване и реконструкция. Новото съоръжение подобрява значително качествата на железопътната инфраструктура в региона и представлява ясен обединяващ елемент между двете половини на града. Концепцията на архитектите е свързана с две спираловидни сребристи сгради и диаметрално разположени ръкави. Освен впечатляващата футуристична визия, проектът е забележителен и с енергоефективността, която е гарантирана и заложена във всеки детайл на гарата.
4. Beijing South Station, Пекин, Китай
Архитекти: TFP Farrells
Гарата в Пекин е построена през 2008 г. с цел да превърне града в глобален метрополис за Олимпийските игри. Структурата на сградата е оформена около елиптичен обем с куполен покрив и отворен план, позволяващи визуална яснота и човешки ориентирана функционалност. Дизайнът е базиран на разположения в непосредствена близост Храм на Небето и въплъщава множество традиционни китайски архитектурни мотиви.
3. Liege Guillemins TGV Railway Station, Лиеж, Белгия
Архитекти: Сантиаго Калатрава
Концепцията за сградата е базирана на движението, отвореността и прозрачността. Гарата в Лиеж представлява романтична препратка към викторианските железопътни станции и същевременно символизира обновяването на града. Построена е над пет перона и девет коловоза за високоскоростни влакове, използвани за бизнес и туристически пътувания и намаляващи значително времето за преодоляване на разстоянието между Англия, Франция, Белгия и Германия.
2. Napoli-Afragola High Speed Train Station, Неапол, Италия
Архитекти: Zaha Hadid Architects
Новата гара в Неапол е транзитно съоръжение, което е максимално отворено към околното пространство. Концепцията на архитектите е да създадат „сграда в движение", която да свързва околния крайградски пейзаж с намиращия се наблизо бизнес парк. Динамичният архитектурен език е пренесен и в интериора на гарата, където траекториите на пътниците определят геометрията на пространствата.
1. Oriente Station. Лисабон, Португалия
Архитекти: Сантиаго Калатрава
Построена за изложението в Лисабон през 1998 г., гарата Ориенте е един от най-важните транспортни възли в Европа. Тук се срещат всички видове наземен транспорт. Най-забележителният елемент от структурата на сградата е обвивката й от метални пръти и стъкло, покриваща осем влакови перона. Тази иновативна конструкция символизира непрестанното развитие и напредък на града. Под пероните са разположени паркинга за автомобили, автогарата, метростанцията и търговския комплекс.