Алексиев очаква подписано споразумение за „Дунав мост 3“ през декември
Отнемането на концесията на пристанище „Росенец“ ще наруши работата на „Лукойл Нефтохим“ и ще има дефицит на горива и по-високи цени
България и Румъния трябва да подпишат споразумение за изграждането на трети мост над Дунав през декември. Така най-накрая двете страни ще потвърдят и формално желанието си да строят „Дунав мост 3“ при Русе – Гюргево. Това стана ясно от думите на транспортния министър Христо Алексиев по време на парламентарния контрол.
Министърът даде разяснения пред народните представители и по други важни теми, сред които концесията на двете морски летища и тази на пристанищен терминал „Росенец“, както и плановете на ведомството за разтоварване на тежкия трафик, идващ от Турция, чрез изграждането на нов граничен жп преход.
Третият мост над Дунав
Алексиев уточни, че изграждането на мостове над Дунав е приоритет за всички – сега за служебното правителство, но и негов личен като министър на транспорта. Той напомни за срещата с румънския си колега, проведена през септември, на която двете страни пак заявиха намерението за строителство на съоръжението. Тогава стана ясно, че окончателното споразумение, което ще даде същинския старт на проекта, се очаква да бъде подписано „в най-скоро време“. Днес пред парламента обаче Алексиев уточни, че това се очаква да стане през декември.
Предстои договаряне и съгласуване от двете страни на текст за изграждане на мост при Русе – Гюргево. Очакваме това да стане декември тази година и да бъде подписано обвързващо споразумение за изграждането на този мост.“
Припомняме, че още през март бившият регионален министър Гроздан Караджов обяви, че през април двете страни най-накрая ще подпишат споразумението за изграждане на „Дунав мост 3“. Това обаче така и не се случи. Всъщност бившите управляващи имаха амбициозни инфраструктурни идеи, които включваха построяването на пет моста над река Дунав. След проведени срещи с Румъния обаче стана ясно, че удълбочаването на реката е приоритет за северната ни съседка.
Алексиев напомни пред депутатите, че финансирането на мостовото съоръжение ще получи средства от Европейския съюз. Най-вероятно това може да ускори в крайна сметка реализацията на проекта. Министърът заяви, че като експерт подкрепя строителството на мостове и в други точки по Дунав, включително и при Силистра – Кълъраш. По думите му работата по направлението Север – Юг е от изключителна важност заради войната в Украйна и нейното възстановяване след това.
Ние трябва да работим по това направление и за изграждането на планираните мостове. Румъния все още следва политика за работа по направлението Запад – Изток, т.е. от пристанище Констанца.“
Припомняме, че преди дни стана ясно, че Румъния ще вложи 1 млрд. евро в модернизацията на жп инфраструктурата на водещия порт.
Концесията на пристанищен терминал „Росенец“
Мартин Димитров („Демократична България“) остро критикува Алексиев заради решението на служебното правителство от октомври, което позволява на „Лукойл Нефтохим Бургас“ да продължи да използва пристанищния терминал „Росенец“. Според депутата така кабинетът е удължил концесията на терминала, но без да се допита до парламента. Той е категоричен, че ако терминалът е в ръцете на държавата, тя ще има по-голям контрол върху таксите и пазара на горива в страната.
Това не е добра практика. Държавата загуби възможност за контрол върху този сектор, а хората постоянно питат какво става с цените на горивата“, коментира Димитров.
Алексиев контрира, като заяви, че предходното правителство е взело решение за дерогация по отношения на суровия петрол, внасян от Русия, но концесионният договор е щял да изтече на 10 октомври.
Терминалът и товарната база на „Лукойл Нефтохим“ са технически обвързани. Много е трудно пристанището да бъде оперирано от държавен оператор, без съгласието на „Лукойл Нефтохим“, заяви министърът.
По думите му решение за прекратяване на концесията ще доведе до нарушение на работата на „Лукойл Нефтохим“, а оттам до дефицити и по-високи цени на горивата. Алексиев заяви, че в рафинерията и терминала към момента работят 1300 човека. Ако държавата реши да прекрати концесията, ще се лиши от допълнителни инвестиции в размер на 25 млн. евро и приходи от концесионни такси в размер на 23 млн. евро.
Може да се прекрати от всяко едно редовно правителство чрез изтегляне на дерогацията, но ще има сериозни рискове за икономиката, инфлацията и потребителите на горива в България“, заяви Алексиев.
Удължената концесия на морските летища
Министърът бе критикуван и заради удължената концесия на летищата Варна и Бургас. Това стана през септември, като служебният кабинет удължи договора с концесионера „Фрапорт“ с 5 години.
Димитър Найденов („Демократична България“) коментира, че това, че двата аеропорта ще продължат да се управляват от един и същ концесионер, води до липса на конкуренция. По думите му летище Варна ще обслужва рекорден брой маршрути, а летище Бургас затваря за зимата и ще обслужва само един полет до Лондон. Найденов заяви, че това носи негативи за град Бургас, води до липса на инвестиции, до развитие на бизнес и до пречки пред гражданите.
Те са близо едно до друго и припокриват обхвата си. В нормална пазарна среда биха били конкуренти, но са управлявани от един оператор“, коментира Найденов.
Алексиев заяви, че държавата получава най-големи приходи от тази концесия. Срокът ѝ е 35 години, а общият размер на инвестициите е 403 млн. евро. Към настоящия момент концесионните възнаграждения възлизат на 334 млн. евро. Изплатените инвестиции са в размер на 207 млн. евро.
Срокът се удължава с 5 години с допълнителни инвестиции от още 10 млн. евро и концесионни възнаграждения в размер на около 120 млн. евро. Всичко ще е собственост на българската държава след концесията. Целта бе да се съхрани договор, който носи съществени приходи в бюджета“, обясни Алексиев.
Нов граничен жп преход с Турция
Транспортният министър даде повече подробности около плановете за нов граничен жп преход с Турция. Той трябва да облекчи трафика през съществуващия железопътен преход Свиленград – Капъкуле. Алексиев коментира, че към октомври около 35 хил. камиона са били качени на жп транспорт заради това, че граничният капацитет и в двете страни е изчерпан. Заради това България и Турция са договорили „ясна програма за проектиране и проучване на този нов жп преход.“
Подготвят се документи и през януари да стартира проектното проучване за изграждането на липсващата жп инфраструктура на територията на България.“
Алексиев уточни, че връзката ще минава през Лесово – Елхово – Ямбол. Очаква се на територията на Турция напавлението да прави връзка с Одрин.
Приоритет е разтоварване на тежкия трафик. С турската страна се разбрахме колкото може тирове и камиони да минават през жп транспорта и да подобрим капацитета на жп прехода, за да достигнем около 22 влака комбинирани на денонощие. Така ще минават поне 70 хил. тира, качени на влак, за да не развалят пътищата и да не създават риск за хората.“