Поддръжката на пътища през последните 3 години струва 1.9 млрд. лв.
Това е сумата, която АПИ е изплатила на фирмите с вече приключили договори, според решението на 47-ото Народно събрание
Агенция „Пътна инфраструктура“ е изплатила близо 2 млрд. лв. през последните 3 години за пътна поддръжка. А само след санкцията на 47-ото Народно събрание Агенцията е възложила дейности на стойност над 408 млн. лв. Договорите на фирмите приключиха на 30 септември, но зимното почистване е почти подсигурено, тъй като голяма част от новите контракти са подписани.
Всичко това става ясно от информация, която Economic.bg получи от АПИ по Закона за достъп до информацията. От там предоставиха справка с всички плащания към фирмите по вече изтеклите договори, както и справка за броя на сключените нови контракти за зимното почистване.
Припомняме, че въпросните договори за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) се превърнаха в огромен проблем през последната година. Заради надскочените в пъти стойности управляващите ги заклеймиха като „незаконни“. Другият порок е, че фирмите са извършвали основни ремонти, прикрити като текущи.
Колко излиза поддръжката на пътища в страна?
Фирмите, с които АПИ сключи договори в периода 2018 – 2019 г. за текущия ремонт и поддръжка на пътищата и магистралите в страната, са получили над 1.9 млрд. лв. Това е сумата, разплатена за период около 3 години, т.е. от началната дата на договорите до датата на нашето запитване – 24 октомври. Казано по-просто – държавата плаща около 600 млн. лв. всяка година за пътно поддържане. Предвид дължината на републиканската пътна мрежа – около 20 хил. км. – сумата изглежда по-скоро скромна.
След решението на НС от април месец пък АПИ е възложила дейности на стойност 408.3 млн. лв. с ДДС. Припомняме, че едва в сряда стана ясно, че Пътната агенция е подписала двустранни протоколи, с които удължава работата по недовършени обекти до 20 ноември.
„В изпълнение на Решение на Народното събрание, обнародвано в бр. 32 на ДВ от 26.04.2022г., АПИ се задължава да предприеме всички необходими правни и фактически действия по възлагането на нови дейности по сключените договори за поддържане. За обезпечаване на поддържането на републиканските пътища са възложени ремонтни дейности на обща стойност 408.3 млн. лв. с ДДС.“
Дали са сертифицирани и платени парите, не е ясно. Ако не са, то сумата ще се прибави към претенциите на бранша и най-вероятно депутатите от 48-ото НС ще трябва да решават дали парите да се изплатят.
Най-скъпа е поддръжката на пътища в областите Пазарджик, Пловдив и София, става ясно от справката, с която екипът ни разполага. Пътната агенция е изплатила над 212.6 млн. лв. от ноември 2019 г. досега на фирма „Европейския пътища“ АД, която отговаря за област Пазарджик. Фирмата отговаря и за пътищата в област Пловдив. Контрактът е сключен през октомври 2019 г. като оттогава досега изплатените средства са в размер на над 102 млн. лв. Следващият скъп контракт е за поддръжката в област София. Той е сключен през декември 2019 г., като оттогава до сега ДЗЗД „ПП София“ е получило над 158 млн. лв.
Най-евтино е поддържането на пътища в областите Кюстендил, Габрово и Видин. ДЗЗД „Нивел – ПП“ е получила през последните три години (договорът е сключен през ноември 2019 г.) малко над 13.8 млн. лв. за поддръжката в област Кюстендил. За тази в област Габрово АПИ е изплатила над 16.3 млн. лв. на ДЗЗД „Консорциум Габрово 19-24“, като контрактът е сключен през април 2020 г. Почти по същото време – юни 2020 г. – АПИ е подписала договор за пътищата в област Видин с ДЗЗД „Видин 2019“. Оттогава досега изплатената сума е в размер на малко над 14.3 млн. лв.
По отношение на магистралите, най-скъпо е поддържането на „Тракия“ (на територията на ОПУ София, Пазарджик, Пловдив и Стара Загора), както и на „Марица“ (на територията на ОПУ Стара Загора). Държавното дружество „Автомагистрали“ отговаряше за съоръженията, като договорите за това са подписани съответно през август 2019 г. и септември 2020 г. От тези дати до момента дружеството е получило над 232 млн. лв. по договора за „Тракия“, а по този за „Марица“ – над 107 млн. лв.
Отново за поддръжката на „Марица“, но на територията на ОПУ Хасково, АПИ е изплатила над 10.4 млн. лв. на „АБ“ АД, която има сключен договор от декември 2018 г. Това е и един от най-евтините контракти при магистралите.
Справка_плащания by Gloria Hristova on Scribd
Всички тези суми обаче най-вероятно ще нараснат предвид това, че фирмите ще работят до 20 ноември, за да завършат ремонтите и предвид това, че според решението на НС, Регионална комисия трябва да реши за останалите 550 млн. лв.
Веднага след като служебното правителство пое управлението, регионалният министър Иван Шишков заяви, че пътно-поддържащите фирми ще получат 200 млн. лв. за извършени дейности като се преструктурира бюджета на АПИ. Фирмите обаче казваха, че държавата им дължи общо 720 млн. лв. за тези дейности.
Зимното почистване
Сключването на контракти за зимното почистване е на финална права. От АПИ отговориха за Economic.bg, че към 1 ноември са подписани вече 28 договора с избраните изпълнители, като се процедират и останалите 4 броя. Избраните компании ще поддържат пътищата в страната само за период от 7 месеца.
Справка_договори За ЗП by Gloria Hristova on Scribd
Припомняме, че търгът за избор на фирми бе стартиран от сегашния служебен министър Иван Шишков по бързата процедура. Мегатърговете пък, по които АПИ можеше да избере изпълнители за следващите 3 години, бяха прекратени.
Драмата с парите на пътните фирми
Драмата с пътните фирми се заформи миналата година, когато бившият служебен регионален министър Виолета Комитова разкри, че при прогнозна стойност на сключените контракти около 711 млн. лв., са възлагани дейности за 3.3 млрд. лв. Освен това преобладаваща част от фирмите са извършвали основни ремонти под маската на текущи. Това даде основание договорите да бъдат спрягани като „незаконни“, защото са надскочили с 50% прогнозната си стойност. Така Комитова поведе битка с фирмите и сключи споразумения с тях, като договорите им трябваше да бъдат прекратени през юни 2022 г., за да може след това да бъдат проведени нови търгове с нови фирми. Комитова остави възможност АПИ да възлага единствено зимното почистване и аварийни ремонти.
Така кабинетът „Петков“ и регионалният министър Гроздан Караджов се оказаха с вързани ръце, без възможност да възлагат текущи ремонти. През април 47-ото НС прие решение, с което АПИ получи възможност да продължи ремонтите и да се разплати наполовина с фирмите за дейностите, извършени преди 2 години. Пътните фирми получиха 655 млн. лв., като останалите 550 млн. лв. трябваше да бъдат одобрени от Регионалната комисия в парламента. Заради надскочената в пъти стойност на договорите, тяхното действие трябваше да бъде прекратено на 30 септември.
До тази дата обаче АПИ не успя да избере нови фирми, които да поддържат пътищата преди зимния сезон. Темата бе особено гореща в последните дни на кабинета „Петков“, когато представителите на „Продължаваме промяната“ влязоха в остър спор с бившия регионален министър на „Има такъв народ“ – Гроздан Караджов дали договори са законни или не предвид надскочените си стойности и дали протестите на бранша са основателни.