Край на алкохолния туризъм между Франция и Великобритания
Brexit уби дългогодишни търговски взаимоотношения
През последните две десетилетия френският пристанищен град Кале се радваше на постоянен поток от британци, които се отбиваха с едничката мисъл да се запасят с вино и високо алкохолни напитки с голяма отстъпка и да се върнат обратно във Великобритания, разказва Bloomberg.
Винени складове като Calais Wine Superstore, който прилича повече на хангар за самолети, се позиционираше добре на пазара заради много по-ниските цени от тези в Обединеното кралство. Силният паунд също даваше стимули на британците да се качат на ферибота и да отидат в Кале, за да купят спиртни напитки без оскъпяване за големи събития като сватба, рождени дни, новогодишна празненства.
Купонът свърши
Едва 4 дни след официалното излизане на Великобритания от Европейския съюз от тези търговски взаимоотношения няма и следа. Brexit удари лирата, потискайки покупателната способност на британците. А пътуванията пресъхнаха вследствие на пандемията и всички онези големи тържества, които трябваше да се случат, бяха преустановени заради социално дистанциране.
Ситуацията за нас се влоши и заради Brexit. Вече ги няма потребителите, които просто идват, вкусват продукта и натоварват колата си догоре с него“, споделя Гай Бурсо, основателят на Boursot Vins.
По негова статистика клиентите от Великобритания, които са се запасявали с по 300 бутилки на поръчка, съставляват 85% от приходите му. Въвеждането на ограничение на пренасяното количество „би убило нашия бизнес“, смята той.
Въпреки че има статистически доказателства, че хората пият повече вино, докато са вкъщи, гигантските складове по френското крайбрежие на Английския канал, сега са пълни с количества, които няма кой да купи заради ширещата се несигурност. Джон Коли, главен изпълнителен директор на Majestic Wine, заяви, че компанията му обмисля въвеждането на сериозни промени, за да облекчи загубите на фона на Brexit.
Calais Wine Superstore е претърпял огромен удар от пандемията и липсата на гостуващи британци. Съоснователят Марко Атар изчислява, че приходите за 2020 г. ще намалеят с 65% в сравнение с година по-рано. Причината е, че бизнесът му понася удар от три посоки – коронавируса, Brexit и мерките за социална дистанция.
Ние сме туристически бизнес, който обслужва британците. Пандемията беше много тежка за нас, а първото тримесечие на 2021 г. ще бъде още по-тежко“, казва Атар.
Ела, ще ти платим пътя
Дълго време круизите с цел покупка на алкохол удовлетворяваха и двете страни. За да направят пътуването още по-атрактивно, някои местни търговци на вино покриваха част от пътуването на посетителите от Великобритания. То отнема около 35 минути и струва 62 паунда (69 евро) в двете посоки.
По-широката икономика на Кале също страда заради недостига на туристи. От 2015 г. насам посетителите от Великобритания оставят по 11% от всичките си разходи в Кале, показват данни на местната френска търговска камара.
Досега тенденцията беше в края на годината британците да проявяват висок интерес към шампанското, което можеха да си купят само от Франция, за разлика от пенливите вина. Лондон остана напълно блокиран по време на празниците и това не се случи. COVID-19 пък подтикна континенталната държава да затвори границата си с кралството миналия месец, отрязвайки важна артерия за търговията с алкохол в Кале.
Надявахме се на последни покупки преди излизането на Великобритания от ЕС, но това не се случи“, каза Жером Пон, основателят на магазина Calais Vins.
Сред британските купувачи на вино е 25-годишната Амбър Велакот от Фолкстоун, Югоизточна Англия. Тя споделя, че е ходила всяка година с родителите си, за да се запасяват с алкохол в Кале, защото излиза по-евтино да платят транспорта и да складират алкохола, отколкото да купуват от английските супермаркети. Сега Амбър не мисли за този туризъм, защото цената ще се промени значително.
Пазарът на спиртни напитки във френския град е изправен на ръба. А търговците признават, че не са им останали много сили и ако 2021 г. се окаже лоша като изминалата, то те ще трябва да затворят врати за постоянно.