Състезание без конкуренция: АПИ избра изпълнителите за ремонт на тунели по „Хемус“
Пътната агенция отвори само една оферта за ремонта на тунел „Топли дол“ и две за „Правешки ханове“
Агенция „Пътна инфраструктура“ избра изпълнители за основния ремонт на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“, част от магистрала „Хемус“. Това се случва на фона на проведена тръжна процедура, при която обаче принципът на конкуренция бе напълно пренебрегнат от Агенцията. Освен това зам.-регионалният министър Николай Шушков коментира преди дни, че търгът може да бъде прекратен, тъй като
състезание само с един кандидат е недопустимо в съвременните условия“.
Припомняме, че търгът е на стойност над 75.4 млн. лв. без ДДС и бе стартиран октомври миналата година. Едва в края на март стана ясно, че по двете обособени позиции общо 6 компании са подали оферти, но АПИ е отворила ценовото предложение само на една компания за „Топли дол“ и на две за „Правешки ханове“. Към 19 април липсваше цялата документация за това с какви мотиви останалите фирми не са допуснати до отваряне на ценовите им предложения.
Въпросната документация вече е достъпна в Регистъра за обществени поръчки и въпреки че от датите на заседанията на Комисията в АПИ става ясно, че те са провеждани в минал период, но протоколите са качени едва сега. Видно е, че останалите компании са отстранени от състезанието още на етап технически оферти и до отварянето на ценовите им предложения изобщо не се е стигнало.
Победителите и победените
За ремонта на „Топли дол“ Комисията е класирала на първо място „ОРС – Инфраструктура“ ООД с комплексна оценка от 90 точки. Това е единствената компания, чиято ценова оферта е била отворена. Предложението на „ОРС“ е за малко над 35.5 млн. лв. без ДДС, което е една идея по-ниска цена от индикативната стойност, заложена от АПИ – малко над 35.6 млн. лв. без ДДС.
Останалите 5 компании, сред които „Геострой“, „Трейс Груп Холд“, ГБС, „Джи Пи Груп“ и „Иса 2000“, отпадат заради недостатъци в техническите им оферти. Мотивите, с които са отстранени компаниите, са най-различни, но достатъчни, за да елиминират принципа на конкуренция. Протоколът от оценката на техническите предложение е от 6 март 2023 г., но вижда бял свят на 3 май, т.е. 2 месеца по-късно, което не може да се обясни с техническо забавяне при качването и публикуването на документацията.
Най-често отстранените компании са с неправилна последователност на дейностите, които обаче според Комисията, са в „несъответствие с предписанията на техническия проект“, но и в противоречие с изискванията на възложителя. Освен това Комисията констатира и липса на технология за изпълнение на определени дейности, като например поставянето на „пукнатиноразсейваща геомрежа“. И още – несъответствия с предмета на поръчката и вътрешни противоречия в техническите предложения.
Най-интересното в случая е, че по първата обособена позиция Комисията е открила пропуски дори в офертата на ДЗЗД „Топли дол“, с участници ГБС и държавното „Автомагистрали“. Въпреки това консорциумът е победител във втората обособена позиция – за ремонта на „Правешки ханове“, като Комисията дори е класирала с максимален брой точки техническото им предложение. И въпреки че ценовото им предложение от почти 39.8 млн. лв. без ДДС е по-високо от вторият класиран – отново „ОРС - Инфраструктура“ ООД, които са предложили почти 38.6 млн. лв. без ДДС – то победител е ГБС и „Автомагистрали“.
По всяка вероятност големите компании ще обжалват решението за избор на изпълнители, така че ремонтите на тунелите ще се забавят и няма да започнат в началото на лятото, за радост на шофьорите.
Коя е „ОРС – Инфраструктура“?
„ОРС“ е основана през 2008 г., като основната дейност на дружеството е мостово строителство. Според информация в сайта на КСБ компанията е изпълнила няколко големи проекта по ОП „Транспорт“. Управител е Огнян Христов Павлов. Към 2019 г. компанията има 192 служители. Оборота на фирмата за 2019 г. е в размер на 29.5 млн. лв, което е с 63% повече от предходната година. Печалбата за 2019 г. е 2.5 млн. лв.
От доклад на Сметната палата от 2021 г. става ясно, че „ОРС“ е една от компаниите, която поддържа пътища, възложени на държавното „Автомагистрали“. По онова време като контрагент на дружеството „ОРС“ е имала 4 договора на обща стойност почти 43 млн. лв.