АПИ може да замрази някои обекти заради дълга към строителите
Така дължимата сума от 1.5 млрд. лв. може да бъде намалена с 300-400 млн. лв.
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) разполага с близо пет пъти по-малък бюджет за ремонт и поддръжка спрямо сумите на поръчките, които след това ръководството е възложило на различни фирми. Към момента ведомството дължи общо 1.5 млрд. лева, а разполага само с 382 млн. лв. за тези дейности. Агенцията се намира в патова ситуация, тъй като и актуализация на държавния бюджет не би могла да помогне за набавяне на средствата.
Единствената опция – засега хипотетична – за свиване с около 300-400 млн. лв. на дължимата сума за тази година е да се замразят ремонтите и поддръжката на някои обекти. Това стана ясно от думите на председателя на агенцията инж. Ивайло Денчев на брифинг.
Ако обектите се спрат на подходящ етап, така че да са годни за експлоатация, ще може да се довършат следващата година, когато се предполага, че пари ще могат да бъдат осигурени“, обясни Денчев.
По отношение на проблемите, свързани със зимното поддържане, той заяви, че това е един от най-важните въпроси, които стои пред агенцията в момента. АПИ и МРРБ обсъждат различни варианти около подготовката, но все още не са уточнени детайлите.
„Имаме идеи как да се организира“, каза Денчев, но не даде конкретика.
Регионалният министър Виолета Комитова посочи, че проблемът с липсата на средства не е заради тях. Фирмите са си свършили работа, но в бюджета не са предвидени нужните средства. Тя коментира, че от 2018 г. досега фирмите са получавали парите си в края на годината с министерски постановления. Така например, при заложен бюджет на пътната агенция от 420 млн. лв. за 2019 г., в края на годината е изплатила 1.5 млрд. лв. с министерски постановления. И въпреки че управляващите тогава са знаели, че агенцията има нужда от повече пари и за следващите години, такива не са били предвидени в бюджета.
„Разчитало се е на министерски постановления и парите са се изплащали в края на годината. Това не е непозната практика за фирмите. Те така са работили с предишните управляващи“, заяви Комитова.
За 2020 г. бюджетът на АПИ е бил 339 млн. лв., а в края на годината са разплатени дейности за 1.7 млрд. лв. Така се стига и до 2021 г., когато при бюджет от 382 млн. лв. предишното ръководство на АПИ е договорило дейности за 1.5 млрд. лв.
Говорителят на кабинета Антон Кутев определи порочната практика като измама.
„Фирмите са измамени, че могат да получат тези пари. Разчитало се е на излишъците в бюджета в края на годините, за да може да получат парите си за извършените дейности“, посочи той. Дали има нарушения по Закона за бюджета, трябва да реши прокуратурата, смята Кутев.
Ние си заминаваме след 1-2 седмици, но ще дойде друго правителство, което ще има същия проблем, защото това е една порочна практика. Разликата между бюджетираните и разплатените средства е над 5 млрд. лв., които не са минали през бюджетите, а са разплатени с постановления.“
Комитова обясни, че е спекулация, че иска в актуализацията на бюджета за 2021 г., която предлага служебното правителство, да бъдат заложени само 100 млн. лв.
„Аз искам 1.5 млрд. лв., но когато парите ги няма и трябва да бъдат предвидени пари за пенсии, коронавирус, пари за медици, как да получим повече?“, попита Комитова и заяви, че не е сигурно дали изобщо предложената актуализация ще бъде гласувана в парламента.
МРРБ не може да даде гаранция, че парите ще бъдат намерени. Комитова обясни, че лично е заявявала пред фирмите, че не е добре да се започват нови дейности по пътищата, защото не се знае дали ще може да се плати на фирмите в края на годината. Строителите са продължавали да работят на свой риск.
Някои фирми се опитват да ни атакуват в момента, защото знаят, че сме временно правителство и не сме тяхното правителство“, коментира Комитова. Тя не разбира на какво са разчитали, когато са осъзнавали, че извършват дейности за повече пари, предвидени по договорите им.
АПИ не може да възложи и договор за поставяне на мантинели и маркировка по вече завършения участък между София и Перник, което затруднява движението. Председателят на агенцията заяви, че са водени разговори с МВР движението да бъде пуснато само в лентата в посока София с временна маркировка, но от МВР са били категорични, че сигурността на движението трябва да е обезпечено. По думите на Денчев до края на седмицата ще се намери начин участъкът да бъде пуснат в движение.