Авиопревозвачите също искат грантове от държавата
В противен случай има опасност от фалити, предупреждават от бранша
Авиационният сектор в България, и по-точно авиокомпаниите, бедстват и имат нужда от допълнителна подкрепа. Финансови грантове за част от изгубените приходи сериозно биха подпомогнали българската авиоиндустрия. Това каза пред БНР Светослав Станулов, председател на управителния съвет на Асоциацията на българските авиационни компании, която обединява около 80% от авиокомпаниите и базите за техническо обслужване.
Приходите на българските дружества от редовни полети са намалели с около 65%. „Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%. От няколко месеца насам те нямат никакви полети - нула“, обясни Станулов.
По думите му няма как с приходи в размер на 10-15% от миналогодишните да се покрият текущите разходи. В българските авиокомпании са заети около 4000-4500 души, а съкратените засега били доста малко, тъй като „става дума за висококвалифициран персонал, който много трудно може да се възстанови“.
„Големите разходи, които няма как да покрием, са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката „60/40“ плюс разходи за обучение на персонала“, допълни Станулов.
Много е възможно да започнат масови фалити", предупреди Светослав Станулов. По думите му неслучайно в Европа и САЩ има финансови грантове.
"Като пример – от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента", коментира той. Според него подобни финансови грантове сериозно биха подпомогнали авиоиндустрията.