Автономните коли имат две големи предизвикателства, за да станат масови
Това смята Мишел Авари, ръководител автономната мобилност към Световния икономически форум
~ 2 мин.
Автомобилните производители и технологичните компании инвестират милиарди в проучване на автономни превозни средства. Индустрията обаче има две основни предизвикателства, които трябва да преодолее преди широкото разпространените на този тип возила. Става дума за технологиите и бизнес моделите, чрез които да печелят пари. Това каза Мишел Авари, ръководител автономната мобилност към Световния икономически форум.
„Имаме две големи предизвикателства пред нас и първото очевидно е технологично“, казва тя, цитирана от CNBC. Тя обяснява, че трябва да се постигне висока увереност в способността на автомобилите да идентифицират обекти и след това да „разсъдят“ как да минат покрай тях. „Това все още не е решено“, подчертава Авари.
Индустрията разчита на сътрудничество и обмен на данни между компаниите, така че да изгради технологията. Ако продължаващото търговско напрежение между САЩ и Китай спъне фирмите да споделят географско-специфични масиви от данни, според Авари „действително ще се блокира растежът на индустрията“ и ще се попречи на компаниите да работят извън собствените си страни.
Тя все пак обръща внимание, че има много сливания и придобивания, които стимулират партньорството между производителите на автомобили и технологичните компании. Пример е скорошното закупуване на Drive.ai от Apple, което потвърждава интереса на гиганта от Купертино да създаде софтуер за управление на безпилотни коли.
„Двете страни се нуждаят една от друга, а пазарът е огромен, така че мисля, че има много възможности за всички да излязат като победители“, смята още тя.
Другото голямо предизвикателство според Авари е бизнес моделът. Тя коментира огромната разлика между концепцията за робо-такси в сравнение с тези в областта на търговските превози, минното дело и строителството, където е по-лесно да се измисли как да се печели.
Идеята на робо-такситата е да предоставят превоз на потребителите на споделени услуги. Те се тестват в различни райони в САЩ. Миналия месец Waymo, дъщерно дружество на Google, направи някои от своите автономни мини ванове достъпни за клиенти на компанията за споделено за пътуване Lyft. Конкурентът в сектора – Uber, също работи над опции за предоставяне на коли без шофьори.