България се e представила на 100 международни туристически изложения за 2 г.
За тази година се очаква броят на чуждите туристи да достигне 8 млн., сочи отчетът на ведомството
През последните 2 години България се e представила на 100 международни туристически изложения. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова в сутрешния блок на Радио Фокус, позовавайки се на Отчета за дейността на управляваното от нея министерство за периода 7 ноември 2014 г. – 7 ноември 2016 г. Резюме на документа е публикувано на интернет-страницата на институцията и всеки може да се запознае с него.
„Още с обособяването на самостоятелно Министерство на туризма едни
от основните приоритети бе да се промени
начинът, по който България се рекламира като туристическа дестинация“,
акцентира министър Ангелкова. В резултат на целенасочените действия на
държавната институция за първи път маркетинговата стратегия на страната бе
планирана и обсъждана с бранша половин година преди да бъде изпълнявана, стана
ясно от нейните думи. „Благодарение на това през зимата вече се рекламира
летният ни туристически продукт, а през лятото – зимният, така, както е във
всички развити страни“, допълни Николина Ангелкова. Наложена е и нова,
уеднаквена визия на всички рекламни щандове, с които България се представя на
специализираните форуми.
„През 2015 г. рекламата на България бе таргетирана и прецизирана, като бе заложено основните дейности да бъдат
директните форми на реклама – партньорство с туроператори, онлайн маркетинг и
участие на форуми и борси. Резултатите се налице през 2016 г. – България
изпраща най-добрия летен сезон, а до края на годината очакваме да надхвърлим
цифрата от 8 млн. чуждестранни туристи“, каза още министърът на туризма. В
отчета са публикувани и данните на Националния статистически институт, които
показват, че само за периода април–септември страната е посрещнала над 5 млн. чуждестранни
туристи, а за целия период до месец септември – близо 7 млн. чужденци.
В документа се посочва още, че по Eurosport, Euronews, Discovery
Channel, National Geographic е реализирана мащабна рекламна кампания, а по CNN
България е била представена като атрактивна туристическа дестинация. Отчита се
и, че страната се позиционира като дестинация за по-висок клас туристи. Една от
най-големите хотелски вериги в света Hyatt влиза в България с висококатегориен
хотел, като е налице е интерес и от други големи брандове като Four Seasons, Jumeira и др. Преди по-малко от
месец на посещение в страната ни за проучване възможностите за инвестиции бе и
принцът на Саудитска Арабия Султан ал Сауд.
Освен увеличения брой чуждестранни и български туристи се отчитат и
усилията за привличане на повече инвестиции в сектора. Министерството на
туризма е разработило инвестиционна карта в областта на туризма. Целта е всички
важни проекти в отрасъла да бъдат обединени, за да бъдат представяни на
потенциални инвеститори.
За по-малко от 24 месеца са предприети и мерки за насърчаване на публично-частното
партньорство в сектор туризъм. На тази основа бе разработен рекламен клип, в
който някои от най-големите холивудски звезди споделят личните си впечатления
от България. От документа става ясно, че са подписани и споразумения с
международни компании, на основата на които в Япония и Саудитска Арабия
действат информационни центрове на страната, за което държавата не плаща нищо.
В отчета се припомня още, че страната ни бе избрана за
вицепрезидент на 21-вата Генерална асамблея на СОТ. Съвместно с Организацията
се подготвя провеждането на Международен конгрес на световните цивилизации и
модерния туризъм в София, за който са поканени министри на туризма от цял свят
и водещи учени.
Резултат от политиката на министерството е, че Русе стана
координационен център по проектите в туризма за всички 14 държави от Дунавския
регион. В крайдунавския град се създаде българо-румънски Технически секретариат
по приоритетна област 3 на Дунавската стратегия, която обхваща туризма и
културата. Звеното подпомага и координира дейността в тази област за целия
регион. Министерството продължава да работи и за развитие на трансграничното
сътрудничество и създаване на общи туристически продукти. Създадена е
двустранна работна група между България и Румъния. Подготвят се общи проекти с
Хърватия, Сърбия, Турция, Гърция, се посочва в отчета.
Министерството на туризма успя да изпълни и една от заложените
стратегически цели – да разработи нормативната рамка за функциониране на
сектора. При създаването на Министерството на туризма нито една от наредбите
към Закона за туризма не беше разписана. В отчета основен акцент се поставя
върху факта, че към днешна дата всички подзаконови нормативни документи са
приети или в процес на съгласуване. Сред тях са изключително важни документи за
сектора като наредбата за категоризация на местата за настаняване и заведенията
за хранене; наредбата за СПА центровете (въвеждаща за пръв път регламент в този
подотрасъл); наредбата за безопасността на ски пистите и др.
„Бяха предприети мерки за справяне със сивата
икономика в сектора чрез въвеждане на система за ефективен контрол. Вече са
факт промените в Закона за туризма, които регламентират функционирането на
Единната система за туристическа информация (ЕСТИ), която ще позволи в реално
време да се обменят данни по защитени канали между Министерството на туризма, НАП,
МВР, общините и хотелските рецепции. Така, без да се нарушава личното
пространство на хората, ще бъде изсветлен секторът, се подчертава в документа“,
отчита още Министерството на туризма.