Българските бизнес студенти искат да следват мениджмънт в чужбина
Най-желаните дестинации за бизнес образование са Великобритания и Холандия
Повечето българи заявяват, че искат да следват магистратура в чужбина (65%), но също толкова остават да учат в България (60%).
Тези и други тенденции относно нагласите на българските студенти обяви френската компания за услуги в следдипломното бизнес образование Advent Group на представяне на резултати от глобално проучване сред 200 000 потенциални респонденти от цял свят.
Най-желаните дестинации за бизнес образование са Великобритания и Холандия, но едва 25% от участниците в анкетата заминават да учат на Острова и в северозападна Европа.
Мнозинството българи с бизнес образование остават да живеят и работят в страната, в която завършват образованието си (60%), но това правят и същият процент чуждестранни студенти. 23% от българските респонденти заявяват, че се завръщат, за да се реализират в България, а едва 15% започват международна кариера.
„Западното образование е голяма инвестиция за българския студент. Освен ако парите не са излишни на семейството му, той е принуден да търси реализация в други икономически условия, за да си я възвърне“, коментира Боян Захариев, директор на програма „Образователни политики“ в Институт „Отворено общество“.
Проучването идентифицира високи първоначални очаквания сред кандидатите за бизнес магистратури, както в България, така и по света, които бързо стават по-реалистични при постъпването в университет и още по-ниски след завършването му.
Двете такива тенденции се свързват най-вече с очакванията за по-добре платена работа като резултат на придобитото образование и диплома (спад от 20% в очакванията спрямо действителността), така и с оглед на очакванията за придобиване на практически умения (спад от 30% в очакванията спрямо реалността), които се превръщат в теоретични знания за болшинството от респондентите. Най-осезаем е този процент сред българите. Едва 10% от желаещите да придобият магистратура отбелязват теоретичните знания като очаквано преимущество, но завършилите българи посочват теорията като най-явната придобивка сред всички останали (50%).
В дебат по темата, Стивън Съливан, зам.-ректор на Американския Университет в България добави, че подобни тенденции се наблюдават и сред българските кандидати за бакалавър в американския ВУЗ.
Сред бизнес специалностите, българските респонденти са най-заинтересовани и най-образовани в сферите на мениджмънта и маркетинга. Точните науки, технологии и инженерни специалности са най-безинтересни на българските респонденти, докато на световно ниво, те са вторите най-търсени.
В същото време, българските носители на степени „магистър“ и „магистър по бизнес администрация“ (МБА) по-често заемат начални позиции спрямо останалите респонденти по света (13% при българите, 3% при чужденците) и по-рядко високи (6% при българите, 16% при чужденците). Българите водят в средния мениджмънт и остават на едно ниво сред специалистите и служителите по света.
Организаторите на проучването уточниха, че това може да се дължи на сравнително младата възраст на респондентите, което е резултат от краткият период, в който българите имат достъп до международно образование и възможност да си го позволят финансово.
„Въпреки всичко, следдипломното икономическо образование носи добра реализация на тези, които го завършват“, успокои Боян Захариев, „дори и в наскорошният период на относително пренасищане с подобни специалисти у нас, голяма част от тях успяха да се реализират като предприемачи или в различни от бизнеса и икономиката сфери“.
Това се потвърждава и от глобалните нива на удовлетворение, изказани от анкетираните. Повечето завършили магистратура в бизнес специалност и МБА са по-скоро удовлетворени, отколкото разочаровани от образованието си. Притежателите на MBA степен са по-доволни от магистрите по отношение на цялостното качество на образованието, възвращаемостта на инвестицията и кариерното си развитие.
„Смятам, че това се дължи на по-голямата зрялост на студентите в специалностите МБА. На 30 и повече години, човек е много по-наясно с кариерните си и личностни цели. Съответно прави по-добър избор и получава по-голямо удовлетворение от резултата“, заяви Кристоф Кута – изпълнителен директор на Advent Group.
“Степените МБА могат да дадат много на един човек в разгара на кариерата му“, добави Натанаил Стефанов, член на УС на Асоциация на българските лидери и предприемачи (ABLE), „техните мощни мрежи от завършили студенти по света свързват и подпомагат стари и нови възпитаници на различните бизнес училища за всевъзможни бизнес начинания“.