Батерията на Tesla, която може да прати АЕЦ в историята
Технологията е подходяща както за битови, така и за промишлени нужди
От 30 април вечерта „звездната“ компания за електромобили Tesla Motors на милиардера Елън Мъск вече не е просто автомобилна компания. Както се очакваше, Tesla представи своя нов продукт – домашна батерия, която може да съхранява слънчевата електроенергия и да спасява домовете от прекъсвания на тока.
В пакет с новото устройство корпорацията представи и мащабната си визия за приложенията на технологията, която може да направи ненужна поне част от електрическата мрежа.
Батерията Tesla Powerwall, е с капацитет 7 или 10 kW/h и цена 3000-3500 щатски долара. Компанията посочи, че това са цените на доставката и не включват инсталационната такса и енергиен инвертор, така че цялостната инвестиция може да излезе доста повече.
Компанията обаче обяви, че ще произвежда и по-големи батерии за бизнеса и енергийните компании, и вече листва на борсата съвместни проекти с базираната в Тексас Oncor и с калифорнийската Edison.
Новата рожба на Tesla се очакваше с повишено внимание. В коментарите на анализаторите са и думи като zeitgeist (духът на времето, бел. ред.) – неслучайно, предвид досегашната невъзможност да се съхранява произведената възобновяема енергия, която въпреки бума на екологичните енергоизточници безотказно държи на трона ядрената енергия.
Тъй като вятърът и слънцето са непостоянни източници на енергия – слънце няма през нощта, а силата на вятъра се променя, традиционната енергийна индустрия охотно ги громи като ненадеждни в промишлен мащаб като въглеродно неутрален енергоизточник. И изтъква очевидното предимство на атомните електроцентрали.
Цената на новите батерии вече пада, а ако Tesla добави и фактора „шик“ в уравнението, хората може дори да проявят желание да се прострат извън чергата си, за да си купят.
Истината, всъщност, е, че Tesla не е единствената компания в играта с батериите и каквото и да се случи с нея, този пазар се очаква да расте.
Изследване на енергийната асоциация GTM Research по-рано тази година показа, че макар да е пазарна ниша, бизнесът с батерии се оценява едва на 128 млн. щатски долара за 2014 г. Прогнозата на организацията обаче е, че до 2019 г. обемът на този пазар ще нарасне десетки пъти – до 1.5 млрд. долара.
„Тенденцията е, че все повече и повече играчи имат интерес в пазара на устройствата за съхраняване на енергия“, казва експертът от GTM Research Рави Мангани. По думите му Tesla има 2 уникални предимства – тя строи огромна „мегафабрика“ за батерии, която би трябвало да свали цените им, и си партнира с компанията за инсталиране на соларни централи Solar City (Елън Мъск е и неин шеф). Това дава на Tesla достъп до по-голям кръг клиенти – и домакинства, и фирми, които търсят устройство за съхраняване на ток, със или без фотоволтаика.
Един голям бум на тези устройства ще ги направи много по-достъпни и широко разпространени, което в дългосрочен план може да се окаже истинска енергийна революция. И да доведе до „по-зелена“ планета, избягвайки едновременно парниковите емисии за производство на енергия, и радиоактивните отпадъци от ядрените електроцентрали.