Бившият президент на Facebook призна, че е помогнал за раждането на чудовище
Шон Паркър смята, че социалните мрежи си играят с човешката психология и се възползват от уязвимостта на потребителите
~ 2 мин.
Някогашният президент на Facebook Шон Паркър сподели тревогите си по отношение на социалните мрежи с думите „Само Бог знае какво правят с мозъка на децата ни“. Пред уеб сайта Axios предприемачът открито коментира опасенията си, че този тип платформи се възползват от „уязвимостта“ на човека.
По думите му, в процеса на изграждане на тези приложения, сред които именно Facebook е първото, създателите им са се водели от мисълта как да направят така, че да консумират възможно най-много от времето и съзнанието на потребителите.
Припомняме, че Паркър се присъедини към екипа на Facebook през 2004 г., когато компанията нямаше и една година история зад себе си и беше най-обикновен колежански сайт. Тогава той стана консултант на екипа и получи 7% от акциите. Впоследствие е и неин президент, както и един от хората, дали основен тласък в развитието на социалната мрежа, така че днес тя да е най-голямата и популярна такава в света.
Пред Axios Паркър обяснява как непрестанните публикации, харесвания и коментари водят след себе си още и още такива, като по този начин се експлоатира уязвимостта на човешката психология.
„Изобретатели, творци – това съм аз, това е Марк (Зукърбърг, бел.р.), това е Кевин Систръм (създателят на Instagram) – всички тези хора осъзнават това“, казва Паркър и изтъква „И все пак ние го направихме“.
Попитани за коментар по темата, досега от Facebook не са откликнали, пише Business Insider.
Надигащата се тревога
Паркър не е единственият в технологичния свят, който споделя разочарованието и притесненията си от онова, за което сам е спомогнал да се роди. Тристан Харис, бивш служител на Google, разкритикува компаниите в сектора за това, че отвличат вниманието на потребителите. „Ако сте приложение, как бихте държали хората „закачени“? Превърнете се в игрална машина“, написа той през 2016 г.
Харис допълва, че „времето на хората е ценно и ние трябва да го защитаваме със същата строгост, с която го правим за личната си неприкосновеност и права“.
Лорън Бричър, дизайнерът, разработил механизма „Pull-to-refresh“ (придърпването с пръст по екрана надолу, за да се опресни съдържанието на страницата, бел.р.), коментира, че е прекарал години в мислене как да създаде нещо положително за обществото и човечеството.
Той обаче признава, че Pull-to-refresh и Twitter, по който също е работил, са пристрастяващи и това не добре. „Когато работех върху тях, това не беше нещо, за което бях достатъчно зрял да мисля“, казва той и допълва, че сега съжалява за допуснатите недостатъци.
Роджър Макнамий, инвеститор във Facebook и Google, коментира пред Guardian, че хората, които управляват тези компании всъщност са добри, но техните „добронамерени стратегии са довели до ужасяващи непреднамерени последици“.
Според него компаниите не могат да се справят с нанесените вреди освен ако не се откажат от сегашните си рекламни модели.
Коментарите на Шон Паркър и останалите представители на технологичния свят са всъщност олицетворение на вече създалото се обществено мнението по отношение на Силициевата долина. Утопичните думи по адрес на компании като Facebook днес са заменени с остри критики за тяхното въздействие върху потребителите, както и за превръщането им в пропагандно оръжие, разпространяващо фалшиви новини.