Бизнесът навлиза в епохата на „алгоритмични войни“
Алгоритмите скоро ще станат най-ценните активи в търговията на дребно
За да бъдат конкурентоспособни и да растат, компаниите трябва за използват най-добрите алгоритми за управление на бизнеса. В противен случай ще загубят позиции на пазара. Това твърди анализаторската компания Gartner в новия си доклад.
Създаването на алгоритми, които автоматизират бизнес процесите, е в следствие на цифровите технологии и появата на мощни центрове за данни в малки и средни компании. Отчитайки тази тенденция, анализаторите от Gartner въвеждат понятието „алгоритмичен бизнес”. Според тях мениджърите и ИТ специалистите са длъжни да изучават използването на различни алгоритми и да оценят тяхната актуалност за бизнеса. Организациите, които не могат да се подготвят за епохата на конкуренция с алгоритми, рискуват да загубят.
Развитието на умните изчислителни машини и достъпността им за повечето организации са един от ключовите фактори за влизане на алгоритмичната арена. Секторът на търговията вече използва всякакви методи за повишаване на ефективността на работата, но основните са бизнес анализите и алгоритмите.
Експертите смятат, че алгоритмите, които автоматизират ценообразуването и мърчандайзинга, скоро ще станат най-ценните активи в търговията на дребно.
Те твърдят още, че ИТ инфраструктурата на компаниите, която днес се използва за изпълнение на ограничен брой задачи, може да стане инструмент за пускане на алгоритмичния бизнес.
Дори и в момента алгоритмите са силно застъпени в много отрасли и бизнес сегменти. Така например, в HR отделите алгоритми оценяват бързо пригодността на кандидатите за работа на определени длъжности. В бъдеще алгоритми ще разпределят натоварването с отчитане на способностите и работния график на служителите. В здравеопазването пък алгоритми помагат да се повиши качеството на грижите за болните и да се намали смъртността на пациентите.
Съвременните технологии – корпоративни центрове за данни, облачни системи за съхранение, бизнес анализи и други елементи на цифровия бизнес – вече трансформират комерсиалната дейност, отбелязва Gartner. Алгоритмичният бизнес създава още една възможност, въпреки че ще се появят нови психологически бариери, свързани с това, че компютрите ще взимат все по-сложни и важни за пазарната ситуация решения.
„Ефективността на алгоритмичния бизнес ще зависи от качеството на данните и надеждността на системите за съхранение и резервно копиране, които захранват алгоритмите с информация за взимане на решения. Ето защо проектирането на ИТ инфраструктурите и опитът в работата с цифрови технологии придобиват все по-голямо значение за дългосрочното развитие на бизнеса“, посочва още анализът.