България единствена в ЕС бележи ръст в продажбите на дизелови коли
Междувременно за първи път в Блока хибридите изпреварват продажбите на дизелови коли
Противно на общата тенденция в Европейския съюз, единствено България отчита ръст в продажбата на дизелови автомобили през 2021 г. Страната ни, заедно с Хърватия, Кипър, Гърция и Словения, e сред малкото държави в Блока, в които растат и продажбите на бензинови коли през изминалата година, сочат последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Продажбите на нови дизелови коли бележат огромен спад в ЕС, като в някои държави той стига до 70%. Само България обаче отчита ръст от 15% през 2021 г. в сравнение с година по-рано като общият брой на регистрациите възлиза на 3032.
Продажбите на бензинови автомобили в България също се увеличават - с почти 10% през миналата година в сравнение с 2020 г., като общият брой на регистрациите достига 20 786. Тук и други страни правят компания на България – Хърватия отчита над 21% ръст, а Кипър и Гърция - около 15%.
Спрямо кризисната 2020 г. България отчита увеличение и на регистрираните нови електромобили (BEV), както и plug-in хибридите (PHEV). През 12-те месеца на миналата година електромобилите нарастват с 321 броя, което е повече от двойно увеличение спрямо 2020 г. Ръстът при plug-in хибриди е с 97 през изминалата година, а в процентно изражение е 136.6 на сто.
Продажбите на хибриди (HEV) също се увеличават, макар и по-скромно – с малко под 50%, а общият брой нови регистрации достига 636. Спад бележат продажбите на коли на газ (-42.2%) и на алтернативни горива (-33.3%).
За първи път: хибридите изпревариха продажбите на дизелови коли в ЕС
През последните три месеца на изминалата година хибридите отчитат скромно увеличение на годишна база. С продадени около 440 хиляди коли, те представляват едва 20.2% от пазара на автомобили в ЕС през последното тримесечие.
За цялата 2021 г. обаче регистрациите на хибридни електрически автомобили се увеличиха с впечатляващите 60.5%, което е първият път, когато продажбите на HEV (1 901 239 единици) изпреварват тези на дизелови коли (1 901 191) в Европейския съюз.
И докато хибридите отчитат минимален ръст, регистрациите на бензинови и дизелови автомобили почти в цяла Европа падат с двуцифрени стойности. Изключение правят България, Ирландия и Словения. В резултат на общия спад делът на бензиновите коли се е свил от 40.6% през последното тримесечие на 2020 г. до 35.8% през същия период на 2021 г. Делът на дизеловите коли пък спада от 25.3% през четвъртото тримесечие на 2020 г. до 16.5% миналата година.
Въпреки отчетените спадове в различните страни, бензиновите и дизелови автомобили продължават да държат най-голям пазарен дял в ЕС – съответно 40% и 19.6% от всички регистрирани коли през 2021 г.
През последното тримесечие на 2021 г. електромобилите (BEV) отбелязаха най-силен ръст (+24.9%), достигайки до 309 598 единици в ЕС. Този ръст бе доста скромен в сравнение с 2020 г., но трябва да се отбележи, че скокът на BEV през 2020 г. (+216.9%) бе до голяма степен предизвикан от правителствени стимули за превозни средства с ниски и нулеви емисии, въведени в резултат на пандемията. Продажбите на plug-in хибридите (PHEV), от друга страна, се свиват с 1.8% през четвъртото тримесечие.
На годишна база, регистрациите на PHEV са се увеличили със 70.7% от 507 917 броя през 2020 г. до 867 092 през миналата година. Електромобилите отбелязаха подобен ръст (+63.1%) през 2021 г., като достигнаха до 878 432 продадени коли.