България пита Турция защо вдига таксите за Босфора и Дарданелите
Местният бизнес в сектора ще бъде значително ощетен от поскъпването на тарифите за преминаване през проливите, каза транспортният министър Христо Алексиев
Служебният транспортен министър Христо Алексиев настоява планираното увеличение на таксите за преминаване през Босфора и Дарданелите да бъде отложено – поне докато не стане ясно какво го налага. Всъщност в турските медии бе обяснено, че тарифите са се обезценили в резултат на инфлацията и поскъпването на златото. Българската държава обаче се оплака, че не е получила официална нота от страна на Турция за предстоящото повишение.
Министър Алексиев категорично заявява, че българският бизнес в сектора ще бъде значително ощетен от подобни обстоятелства. Вицепремиерът отправи искане към турския си колега Адил Караисмаилоглу за предоставяне на официална информация, като до изясняване на въпроса посочената мярка да не бъде прилагана“, се посочва в прессъобщението.
Според Алексиев в ситуацията на икономическата криза, породена от пандемията и войната в Украйна, увеличението ще доведе до тежки последици върху икономиката на страните в Черноморския регион. Той настоява, преди да бъде предприета подобна стъпка, да се проведе дискусия между всички заинтересовани страни, на която да бъдат обсъдени ефектите от тази мярка, като дотогава да бъде спряно прилагането ѝ.
Още в края на август турски медии съобщиха, че транспортното министерство на Турция планира да увеличи въпросните такси петкратно. Вестник „Сабах“ посочи, че Анкара се стреми да увеличи приходите за преминаване през двата пролива, като новите такси трябва да влязат в сила от 7 октомври. Страната печели 80 млн. долара годишно от транзита на кораби и плавателни съдове през Босфора и Дарданелите. Според изданието тази сума ще се увеличи до около 200 млн. долара.
Актуализацията на таксите, в частност за фаровете, за медицинско обслужване, евакуация на търговските кораби, е предвидена в „Конвенцията от Монтрьо“ от 1936 г., която регулира режима на преминаване през Босфора и Дарданелите. Въпросните такси се изчисляват във френски франкове по курс 0.8 долара за франк, а от октомври обменният курс ще бъде 4 долара за франк. Турция обаче приема и плащане в лири.
Българският транспортен министър изтъква, че подобно изменение може да бъде поискано от всяка от държавите, които са страни по „Конвенцията от Монтрьо", в края на всеки петгодишен период от влизането ѝ в сила, като направи съответно предложение до другите договарящи се страни. Допускането му зависи от подкрепата на поне две страни, три месеца преди изтичането на петгодишния срок на документа. Всички държави-страни по Конвенцията за въвеждането на нови условия следва да бъдат уведомени за подкрепеното предложение. Важно условие е, че освен предлаганите изменения, предизвестието следва да съдържа и мотивите, налагащи приемането му.