COVID подпечатва края на евтините самолетни билети
Авикомпаниите опитват да излязат от финансовите затруднения на фона на бавното възстановяване на туристическите пътувания
Най-силно засегнат от пандемията бе туризмът. Държавите, които разчитат на този сектор, трябваше да ограничат пътуванията и посрещнаха много по-малко посетители в последно време. Междувременно авиокомпаниите също се борят със сериозни финансови затруднения и в опит да се справят с тях вероятно ще повишат цените на билетите. Това са някои от основните изводи, залегнали в доклад на Европейската комисия за пътувания.
Той сочи още, че пълното възстановяване на сектора ще отнеме много повече време от очакваното. Първоначално се предполагаше, че благодарение на ваксинацията туризмът ще започне да се възражда през следващата година. Прогнозите обаче се менят.
„Възстановяването на европейския туризъм изглежда е в ход, но все още предстои дълъг път“, се посочва в доклада.
Мястото на България в доклада
Докладът посочва, че темпът на ваксинация в страните от ЕС ще е от решаващо значение при възстановяването на пътуванията. България е посочена като част от държавите с тромава кампания. Страната ни попада в групата с малко над 20% ваксинирано население, заедно с Беларус, Босна и Херцеговина и Украйна.
България ще достигне заложената цел от 70% напълно ваксинирано население едва през 2023 г.“, прогнозира анализът.
В това отношение обаче този път няма да сме последни. Въз основа на данните за ваксинация в различните страни се очаква на опашката да е Словакия – прогнозата е, че тя се достигне 70% ваксинирано население едва през 2024 г.
Относно туризма, през месеците януари – август тази година България е посрещнала с около 46.5% по-малко туристи в сравнение с 2019 г.
Идва ли краят на евтините самолетни билети?
Докладът акцентира върху значителното поевтиняване на авиопревозите през последните две десетилетия. По-ниските цени на билетите водят до леко увеличение на обема на пътуванията, но и на дела на по-кратките почивки.
Въпреки това разходите на самолетните превозвачи растат. Пандемията е оказала допълнително негативно въздействие върху бранша, като е намалила значително пътникопотока. Някои авиокомпании получиха държавни помощи, но други посегнаха към заеми. За да се справят с финансовите проблеми, се очаква те да повишат цените на билетите.
Билет от 9 евро за полет от Великобритания до Португалия не е добър нито за индустрията, нито за околната среда“, посочва изпълнителен директор на Lufthansa.
Цените на самолетното гориво също се покачват. Докладът посочва, че увеличението тази година е със 117% в сравнение с миналата.
Плахо възстановяване тази година
Според доклада, за да бъде подпомогнат секторът, пътуванията на туристи от държави извън ЕС трябва да се облекчат. Благодарение на цифровия COVID сертификат пътуванията в рамките на блока са улеснени, а всички европейски дестинации отчитат по-високи нива на хотелска заетост това лято в сравнение с 2020 г.
Въпреки че 2021 г. се смята за по-успешна за сектора, международните туристически пътувания отново няма да достигнат нивата от 2019 г. Докладът прогнозира, че те ще останат с около 60% надолу. Дори силните летни месеци не могат да компенсират пътуванията на туристите – според данните през 2021 г. те са със 77% по-малко спрямо 2019 г.
Междувременно се очаква пътуванията отвъд океана да се възстановят най-бавно. Пристигащите туристи от САЩ в Европа остават с 90% под нивата си от 2019 г., въпреки че много страни облекчиха ограниченията за влизане на ваксинираните американци.
Объркващи подходи и променящи се мерки
През следващите месеци се очаква леко забавяне на пътуванията в рамките на ЕС, тъй като тревогите, свързани със случаите на COVID-19, нарастват в цяла Европа поради масово разпространения вариант Delta.
„Това ще доведе до по-предпазливо поведение при пътуване и потенциално затягане на ограниченията”, се посочва в доклада.
Председателят на Европейската комисия за пътувания Луис Арауйо посочва пред изданието The Brussels Times, че с наближаването на зимните месеци, ще бъде наложително Европа да предприеме мерки, с които да улесни и подпомогне свободата на движение.
Според Комисията непрекъснато променящите се ограничения и политики, свързани с коронавируса, ще продължат да оказват влияние върху пътуванията.