Директорът на Apple не вярва в лобизма, но компанията харчи милиони за това
Разходите на компанията за лобиране намаляват през последните години
~ 2 мин.
Изпълнителният директор на Apple Тим Кук настоя, че не вярва в лобирането по време на интервю за ABC News – в деня, когато направи показна обиколка в завода на компанията в Остин и въпреки милионите долари, които компанията му отделя за този тип целенасочена дейност и комуникация с властта.
В сряда Кук заедно американския президент Доналд Тръмп се разходиха из завода, в който се произвежда Mac Pro – повечето устройства на Apple се сглобяват в Китай. Именно високо производителният компютър е козът в ръкава на гиганта, с който се опитва да убеди администрацията да го освободи от потенциалните китайски тарифи за внос. Мотивът е, че за сглобяването на машината са нужни компоненти от азиатската страна.
Сърдечните отношения на Кук и Тръмп предизвикват интерес и внимание, пише Business Insider, отбелязвайки, че директорът на Apple не рядко се обажда лично на президента. Според Wall Street Journal Кук е в близки отношения и със зетя на Тръмп – Джаред Куншнер.
На въпрос относно лобистките методи обаче изпълнителният директор на Apple казва: „Не вярвам в това хората да говорят от мое име. Не вярвам в лобистите. Вярвам в директния разговор. Силно вярвам в ангажираността. Мразя поляризацията. Презирам я“.
Въпреки неверието му обаче, числата показват, че само през тази година Apple е похарчила 5.5 млн. долара за лобиране в САЩ, според Center for Responsive Politics. Миналата седмица компанията е наела Джеф Милър, високо профилиран лобист, чиито услуги по-рано е ползвала и Amazon.
Редно е все пак да се отбележи, че бюджетът на Apple за лобиране се понижава през последните две години. През 2017 г. компанията е похарчила по това перо 7.2 млн. долара, а през 2018 г. - 6.6 млн. долара. Също така, разходите на гиганта от Купертино са най-малките в сравнение с другите големи играчи от технологичния сектор.
Общи разходи на компании от 2017 г. насам:
$18 млн. – Apple
$24 млн. – Microsoft
$32 млн. – Facebook
$36 млн. – Amazon
$47 млн. – Alphabet, компанията майка на Google.
Според информацията за Apple в Европа работят около седем лобисти, а разходите за тази дейност на компания в ЕС, където регулаторните политики се затягат все повече, са скочили значително спрямо 2.2-та милиона долара през 2017 г.