Необичайно успешното чат приложение, в което няма реклами
Социална мрежа утрои приходите си до 130 млн. долара през пандемичната 2020 г.
Стъртъпът Discord, който предлага на потребителите възможност за онлайн срещи и дискусии, увеличава популярността и приходите си. Това се случва благодарение на нестандартен бизнес модел, който може да обясни първия вид ръст, но създава въпроси за втория. За разлика от най-успешни социални мрежи на пазара, в това приложение няма реклами. Изпълнителният директор на компанията уверява, че промени в тази посока няма да има, пише The Wall Street Journal.
Discord е безплатно за ползване, но въпреки това почти утрои приходите си през миналата година, като успя да направи това единствено чрез продажба на абонамент за достъп до ексклузивно съдържание за потребителите. За разлика от нея, компаниите зад други социални мрежи – включително Facebook, Twitter и Snap – предлагат услугите си безплатно, като продават таргетирани реклами, базирани на споделената лична информация от потребителите.
В свое интервю съоснователят и главен изпълнителен директор на Discord Джейсън Цитрон, заяви, че компанията се противопоставя на бизнес модела на конкурентите си, тъй като рекламите са твърде натрапчиви.
Хората използват Discord, за да провеждат разговори в реално време вместо пасивно да четат, да публикуват постове или да коментират. Смятам, че потребителите като цяло не харесват рекламите и не искат данните им да се споделят с различни брандове“, казва Цитрон.
Той допълни, че компанията работи по създаването на продукти, които направят приложението по-забавно и да накарат хората да плащат за тях. За стартъпи като Discord монетизирането чрез реклами би било трудно. Компанията „ще се изправи пред големи оператори като Google, Facebook и другите социални платформи за рекламни приходи, а това не е лесна задача“, коментира анализаторът Марк Шмулик от AB Bernstein.
Базираната в Сан Франциско Discord стартира през 2015 г. като платформа, която улеснява чатенето между геймъри в реално време. Самият Цитрон, който е запален геймър и разработчик на игри, обяви технологията си като по-стабилна алтернатива на съществуващите опции по онова време. Оттогава обхватът на Discord се разширява, като включва групи от ученици, които заедно правят домашните си; приятели, които гледат филм на споделен екран; инвеститори от общността WallStreetBets на Reddit, която придоби известност по-рано тази година покрай ролята си в търговията на GameStop.
Discord заяви, че е удвоил месечната си потребителска база до около 140 млн. души вследствие на пандемията, по време на която голяма част хората заложиха на онлайн комуникация. Миналата година компанията е генерирала 130 млн. долара приходи – много повече в сравнение с близо 45 млн. долара през 2019 г.
И все пак Discord заяви, че компанията не е особено доходоносна. По-голямата част от растежа й се дължи на препоръки от уста на уста, въпреки че през последните месеци стартъпът е инвестирал, за да повиши осведомеността сред студентите.
Потребителите на Discord образуват групи, наречени сървъри, които се състоят от приятели или общности, посветени на теми като стайни растения или криптовалути. Те могат да разговарят под формата на текстови, аудио или видеосъобщения, а повечето сървъри на Discord са само с покани. Потребителите могат да изберат да плащат по 9.99 долара месечно или 99.99 долара годишно за Nitro – абонамент, който предоставя бонуси като специални емотикони и подобрена видеоразделителна способност.
Discord планира да продължи да се опира на голямата си база лоялни потребители, която да му помогне да стане печеливша компания, въпреки че ограничителните мерки срещу COVID постепенно се отхлабват. Потребителите ще продължат да купуват често Nitro абонаменти за сървърите, към които принадлежат, като начин да покажат подкрепа.
Това е почти като да прегърнете приятелите си в група или да ги изведете на обяд“, коментира изпълнителният директор на компанията.
Базираните на абонамент бизнес модели са привлекателни за технологичните инвеститори, казват анализаторите, защото те могат да осигурят последователни и следователно предвидими приходи. Но стратегията зависи от това дали потребителите харесват платформата достатъчно, за да се ангажират с периодични плащания за нейните услуги или продукти.
Повечето сървъри на Discord са частни, докато други социални платформи се характеризират с предимно публичен диалог. Въпреки че приложението е предимно за крайни потребители, има и фирми, които посягат към него, създавайки сървъри за споделяне на новини, комуникация с клиенти или пък за самите служители.